286 - DOORBRAAK HET IBERISCH SCHIERILAND ONDER DE MICROSCOOP
*
ZATERDAG 20 JUNI 2020
*
Dagboek van een niet-repatriëring
**
Spanje kende een zeer stricte lockdown
foto: ©Belga
*
*
‘Al
enkele jaren verblijven we in februari, maart, april in Almuñécar, op
80 km van Malaga in Zuid-Spanje. Dit jaar is alles anders gelopen.
Wegens Covid-19 en de daaropvolgende lockdown hebben wij vijf weken
letterlijk ‘vast’ gezeten en konden we niet thuis geraken.
Hoe
de overheid dit afgehandeld heeft is een verhaal apart. Hierbij ons
dagboek. Belangrijk is de opeenvolging van data en feiten en de planning
van de overheid of BuZa. Ik beperk me hier enkel tot de ervaring met de
overheid .
Volledige lockdown
2 februari :aankomst in Spanje
13
maart: premier Sánchez kondigt een volledige en zeer strenge lockdown
af: scholen, winkels, horeca, stranden gaan dicht. Eén persoon mag één
keer per week naar de dichtstbijzijnde winkel Alle andere verplaatsingen
zijn verboden.Ook wandelen is niet toegestaan.
De Guardia Civil, de politie en het leger controleren zeer streng of iedereen de lockdown verplichtingen naleeft.
Op overtredingen staan zware boetes. We besluiten al snel dat we onze tijd daar niet gaan uitzitten en proberen weg te geraken..
14 maart: We nemen contact met onze reisorganisatie, maar er is geen plaats meer voor een retour naar Vlaanderen.
Laconiek
Alle
Belgen die in het buitenland verblijven, moeten zich registeren op de
website van BuZa. Na een 20 tal uren proberen moeten we de Belgische
ambassade in Madrid en het consulaat in Alicante contacteren. Zij worden
ons verdere contactpunt. Alle contact verloopt via mail.
Dit
is een belangrijk gegeven, want omdat telefonisch contact niet mogelijk
is, loopt de communicatie eenzijdig, stroef, oppervlakkig en
onpersoonlijk.
25
maart: We krijgen een eerste brief van ambassadeur Marc Calcoen om zich
‘voor te stellen’. De boodschap die hij meegeeft is vrij laconiek:
Alle toeristische verblijven moeten dicht vanaf 26 maart.
Transport over de weg nog mogelijk, Trein of busverbindingen niet
mogelijk . Nog vluchten vanuit Madrid met Iberia en Vueling vanuit
Barcelona en Madrid richting Brussel.. Wel repatriëringsvluchten
voorzien vanuit Canarisch eilanden .
Alle verdere info te halen via www.Spaindiplomatie.Belgium .
Het net wordt dicht getrokken.
Waar
verblijven we dan verder ? We kunnen gelukkig een regeling treffen met
onze vriend/huisbaas en mogen nog blijven. Maar hoe geraken we weg?
Auto? Huurwagen? Mag niet, te ver of je moet een geldig ticket hebben
voor een terugvlucht vanuit Malaga. Taxi? Taxi’s mogen maar beperkt
rijden en met maximaal één passagier. Geen ticket, geen taxi.
Zijn er nog vluchten? Vanuit Madrid ( 500 km) of Barcelona (950 km ) zou het nog lukken…. maar je moet er geraken.
-
Treinen of bussen in het binnenland? Deze rijden door de crisis zeer onregelmatig en zijn dus onbetrouwbaar .
wachten op BuZa en het consulaat in de hoop dat zij een repatriëringsvlucht kunnen regelen
Dan
maar proberen een lijnvlucht te boeken? We geraken echter niet tijdig
en veilig in een luchthaven en daarom besluiten we om te wachten op BuZa
en het consulaat in de hoop dat zij een repatriëringsvlucht kunnen
regelen. We blijven mails sturen naar het consulaat in Alicante.
-
We
proberen ook nog eens om telefonisch in contact te komen met de
ambassade in Madrid. Maar dat wordt een koude douche: ‘Heeft u een dak
boven het hoofd ? Heeft u eten ? Zo ja, dan blijft u daar best zitten
tot nader order.’ Het net sluit zich, we voelen ons heel erg gevangen én
beetgenomen.
Grof, vernederend, teleurstelling.
25
maart: Verwarring ! Die dag krijgen we een brief van het consulaat in
Alicante: ’Er is een terugvlucht op 27 maart vanuit Estland ,via
Malaga/Brussel met luchtvaartmaatschappij Nordica. Kostprijs 350
euro/pers’.
Bij
navraag is de maatschappij al twee jaar failliet en is er op het
vluchtschema hoegenaamd geen landing voorzien in Brussels Airport. Wat
is het nu? De timing is verkeerd en de informatie klopt niet
Op
28 maart horen we minister van Buitenlandse zaken Goffin ’s ochtends op
Radio 1: ‘Ik zal geen enkele Belg verblijvend in het buitenland in de
steek laten ‘. Goed zo. Maar de luchthaven van Malaga gaat dicht. Het
net wordt nog meer dicht getrokken
Foute informatie
We
geraken moedeloos en sturen nog meer mails naar de ambassade en het
consulaat. We vragen of de vliegtuigen die aan de grond staan in Brussel
niet kunnen ingezet worden, zo blijven die mensen toch aan het werk?
Telkens
krijgen we hetzelfde antwoord: ‘Het consulaat beschikt over beperkte
mogelijkheden. Wij hebben niets voorzien. Wij hebben niet meer
informatie.’
En
dan komt er nog meer foute info vanuit Alicante : ‘Met
autoverhuurbedrijf Hertz geraak je terug thuis.’ Of nog beter : ‘Indien
men u komt ophalen vanuit België , geraak je terug.’ Ook dit is
klinkklare onzin en berust op foute informatie. De grenzen zijn dicht,
je kan niet vanuit België naar Spanje reizen.
Via Schiphol?
Op
29 maart om 22 h 00 krijgen we een mail van het consulaat in Alicante:
‘De ambassade van Nederland organiseert vluchten vanuit Alicante naar
Schiphol. U kan morgen 30 maart om 14 h 00 mee. Er zijn nog enkele
plaatsen vrij. Inschrijven vanavond vóór 22 h 30’.
In die tijdspanne lukt het niet. Er is geen enkel transport beschikbaar om tijdig in Alicante (450 km) te geraken .
Op
2 april ontvangen we een brief van de Ambassadeur Marc Calcoen met een
verwijzing naar de brief van de Nederlandse ambassade Marc : ‘Tot nu
toe, was het omwille van administratieve formaliteiten niet mogelijk om
burgers van andere EU-lidstaten mee te nemen, we hebben toch een
mogelijkheid gegeven via Alicante. Spijtig zijn er mensen niet geraakt
omwille van de transportproblemen naar de luchthaven’
Ik wens u verder veel sterkte in deze moeilijke momenten.
‘Ik
ben me bewust dat de transportmogelijkheden steeds beperkter zijn. Er
zijn nog vluchten vanuit Madrid en Barcelona, ik wil gewoon vermelden
dat ze nog bestaan. Ik wens u verder veel sterkte in deze moeilijke
momenten.’
Onkunde, pesterijen, cynisme.
Op
8 april krijgen we een mail van het consulaat: ‘Op dit moment zijn er
geen terugvluchten geprogrammeerd. De beslissing over
repatriëringsvluchten wordt in België genomen.’ Alle hoop is weg, we
zitten vast. België beslist .
9
april: We vernemen dat Brussels Airlines terug vliegt vanaf 10 mei, we
kopen 2 tickets met vertrek op 11 mei. De vlucht wordt twee dagen later
gecanceld. We kopen opnieuw tickets voor vertrek op 16 mei, ook deze
worden gecanceld .
10
april: Het is Semana Santa in Spanje. Via de familie in België vernemen
we dat een Belgische bus operator terugreizen organiseert vanuit
Benidorm. Hoe geraken we daar ? Na veel vraag- en zoekwerk vinden we
uiteindelijk een taxi met de noodzakelijke vergunning en kunnen we onze
retour busreis naar België boeken.
Geen nieuws meer van BuZa
Op
16 april vertrekken we ’s nachts met de taxi naar Benidorm, 500 km ver.
Onderweg zijn er nogmaals controles door de Guardia Civil. We geraken
uiteindelijk tijdig op de bus voor een veilige en goed georganiseerde
terugreis met een duur van 24 uur naar ons ‘kot’.
Om
half tien ’s ochtends komen we op 17 april aan in Menen. Om 11 h 00
zijn we thuis waar ons nog twee weken quarantaine wachten!
Alles zelf moeten organiseren
Na vijf weken verblijf in strenge lockdown in Spanje en een terugreis van 35 uur zijn we uiteindelijk thuis geraakt.
alles moeten organiseren én veel geld moeten betalen om weer thuis te geraken
BuZa heeft voor ons niets gedaan. We hebben zelf alles moeten organiseren én veel geld moeten betalen om weer thuis te geraken.
De foute informatie
en communicatie, de slechte samenwerking tussen BuZa, de ambassade in
Madrid en het consulaat in Alicante zijn schrijnend en typisch voor de
Belgische politiek. Nederland, Zweden, Finland, Denemarken, Noorwegen
hebben hun gestrande landgenoten tijdig geïnformeerd en gerepatrieerd.
Hadden
wij daar geen recht op ? Waarom moesten wij aan ons lot overgelaten
worden? Wij waren ‘de achtergebleven Belgen’, zo staan we nu in heel de
wereld bekend. Wij waren tevens de bejaarde reizigers,
tweederangsburgers én achtergebleven Belgen in het Buitenland.
Een cynisch bedrijf, die dienst BuZa !’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten