275 - DOORBRAAK VERGETEN ANTRIGEWOORDEN VAN DE VOORIJE WEEK
*
Woensdag 17 juni 2020
*
Vergeten vragen van de voorbije week (102)
**
Zelfs Abou Jahjah vertelt zinnige dingen vandaag
foto: ©Belga
*
Ook
de voorbije week werden veel vragen gesteld – en waren er ook vragen
die te weinig of helemaal niet gesteld werden. Aan het begin van de
nieuwe week kunnen er misschien nog enkele vragen opgeworpen worden.
Zoals:
Wanneer komen er échte praktijk-tests?
(Aan
de voorstanders van praktijktests, die alleen maar valstrikken willen
spannen voor blanke Vlamingen. Een échte praktijktest zou er helemaal
anders uitzien. Je verhuurt 40 identieke appartementen: 20 voor doorsnee
blanke middenklassers, 20 voor Nederlandsonkundige Afrikanen. Dit doe
je vijf jaar lang en dan heb je genoeg praktijkervaring om iets te
zeggen over verhuren in Vlaanderen.)
Welke Walen zijn ‘de goede Walen’?
(Aan
RTBF-journalist Alain Gerlache, die een boon heeft voor een oude
krokodil uit Brakel: ‘De Croo is een merknaam geworden voor les bons flamands.
Degenen die ons accepteren zoals wij zijn en ons niet te veel
bekritiseren’. Zo hebben Franstaligen hun Vlamingen nog altijd graag.
Hoe zouden zij reageren als wij serviele knuffel-Walen als ‘de goede
Walen’ zouden bestempelen?)
Wat vinden historici van politieke ingrepen in het onderwijs?
(Aan
al die academici die geen kik geven nu zwarte activisten zoals Olivia
Rutazibwa openlijk oproepen om het (geschiedenis)onderwijs te
‘dekoloniseren’. Als een Vlaams-nationalist nog maar denkt aan het woord
‘canon’, dan kruipen historici massaal in de pen om hun
verontwaardiging uit te schreeuwen. Maar nu de Black Lives Matter-club
het onderwijs voor haar kar willen spannen: stilte. Er zijn dus
politieke drukkingsgroepen die zich wél mogen moeien met de inhoud van
de lessen.)
Welke ‘nobele bedoelingen’ hebben de BLM-betogers?
(Aan
de virologen, die veel te vriendelijk blijven voor de betogers die hun
voeten veegden aan de corona-maatregelen: ‘Het virus houdt geen rekening
met nobele bedoelingen’. Hoe ‘nobel’ is het om een buitenlands conflict
te importeren? Om het gezag van de politie te ondermijnen met pure
laster? Om te eisen het hele politie apparaat droog te leggen? Om te
heulen met anarchisten en communisten?
Waarom leggen wij zoveel eieren onder het gat van deze aanstellers?
Om
het verwende rotjong uit te hangen, vooral verontwaardigd omdat het al
een paar maanden niet in de eerste plaats over jou gaat? Waarom leggen
wij zoveel eieren onder het gat van deze aanstellers?)
Wie wordt het volgende slachtoffer van al deze agressie?
(Aan
de beeldenstormers, die niet zullen rusten tot alle dode blanke mannen
van hun sokkel vallen. De Vlaamse commentatoren zijn opvallend mild voor
deze opgehitste meute vandalen. Terwijl deze opstoot van agressie tot
nadenken zou moeten stemmen. Deze protestbeweging vertoont totalitaire
trekken. Dit stopt niet bij standbeelden. Om Heinrich Heine te
parafraseren: daar waar men beeltenissen vertrappelt, daar zal men
uiteindelijk ook mensen vertrappelen.)
Wie gelooft dat het alleen maar om Leopold II gaat?
(Aan
al die mensen die nu serieus het debat aangaan over Leopold II. Dat is
hopeloos naïef. Het gaat niet om één rubberkoning, het is een oorlog
tegen onze geschiedenis. U moet aanvaarden dat ons verleden verkeerd is
en onze welvaart onverdiend. Het gaat niet om standbeelden slopen, maar
om instellingen neerhalen. Het gaat niet om excuses, het gaat om
herstelbetalingen en herverdeling van rijkdom. Hoe kan je nu nog
wegkijken van het grotere plaatje?)
Wat als Abou Jahjah plots de stem van de rede lijkt?
(Aan
Abou Jahjah zelf, die een paar zinnige dingen zegt: ‘De oude
moslimrijken hadden ook slaven, in de Arabische wereld is ook
discriminatie. Uitbuiting en racisme is niets van blanken alleen’. Voor
alle duidelijkheid: Jahjah is nog steeds een onbetrouwbare ploert. Dus
hoe ver is het maatschappelijke debat doorgeschoten en geradicaliseerd
als iemand als Jahjah – die niet veranderde – nu de gematigde stem is?)
Hoeveel agenten kunnen gedachten lezen?
(Aan
criminologe Sofie De Kimpe, die wil dat de politie alleen naar het
innerlijk kijkt: ‘Dat de politie controleert op basis van
persoonskenmerken is problematisch, omdat het uitgaat van het idee dat
iemand verdacht is omdat hij bepaalde uiterlijke kenmerken heeft’.
Praktijkervaring en instincten zijn namelijk racistisch. Agenten moeten
maar raden naar de diepste zielenroerselen van de mensen op straat.)
Wat als niet álles ‘racisme’ is?
(Aan
sportcommentator Peter Vandenbempt, die zoveel racisme ziet rond onze
voetbalvelden: ‘Sommige supporters zijn zelfs zo idioot om een speler
van de tegenpartij uit te fluiten en racistisch te bejegenen om dan even
later een speler van dezelfde kleur van de eigen ploeg aan te moedigen
en om een handtekening te vragen’. Blijkbaar begrijpt Vandenbempt niet
heel goed wat racisme is.)
Waar wachten jullie nog op?
(Aan
Sara Vandekerckhove, die in het edito van De Morgen om quota roept:
‘Laten we inderdaad werk maken van positieve discriminatie. De boel
trekt namelijk zichzelf niet recht. Maar dan mag het niet bij een
persoonlijke preek blijven’. Vandekerckhove kijkt naar de politiek,
zodat ze niet naar haar eigen blanke redactie moet kijken. Niets houdt
De Morgen tegen om voortaan alleen nog kleurlingen aan te werven. Dan
kan die krant rustig zichzelf kapot maken door huidskleur te laten
voorgaan op intrinsieke kwaliteiten.)
Welke revolutie viseert eerst de luxeboetieks?
(Aan
schrijfster Melat Gebeyaw Nigussie, die de kritiek op de Black Lives
Matters-rellen van de hand wijst: ‘Dit land is ontstaan uit protest en
revolutie. Wat zich zondag afspeelde in Brussel, was net zo Belgisch als
friet met mayonaise’. Tenminste iemand die toegeeft dat de rellen geen
nevenverschijnsel zijn, maar de essentie van deze ‘revolutie’. Wel wat
vreemd dat deze ‘revolutionairen’ vooral sportschoenwinkels willen
plunderen. Voor ons is het allemaal goed – als het maar betekent dat
Brussel zich spoedig afscheurt.)
*
Wanneer komt er een cordon sanitaire rond het ABVV?
zo sectair dat ze zelfs fysieke nabijheid bij andersdenkenden niet meer verdragen
(Aan
elke politicus die de schutskring rond Vlaams Belang rechtvaardigt met
een verwijzing naar zijn ‘onverdraagzaamheid’. Vorige week werd Robert
Verteneuil gedefenestreerd bij de socialistische vakbond, omdat hij op
de een foto stond met een liberaal. De (Franstalige) socialisten zijn
stilaan zo sectair dat ze zelfs fysieke nabijheid bij andersdenkenden
niet meer verdragen. Wat is dit anders dan pure, blinde haat?)
Wie is de baas in een unitair Belgisch bedrijf?
(Aan
bpost, waar de Vlaamse postbodes harder moeten werken dan hun Waalse
collega’s: ‘Men vermoedt dat bpost schrik heeft voor de grotere
stakingsbereidheid in Wallonië’. Unitair Belgische bedrijven zijn vaak –
zie ook de NMBS – een microkosmos van België zelf. De brave Vlamingen
zullen zich wel een breuk bussen.)
Over welk ander staatshoofd kan je dit schrijven?
(Aan
columnist Paul Baeten, die zijn geweld fantasieën deelt: ‘Ik heb een
droom waarin Donald Trump verstikt wordt tot hij niet meer beweegt en in
de laatste minuten ervaart wat het is om machteloos te zijn. Wanneer ik
mensen voor het Witte Huis zie staan, denk ik in de eerste plaats:
hopelijk breken ze binnen en branden ze heel dat potsierlijke kutgebouw
en de walgelijke eikel erin plat’. Wat verderop in dezelfde column
ergert Baeten zich aan al die eerbied voor rechtse kiezers: ‘Sommige
meningen zijn goed geïnformeerd en beredeneerd of genuanceerd, andere
worden er maar uit geflapt door ignorant volk. Het is net aan zij die
meer inzicht en verstand meekregen om de rest in de goeie richting mee
te trekken’. Van deze verlichte voorhoede, verlos ons, Heer.)
Dominique Laridon
Geen opmerkingen:
Een reactie posten