1566
260 - DOORBRAAK
*
Maandag 8 juni 2020
**
*
RACISME IS NIET MEER DAN EEN INTRINSIEKE AFKEER VOOR MENSEN LOUTER OP BASIS VAN HUN AFKOMST OF GELOOF.
*
VOOR GESCHRIJFSEL
Verheven tot dat ene ware ‘Geloofspunt’ dat alle andere geloofspunten van de tafel veegt. ….
Dat
er maar één menselijk ras is. Een veel te ruime benadering van het
probleem. Of zouden alle bladeren van verschillende bomen allemaal
dezelfde zijn? Groene blaadjes die allemaal oud worden en allemaal
sterven? Idem dito in het dierenrijk…. Allemaal beesten, da’s waar.
Voeg
voor mensen daar dan tenminste de tijdsbepaling aan toe. De meeste
Zwarte medemensen hebben nog vele eeuwen voor de boeg om het niveau van
de gemiddelde Blanke te bereiken. Of denkte gij dat wij, Blanken van uit
de bomen zo maar in een haai en een draai ‘beschaafd’ zijn geworden?
Cultuur is als een woestijnplantje dat vele eeuwen nodig heeft om een
Dante, een Mozart of een Einstein te kunnen voortbrengen.
En
trouwens, wat moeten we dan zeggen over de woeste horden van de
(Duitse) Socialisten die zich recentelijk nog erger dan bosapen hebben
gedragen? Beschaving is dan ook een zaak van willen, van kunnen en van
mogen.
Als onze Vlaamse Missionarissen dat hebben uitgeprobeerd, dan hebben ze dat meestal bekocht met hun leven.
Anders gezegd, luister vooral naar de woorden van al die welweters, maar kijk zo weinig mogelijk naar hun daden.
Slechts één voorbeeld. De gelijkheid tussen man en vrouw….
**
Racisme, de kip of het ei?
foto: ©Unsplash / Henry Be*
*
Over racisme, veralgemeningen en groepsgedrag
-
Naar
aanleiding van de dood van (de gangster) George Floyd in de Verenigde
Staten, laait ook in Vlaanderen het racisme-debat weer hevig op. De drie
lange maanden virologen-show werd prompt onderbroken voor dit over de
oceaan gewaaide debat. Het politiek correcte stokpaardje kon na een
lange periode weer van stal.
De
dood van Floyd was effectief een verschrikkelijk gebeuren. CNN maakte
een reconstructie van het aanwezige videomateriaal. De politieagenten
die aan de arrestatie deelnamen en zeker diegene die met zijn knie in de
nek van de gearresteerde Floyd drukte, vertoonden geen enkele vorm van
empathie. De smeekbedes van het slachtoffer gingen door merg en been,
maar niet één agent toonde zich bezorgd. Was dit racisme, sadisme of
eerder apathisch arrestatie-automatisme?
De juiste diagnose
Wij
krijgen enkel de incidenten te zien waarbij blanke politiemensen
gekleurde burgers gewelddadig behandelen. Vaak zonder de volledige
context. De initiële aanleiding ontbreekt wel eens, al dan niet bewust.
Zolang op die beelden niet duidelijk is dat kleur, nationaliteit of het
geloof van de arrestant een rol speelt bij het gewelddadig optreden, is
racisme niet bewezen. Daarvoor zouden we dezelfde politieman
gelijkaardige arrestaties moeten zien verrichten van blanken. Indien
consequent verschillend kunnen we uitgaan van een racistische drijfveer.
Zo niet kan het evengoed om een agent gaan met een intrinsieke afkeer
heeft jegens criminelen of simpelweg een sadist of agressieveling.
Racisme lijkt me wegens de onmacht een zeer ingrijpende gebeurtenis voor het slachtoffer ervan.
Ik
geloof best dat er in sommige delen van de VS structureel racisme
heerst binnen politiekorpsen. Voor zowel voor- als tegenstanders van
deze stelling is het niet makkelijk om dat aan te tonen of te
weerleggen, daar de hele context zelden objectief aanwezig is.
Slachtoffers van politiegeweld zijn tevens niet vaak in staat om zich
juridisch te verweren. Racisme lijkt me wegens de onmacht een zeer
ingrijpende gebeurtenis voor het slachtoffer ervan. Indien politiemensen
de feiten plegen is racisme eens zo pijnlijk. Zij worden immers geacht
álle burgers te beschermen,
Hysterische Vlaamse recuperatie
Onmiddellijk
na dit tragische gebeuren woedde het debat over racisme volop in
Vlaanderen. Het stond zelfs op de agenda van het Vlaams parlement waar
blauwe
**
Sihame El Kaouakibi
*
van Open VLD en Groene
**
Imade Annouri
*
van
Groen! het structurele racisme in Vlaanderen aanklaagden. Groen!
voorzitster Meyrem Almaci vergeleek de dood van Mawda en Adil met
hetgeen gebeurde in Minneapolis. Ter herinnering: Mawda kwam om het
leven door een verdwaalde politiekogel bij een heftige achtervolging en
Adil stierf toen hij met zijn brommer crashte tijdens zijn vlucht voor
een politiecontrole. Een straffe vergelijking!
Ondertussen
hebben alle politiek correcte verbinders zich uitgesproken tegen het
racisme in Vlaanderen. Dit uit zich volgens hen vooral op de arbeids- en
woonmarkt. Phara De Aguirre haalde in De Afspraak een
onderzoek aan dat aantoont dat allochtonen met een hoger diploma veertig
procent meer werkloos zijn dan autochtonen met eenzelfde studieniveau.
Uit de huurmarkt blijkt ook dat allochtonen gemiddeld minder kans maken
op een huurovereenkomst. Deze cijfers weerspiegelen vanzelfsprekend een
discriminatieprobleem, maar is dit simpelweg te herleiden tot racisme?
Racisme als onterechte verzamelnaam
Laat
ons afspreken dat we de term racisme mogen hanteren voor meer dan enkel
intrinsieke rassenhaat. Ook de afkeer jegens specifieke
bevolkingsgroepen valt onder dezelfde noemer te verantwoorden. Dit kan
gaan om mensen van een bepaalde nationaliteit, geloof of kleur.
Racisme
is niet meer dan een intrinsieke afkeer voor mensen louter op basis van
hun afkomst of geloof. Heel belangrijk in deze wat bredere definitie
zijn de woorden intrinsiek en afkeer. Een intrinsieke afkeer valt
namelijk niet per definitie samen met een veralgemenend vooroordeel,
laat staan met kritiek.
Wanneer
de journalist van dienst meldt dat Russen nogal homofoob zijn, wordt
dat nooit geïnterpreteerd als racisme. Wanneer dit over moslims gezegd
wordt, valt het wél onder die noemer. Er wordt te pas en te onpas, door
elke strekking, kritiek geformuleerd op culturele groepsdynamieken. Maar
enkel wanneer die kritiek vanuit rechts-idealistische hoek, richting
bevolkingsgroepen met een (Noord-)Afrikaanse afkomst stroomt, wordt dit
als racisme gelabeld.
Veralgemeningen als menselijke overlevingsreflex
Vooroordelen
en veralgemeningen zijn eigen aan de mens. Uit ervaringen met vreemde
bevolkingsgroepen creëren we een gemiddeld persoonlijkheidsbeeld van de
groep. We doen dit juist omdat we hen benaderen als een groep en niet
als aparte individuen. Toen zulke ontmoetingen gepaard konden gaan met
plundering en moord, was deze reflex belangrijk om de potentiele
vijandigheid van de andere groep in te schatten.
Elk cliché bevat een basis van waarheid.
Hoe
meer ervaringen met de groep, hoe standvastiger de veralgemening en hoe
structureler het vooroordeel ten opzichte van elk groepslid wordt. Elk
cliché bevat een basis van waarheid. Menig racismebestrijder heeft een
veralgemenend vooroordeel jegens een kaalgeschoren blanke dertiger met
tatoeages en een T-shirt van Royal Antwerp FC die halfdronken het
clublied scandeert. De negatieve connotatie die dit beeld bij de meesten
oproept is logisch, want gebaseerd op vele ervaringen.
Groepsgedrag cruciaal in beeldvorming individuen
Ongeacht
deze voetbalsupporter een vredelievende man is, zullen velen een
negatief vooroordeel vellen alvorens hij de kans krijgt zijn ware aard
te tonen. De supporter van zijn kant is zich bewust van de heersende
clichés en kan de vooroordelen plaatsen. Als lid zal hij misschien in
staat zijn om enkele clichés te ontkrachten, maar tegelijk zal hij
moeten erkennen dat het fundament van de clichévorming gecreëerd werd
door het gedrag van de groep waartoe hij behoort.
Hoewel
allemaal individuen, we zullen altijd automatisch ingedeeld worden in
groepen. Daarom heeft niet alleen een individu, maar ook de groep als
geheel verantwoordelijkheden. Wanneer binnen een groep crimineel,
agressief of discriminerend gedrag frequent voorkomt, zullen de
afzonderlijke leden van de groep deze eigenschappen toegedicht krijgen.
Leden die dat jammer vinden, moeten best de strijd voeren aan twee
fronten. Tegen diegenen die hen de vooroordelen toedichten, maar
minstens zoveel tegen de groep die de vooroordelen uitlokt. In de
Vlaamse racismekwestie bestaat dit tweede front hoegenaamd niet.
Discriminatie op basis van vooroordelen
Zal
een werkgever de cliché voetbalsupporter aanwerven of gaat de
verhuurder hem zijn appartement verhuren? Indien er een alternatief is,
wellicht liever niet. Heeft de werkgever of verhuurder een intrinsieke
afkeer jegens dit type voetbalsupporter? Ik denk van niet, al is de
grens tussen afkeer en vooroordelen soms vaag.
Negatieve
vooroordelen wekken wantrouwen op. Een prioritaire voorwaarde voor het
afsluiten van verbintenissen is vertrouwen. Dit betekent dat wie aan de
vraagzijde staat onderhevig is aan een afweging van vooroordelen en dus
vatbaar is voor discriminatie. Deze discriminatie is veel complexer dan
louter racisme en kan enkel vermeden worden door een herstel of opbouw
van wederzijds vertrouwen.
De
groep die gewantrouwd wordt, heeft daarin een cruciale rol te spelen.
Het groepsimago dat afstraalt op elk individueel lid moet verbeteren.
Dat kan alleen mits de groep het gedrag dat voor imagoschade zorgt, niet
tolereert en het verbant. Weinig deugpronkers die een lid van Vlaams
Belang niet veroordelen enkel omwille van het lidmaatschap.
Geen relativering van echt racisme
Toch
heerst er ook latent en structureel racisme in Vlaanderen. Sociale
media bewezen dat al vaker. Ook deze mensen zorgen voor een negatief
Vlaams groepsimago en moeten door de groep worden aangepakt. Uit het
taalgebruik en de spelling leid ik af dat het in grote mate geen mensen
betreft die aan de aanbodzijde van huisvesting of werk staan.
John Croughs
*
NA GESCHRIJFSEL
*
O
dat romantiseren. Als er maar aan de symptomen kan geKoerierd worden,
dan is de maandvoorraad voor cafépraat tot aan de rand toe gevuld…
Maar om er als geglobaliseerd uit zien, moet iedereen door de mangel.
Beseft
men dan niet, op deze manier bezig te zijn de Bijbel na te praten? De
mens aan God Gelijk te maken? Alles geschapen en gebeiteld naar Zijn
voorbeeld?
Geef
mij dan maar liefst elk het zijne; al naar gelang de plaats waar men
geboren wordt. Zodat er maar één land is om lief te hebben…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten