woensdag 20 mei 2015

2635



*
.
*
Eenmaal de deur uit,
.
Is het gewoon rechtdoor!
*
KAPSTOK v/d DAG
.

Marokkaanse Belgen raken gedemoraliseerd door discriminatie
*
Belgo-Marokkanen die in België geboren zijn, integreren zich moeilijker in de Belgische samenleving en raken daardoor gedemoraliseerd waardoor ze zich een reactieve etnische identiteit gaan aanmeten. Dat blijkt dinsdag uit een studie naar Marokkaanse en Turkse Belgen in opdracht van de werkgroep ‘Integratie en Migratie’ van de Koning Boudewijnstichting.

Onderzoeksgroepen van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université Libre de Bruxelles (ULB), onder leiding van Ilke Adam (VUB) en Corinne Torrekens (ULB), hebben een sociaal-demografisch profiel geschetst van de Marokkaanse en Turkse gemeenschap in België door een rondvraag bij 700 mensen.

Opvallend is dat Belgische Marokkanen geboren in België (de tweede en derde generatie) gedemoraliseerd zijn omdat ze niet dezelfde kansen krijgen als de Belgo-Belgen. Hoewel ze meer kans maken op een diploma hoger onderwijs, krijgen ze af te rekenen met meer discriminatie en minder arbeidskansen.

Dit creëert een ontgoocheling en demoralisering, die uitmondt in het ontwikkelen van een reactieve etnische identiteit. Bij Belgische Turken manifesteert zich dit minder sterk omdat sociale mobiliteit binnen het eigen netwerk gemakkelijker is binnen deze gemeenschap.

Stijgend inkomen

De studie bracht ook positieve integratie-effecten aan het licht. Zo is het inkomen van Belgische Marokkanen en Turken in de loop der jaren sterk gestegen. Een kwart van de Belgische Marokkanen verdient maandelijks minder dan 1.500 euro (tegenover 46 pct in 2009). Bij de Belgische Turken behoort een op de vijf tot de laagste inkomenscategorie (tegenover 34 pct in 2007).

De waarden van de Belgische samenleving op het vlak van democratie, vrijheid van meningsuiting en scheiding kerk en staat worden in grote mate gedeeld door de Belgen met Marokkaanse en Turkse achtergrond. Tegenover euthansie en homoseksualiteit staat 60 pct van de ondervraagden weigerachting.

Invloed van moskee

De onderzoekers zoemden daarnaast in op de plek van de islam in België en de interactie tussen integratie en religiositeit. Dat religie geen impact heeft op de inclusie en participatie in de samenleving is volgens de onderzoekers ‘contra-intuïtief’.

De studie gaf ook een profielschets van de Belgische moslim. Daaruit blijkt dat de meerderheid van de Belgische moslims zijn geloofspraktijken ‘bij elkaar knutselt’. En dat de invloed van de moskee op de religieuze vorming laag is.
**
*
Om te beginnen zou ik ‘de Marokkaanse Gemeenschap’ eens een goed gewetensonderzoek willen aanraden. Zo in de zin waarop ooit in de Bisschappelijke Colleges aan dat soort onderzoeken werd gedaan. Tot op het bot, zoals dat later bleek te heten.
En dat eerste begin begint eigenlijk al bij de door jullie aangehouden benaming van een gemeenschap die zin identiteit als groep altijd en overal voorop stelt, vooraleer een gesprek aan te knopen.  In die zin: wij hebben wel een Coburger paspoort, want anders kunnen we nergens onze ‘rechten’ laten gelden, maar in de eerste plaats staan wij er op, dat iedereen ons als onderdaan van een Afrikaanse wereeld-veroverende soort ‘Übermeschen’ aanspreekt. Wij voelen ons zelfs na 100 jaar volwaardige Marokkanen, in de hoop dat een ander dan een Marokkaans paspoort over gans Europa niet meer nodig zal zijn.
Onze ouders hebben ons met tegenzin jullie taal laten leren, zodat de ‘Splendid Isolation’ ons als vanzelf in  de schoot is gevallen. Wij kennen dat droomland Marokko alleen van horen zeggen, en van, als ’t een beetje meezit, de korte verlofperioden die we daar samen met familie mogen doorbrengen. Hoe dat financieel geregeld is, en hoe het onze puberende zusjes ginder vergaat, laten we liever onbesproken. Dat we ginds  kunnen terugkeren als Kleine Ali Babaatjes die smijten met geld, werkt alleen maar contraproductief. Want juist daardoor worden we ginder, waar we eigenlijk dachten thuis te horen, met de nek bekeken.
Kortom, we zijn tussen de wal en het schip gevallen, in geen van beide gemeenschappen echt aanvaard.
Tja, hoe dat komt, zou U best eens gaan navragen bij onze Broeders-Penitentiairen. Zij zullen U aan de hand van hun levensverhaal haarfijn kunnen uitleggen, waarom ‘de goeden’ moeten mee boeten  voor ‘de slechten’.
Jullie, Marokkaanse Gemeenschap stellen jullie zelf gemaakte ‘Goddelijke’ Wetten boven de wetten van het Gastland. Gezegd ‘gastland’ aanzien jullie trouwens, voortgaande op de eigen predikers in de mosketen die ervan uitgaan, dat ook Coburgerland binnenkort deel zal uitmaken van dat éne Grote Kalifaat van de Haat.
Voor wie een beetje speurzin heeft over de oorsprong van vreemde woorden in de eigen taal, gelieve eens goed Uw oor te luisteren leggen, als een Italiaan wil zeggen dat een ander Italiaan min of meer woest wordt?! ‘Non arabiare’ zeggen ze dan. En wij maar gissen, waarom wij Westerlingen een grondige afkeer hebben (zouden moeten hebben) van al wat naar die landen nog maar ruikt….
En dan is er nog iets anders dat ons dwars zit: al die vele bloedige aanslagen wereldwijd waar jullie soort achter zitten: denkt U niet dat er redenen te over zijn om jullie gelijk te geven: als het U niet aanstaat zoals wij willen leven, waarom trapt U het dan niet af? Reis naar om het even welk land ter wereld, waar jullie soort  de macht heeft. Daar moet het toch de hemel op aarde zijn?
Met mijn slecht karakter zie ik echter weel overeenkomsten met het wereldsocialisme dat ooit door Vadertje Stalin in Rusland werd nagejaagd: altijd het geld van anderen willen hebben, en beginnen moorden als dat op is.
JaJa, de waarheid kan soms wreed zijn, hé…. Maar het is een waarheid die jullie zelf hebben gemaakt!
Op een eeuwig zwijgen en door niemand voort te vertellen.
(Get) Digitalia
*



Geen opmerkingen:

Een reactie posten