*
.
*
Eenmaal de deur uit,
.
Is het gewoon rechtdoor!
*
KAPSTOK v/d DAG
.
Marokkaanse Belgen raken gedemoraliseerd door discriminatie
*
Belgo-Marokkanen die in België
geboren zijn, integreren zich moeilijker in de Belgische samenleving en raken
daardoor gedemoraliseerd waardoor ze zich een reactieve etnische identiteit
gaan aanmeten. Dat blijkt dinsdag uit een studie naar Marokkaanse en Turkse
Belgen in opdracht van de werkgroep ‘Integratie en Migratie’ van de Koning
Boudewijnstichting.
Onderzoeksgroepen van de Vrije
Universiteit Brussel (VUB) en de Université Libre de Bruxelles (ULB), onder
leiding van Ilke Adam (VUB) en Corinne Torrekens (ULB), hebben een
sociaal-demografisch profiel geschetst van de Marokkaanse en Turkse gemeenschap
in België door een rondvraag bij 700 mensen.
Opvallend is dat Belgische Marokkanen
geboren in België (de tweede en derde generatie) gedemoraliseerd zijn omdat ze
niet dezelfde kansen krijgen als de Belgo-Belgen. Hoewel ze meer kans maken op
een diploma hoger onderwijs, krijgen ze af te rekenen met meer discriminatie en
minder arbeidskansen.
Dit creëert een ontgoocheling
en demoralisering, die uitmondt in het ontwikkelen van een reactieve etnische
identiteit. Bij Belgische Turken manifesteert zich dit minder sterk omdat
sociale mobiliteit binnen het eigen netwerk gemakkelijker is binnen deze
gemeenschap.
Stijgend inkomen
De studie bracht ook positieve
integratie-effecten aan het licht. Zo is het inkomen van Belgische Marokkanen
en Turken in de loop der jaren sterk gestegen. Een kwart van de Belgische
Marokkanen verdient maandelijks minder dan 1.500 euro (tegenover 46 pct in
2009). Bij de Belgische Turken behoort een op de vijf tot de laagste
inkomenscategorie (tegenover 34 pct in 2007).
De waarden van de Belgische
samenleving op het vlak van democratie, vrijheid van meningsuiting en scheiding
kerk en staat worden in grote mate gedeeld door de Belgen met Marokkaanse en
Turkse achtergrond. Tegenover euthansie en homoseksualiteit staat 60 pct van de
ondervraagden weigerachting.
Invloed van moskee
De onderzoekers zoemden
daarnaast in op de plek van de islam in België en de interactie tussen
integratie en religiositeit. Dat religie geen impact heeft op de inclusie en
participatie in de samenleving is volgens de onderzoekers ‘contra-intuïtief’.
De studie gaf ook een
profielschets van de Belgische moslim. Daaruit blijkt dat de meerderheid van de
Belgische moslims zijn geloofspraktijken ‘bij elkaar knutselt’. En dat de
invloed van de moskee op de religieuze vorming laag is.
**
*
Om
te beginnen zou ik ‘de Marokkaanse Gemeenschap’ eens een goed gewetensonderzoek
willen aanraden. Zo in de zin waarop ooit in de Bisschappelijke Colleges aan
dat soort onderzoeken werd gedaan. Tot op het bot, zoals dat later bleek te
heten.
En
dat eerste begin begint eigenlijk al bij de door jullie aangehouden benaming
van een gemeenschap die zin identiteit als groep altijd en overal voorop stelt,
vooraleer een gesprek aan te knopen. In
die zin: wij hebben wel een Coburger paspoort, want anders kunnen we nergens
onze ‘rechten’ laten gelden, maar in de eerste plaats staan wij er op, dat iedereen
ons als onderdaan van een Afrikaanse wereeld-veroverende soort ‘Übermeschen’ aanspreekt.
Wij voelen ons zelfs na 100 jaar volwaardige Marokkanen, in de hoop dat een
ander dan een Marokkaans paspoort over gans Europa niet meer nodig zal zijn.
Onze
ouders hebben ons met tegenzin jullie taal laten leren, zodat de ‘Splendid
Isolation’ ons als vanzelf in de schoot
is gevallen. Wij kennen dat droomland Marokko alleen van horen zeggen, en van,
als ’t een beetje meezit, de korte verlofperioden die we daar samen met familie
mogen doorbrengen. Hoe dat financieel geregeld is, en hoe het onze puberende
zusjes ginder vergaat, laten we liever onbesproken. Dat we ginds kunnen terugkeren als Kleine Ali Babaatjes
die smijten met geld, werkt alleen maar contraproductief. Want juist daardoor
worden we ginder, waar we eigenlijk dachten thuis te horen, met de nek bekeken.
Kortom,
we zijn tussen de wal en het schip gevallen, in geen van beide gemeenschappen
echt aanvaard.
Tja,
hoe dat komt, zou U best eens gaan navragen bij onze Broeders-Penitentiairen.
Zij zullen U aan de hand van hun levensverhaal haarfijn kunnen uitleggen,
waarom ‘de goeden’ moeten mee boeten voor ‘de slechten’.
Jullie,
Marokkaanse Gemeenschap stellen jullie zelf gemaakte ‘Goddelijke’ Wetten boven
de wetten van het Gastland. Gezegd ‘gastland’ aanzien jullie trouwens, voortgaande
op de eigen predikers in de mosketen die ervan uitgaan, dat ook Coburgerland
binnenkort deel zal uitmaken van dat éne Grote Kalifaat van de Haat.
Voor
wie een beetje speurzin heeft over de oorsprong van vreemde woorden in de eigen
taal, gelieve eens goed Uw oor te luisteren leggen, als een Italiaan wil zeggen
dat een ander Italiaan min of meer woest wordt?! ‘Non arabiare’ zeggen ze
dan. En wij maar gissen, waarom wij Westerlingen een grondige afkeer hebben (zouden
moeten hebben) van al wat naar die landen nog maar ruikt….
En
dan is er nog iets anders dat ons dwars zit: al die vele bloedige aanslagen
wereldwijd waar jullie soort achter zitten: denkt U niet dat er redenen te over
zijn om jullie gelijk te geven: als het U niet aanstaat zoals wij willen leven,
waarom trapt U het dan niet af? Reis naar om het even welk land ter wereld,
waar jullie soort de macht heeft. Daar
moet het toch de hemel op aarde zijn?
Met
mijn slecht karakter zie ik echter weel overeenkomsten met het wereldsocialisme
dat ooit door Vadertje Stalin in Rusland werd nagejaagd: altijd het geld van
anderen willen hebben, en beginnen moorden als dat op is.
JaJa,
de waarheid kan soms wreed zijn, hé…. Maar het is een waarheid die jullie zelf
hebben gemaakt!
Op
een eeuwig zwijgen en door niemand voort te vertellen.
(Get) Digitalia
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten