*
.
*
*
Making Memories
.
*
KAPSTOK v/d DAG
Leraren Antwerps basisonderwijs: “Niet gewapend tegen
multiculturaliteit”
*
Multiculturele
klassen vormen een van de hoofdredenen waarom leerkrachten in het Antwerpse
basisonderwijs afhaken. Ook mobiliteit en milieu spelen mee.
Voor zijn
masterproef aan de afdeling Opleidings- en onderwijswetenschappen van de
Universiteit Antwerpen onderzocht Steven De Clercq (34) waarom zoveel
leerkrachten vroegtijdig hun baan opzeggen. In het basisonderwijs stroomt
ongeveer vijftien procent van de leraren in een grootstedelijke context uit
voor ze vijf jaar in dienst zijn. In het secundair is dat zelfs dertig procent.
Tegelijk is
er een groot tekort aan leerkrachten. Tegen 2020 moeten er in Antwerpen, over
alle netten heen, tweeduizend bijkomende leraren gevonden worden.
Leerlingen
met ‘rugzakje’
Steven De
Clercq, zelf al twaalf jaar leraar aan het Onze-Lieve-Vrouwecollege in
Antwerpen, bracht aan de hand van diepte-interviews met afgehaakte leraars in
verschillende basisscholen het probleem in kaart. “Het is nooit één reden
waardoor ze er de brui aan geven”, zegt Steven De Clercq. “Beschouw het als een
emmer die stilaan volloopt en op den duur ook overloopt."
"Maar
de meest bepalende factor is de multiculturaliteit van ons huidig onderwijs. De
leraars die ik heb geïnterviewd geven aan dat ze geconfronteerd werden met een
ongezonde mix van hoofdzakelijk allochtone leerlingen. Leerlingen ‘met een
rugzak’, zoals een aantal onder hen het omschreef. Kinderen die al heel wat
hebben meegemaakt en die dus een heel eigen handleiding nodig hebben. Alleen:
die handleidingen zijn er niet en worden tijdens de opleiding ook niet
aangereikt.”
*
*
Hé
Hé!!! Is me dat even schrikken! Wegens het overdonderend succes van de
sluikinvoer van een teveel aan ‘asielzoekers’ uit alle windrichtingen,
ontvluchten onze leerkrachten dus met bekwame spoed hun verantwoordelijkheid. En
wat meer is, ze doen dat massaal.
Hadden
onze Grote Verstanden in al hun wijsheid dan zoiets niet voorzien? Of,
integendeel, hebben ze het net zo gewild? Om
vanuit de logischerwijze ontstane chaos, dan later gemakkelijker de ‘onderwerping’
aan de Islam (de ‘Sharia’), te kunnen doorvoeren?
U
moogt dit denken, maar iedereen moet het voor zich houden. Anders riskeert U
een Rechtszaak wegens racisme.
In
het Katholiek Onderwijs, eufemistisch ‘Vrij Onderwijs’ genoemd loopt het Gezag
reeds de gebeurtenissen vooraf. Er zouden dringend ‘Islam-leerkrachten’ moeten
aangeworven worden. Als glijmiddel om de pil beter te doen slikken?
Tja,
‘Zedenleer’, zoals in HET G.O. (Gemeenschaps Onderwijs) zou ook goed zijn,
zeker? Of hebben de Moslim Executeurs
lieve de Koran? Zou best wel eens kunnen! Liefst in originele druk waarschijnlijk,
en direct in het Arabiers? O Ja, en vergeet de Imams niet te benoemen, die de
plaats moeten innemen van de afgedankte priesters-leraren.
Doet
mij denken aan mijn kindertijd in de oorlog. En aan de ‘Levertraan’ van
Winterhulp die Meester bedeelde vooraan in de klas. Alle jongens van de klas bediend met dezelfde lepel van dat smerig
goedje, verplicht in te slikken waarna een ferme slok suikerwater tegen de
slechte smaak. Nu wordt dat Islam Onderricht ipv levertraan maar dan zonder de
zoete toegift.
Net
als tijdens de oorlog: er was geen andere keus, we waren allen ‘onderworpen’
aan die smeerlapperij. En daarbij, zei Meester, het was voor ons eigen goed.
Net als dat geel poeder dat hij meegaf naar huis, als er al ene met luizen zt.
De moeders moesten die koppen eerst wassen met bruine zeep (er was geen andere)
en dan goed inwrijven met dat bijtend spul zodat alle ‘neten’ dood zijn. Wie ’s
anderdaags op school kwam met een bloedende kop en zonder luizen, kreeg van
Meester ‘Goede Punten, ineens. Indien de
Moeders de remedie niet hadden uitgeprobeerd, deed Meester het dan zelf.
Uiteraard onder algemeen gejoel
En
ik die dacht dat dergelijke tijden voorgoed voorbij waren….
(Get) Digitalia
*
*
Ik jeune mij
daarin,
Ik jeune mij
daarin,
als ik een liedeken
kan dichten
Ik jeune mij daaran
Ik jeune mij daaran
als ik dat liedeken
kan.
******
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten