maandag 10 juni 2013

1422 - JOOST NIMÖLLER


***

Maandag 10 juni

Rozenmaand

Zon 5u33-21u49

Deel II.

1422 - JOOST NIMÖLLER

°°°

 

°°°

De Dagelijkse Standaard.
Meisjes en Jongens! Wat moeten de zeikerds va De Schandaard.be  dagelijks op hun sjiek bijten wegens de meer dan 300.000 unieke bezoekers die dag-na-dag bij hun dagelijkse naamgenoten.nl langs gaan. Eigen schuld, dikke bult! Want de tijd dat AVV-VVK binnenkort bovenaan deze krant als AVA-AVA gaat verschijnen, is nabij. Uiteraard zullen deze letters dan niet meer in kruisvorm verschijnen, maar als de in blank staal geslepen Arabische spaghetti-tekens : Alles voor Allah – Allah voor Alles.
*
Hieronder vindt U een helder stukje interview met de man uit mijn titel.
www.dagelijksestandaard.nl : een bezoekje, inclusief verrassing, meer dan overwaard!

°°°

Ter zake :

"Het ergste moet nog komen""

*

Hij 'heeft wat' met Ronald Reagan en Pim Fortuyn, maar niks met premier Mark Rutte of Barack Obama. Is radiocommentator bij de NCRV en was redacteur voor HP/De Tijd. Vandaag is Joost Niemöller een van de drijvende krachten achter 'De Dagelijkse Standaard', een onafhankelijke nieuwssite die maandelijks 300.000 'unieke bezoekers' telt en genadeloos heilige huisjes sloopt: de multiculturele samenleving, allochtone criminaliteit, de monarchie, de (vermeende?) klimaatopwarming, de Europese Unie. In zijn boek "Het immigratietaboe" fileert Niemöller met een vlijmscherpe pen, feiten en cijfers alle nepargumenten van de pro-immigratie-lobby. Wij trokken naar Amsterdam voor een boeiend gesprek over de kostprijs van de immigratie, demografie en intelligentie, struisvogelpolitiek en mediacensuur.

 

Mijnheer Niemöller, vanwaar de titel van uw boek? Wij hebben vaak de indruk dat dit taboe al lang gesneuveld is in Nederland…

 

Ja, dat hoor ik heel vaak. Mensen zeggen dan: 'Er is helemaal geen taboe, we hebben het over niets anders'. Maar dat is niet juist. Er wordt wel heel veel gesproken over integratie, maar over immigratie zelden of nooit. Geen enkele van de politieke partijen in Nederland heeft een duidelijke visie inzake immigratie, met uitzondering van de PVV (Wilders) en - in mindere mate - de (liberale) VVD. Sinds de jaren '80 is het onderwerp enorm geëmotionaliseerd, waardoor er eigenlijk geen debat meer mogelijk is. Met mijn boek wilde ik het debat aanzwengelen, op basis van feiten en wetenschappelijk onderzoek.

 

Is het persklimaat in Nederland anders dan in België? Minder politiekcorrect, minder consensusjournalistiek, minder censuur en betutteling?

 

Daar lijkt het op, maar Nederland is een moeilijk te begrijpen land. Omdat er hier een schijn van openheid heerst. Nederlanders houden niet van confrontatie en voeren dus zelden een debat. Daarom is er ook geen echt debat over immigratie. Ik denk dat jullie in België veel vaker de confrontatie aangaan. Dat uit zich in harde botsingen en de uitsluiting van het Vlaams Blok/Vlaams Belang. Zover wil men het in Nederland niet laten komen. Vandaar rare experimenten, zoals de gedoogconstructie met de Partij Voor de Vrijheid van Geert Wilders. Men laat ze half meedoen en ook weer niet. Dat is soms frustrerend voor Wilders, want die wil die confrontatie wél aangaan.

 

Wij hebben geen blad als 'Elsevier' of een website als 'De Dagelijkse Standaard'…

 

Wij hebben ook 'Pow-news' ('rechtse' zender). Er is bij ons gelukkig wat ruimte voor andere opinies. Ik heb begrepen en ondervonden dat dit in de Belgische pers niet zo is. Daar treed je binnen in een heel krampachtige wereld: 'Hier gaan we het niet over hebben. Dat mag je niet zeggen.'

 

Er is in pers en politiek heel lang gedacht en gesproken in termen als 'de multiculturele verrijking'. Daar blijft vandaag en in uw boek niet veel van over…

 

Die term 'verrijking' is zo misleidend, boerenbedrog. Al die nationaliteiten en culturen bij elkaar, dat lijkt alleen maar mooi, in theorie. De Amerikaanse politicoloog Robert Putnam heeft dat grondig onderzocht en kwam tot de vaststelling dat naarmate een samenleving meer multicultureel of divers is, de sociale cohesie en het onderling vertrouwen afneemt. Mensen sluiten zich af en trekken zich terug in hun getto, fysiek en mentaal. In Nederland kwam onderwijsdeskundige Jaap Dronkers na wetenschappelijk onderzoek tot de conclusie dat meer diversiteit in de klas leidt tot slechtere schoolresultaten.

 

Terwijl het officiële dogma luidt:'Leve de heilige diversiteit'?

 

Ja, maar in Nederland kan je het begrip 'multiculturele samenleving' niet meer uitspreken. Dan neemt niemand je nog ernstig.

 

Bij ons heet het nu 'interculturaliteit'. En hier en daar wordt het woord 'allochtoon' geschrapt…

 

Er worden continu pogingen gedaan om de werkelijkheid te verdoezelen, met nieuwe woorden en begrippen. Daaraan zie je ook meteen wat de echte taboes zijn.

 

Het is een beetje Orwelliaans…

 

Absoluut. Dat zijn heel hardnekkige mechanismen. Je zou dan denken: die lui die daarmee uitpakken, dat zijn toch verstandige mensen. Die zouden toch moeten weten dat het zo niet werkt. In Nederland hebben wij een verbod op etnische registratie bij de politie. Dat is het weghouden van cijfers, het verdoezelen van de realiteit. Puur ondemocratisch, want als je de mensen de cijfers niet geeft, kan je er ook geen nuchter debat over voeren.

 

Er zijn wel wat cijfers. In Nederland is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de economische kostprijs van de immigratie. Wat zijn de bevindingen?

 

Elsevier kwam uit op een totaal bedrag van 200 miljard euro. Het commerciële onderzoeksbureau Nyfar houdt het op 7,2 miljard euro per jaar. Maar voor mij zijn de cijfers van het Centraal Plan Bureau (2003) nog altijd het belangrijkst. Wat we daaruit onthouden is dat een niet-westers allochtoon gezin met 2 kinderen, over hun hele verblijf de staat ongeveer 230.000 euro kost. Dat is een behoorlijk prijskaartje.

 

Valt massa-immigratie te rijmen met het concept van een verzorgingsstaat?

 

Nee, en dat is het essentiële punt. Ik kom steeds weer tot de conclusie dat het bestaan van een verzorgingsstaat de kern is van wat de natiestaat is. Ik ben een grote voorstander van de verzorgingsstaat, maar die heeft duidelijk zijn grenzen. Daarmee kom je ook heel erg in problemen met het traditionele 'links-rechts'-denken.

 

Inderdaad. Zou 'links, in plaats van te pleiten voor open grenzen, zich niet eerder moeten opwerpen als verdediger van die welvaarstaat?

 

Ze snappen het nog altijd niet. Je kan niet iedereen laten mee-eten van de ruif. De vakbonden waren vroeger fel gekant tegen immigratie. En dat is ook heel erg logisch. Want die Nederlandse of Belgische vrachtwagenchauffeur heeft gewoon geen werk meer als die Polen blijven komen.

 

Tot zover het economische prijskaartje. Maar maatschappelijk is de kostprijs misschien nog hoger?Al valt dat misschien moeilijk te becijferen?

 

Nou, dat onderzoek van Putnam geeft anders wel een duidelijk beeld van die prijs. Naarmate een buurt meer multi-etnisch is, voelen mensen zich minder betrokken bij de samenleving. Ze trekken zich terug, gaan meer televisie kijken (vaak via de schotelantenne) en gaan minder vaak stemmen (in Nederland bestaat geen stemplicht, red.). De maatschappelijke en politieke betrokkenheid neemt steeds verder af.

 

De politiek heeft dat misschien graag? Als de mensen zich minder betrokken voelen, kan de politieke elite doen wat ze wil…

 

Dat kan. Maar dat is dan wel een heel gevaarlijk spel. Uiteindelijk kan dat leiden to t een burgeroorlog. Er komt een moment – al zal het wellicht niet in Nederland zijn – dat de bom ontploft. In Duitsland of Engeland zie ik dat wel gebeuren. De confrontaties zullen steeds harder worden. In Frankrijk zeker. Dat is dus het spel dat gespeeld wordt. En politici denken: ach, het zal mijn tijd wel duren.

 

De economische en maatschappelijke kostprijs is gigantisch. Gedwongen huwelijken, eerwraak, hoofddoeken en boerka's, de beknotting van de vrije meningsuiting. Waar blijft die fameuze multiculturele verrijking?

 

Ik zie het ook niet. Naarmate we meer Marokkanen naar Nederland halen, wordt Nederland meer Marokko. Zo simpel is het. Of we daar ook blij om moeten zijn, is een andere vraag.

 

U noemt etniciteit een belangrijke factor of zelfs voorspeller voor integratiesucces. Waarom doen sommige bevolkingsgroepen het goed en andere niet?

 

Huidskleur is niet het probleem. De etnische factor is een heel heikel punt, het taboe der taboes. Wetenschappers die dat soort onderzoek doen worden constant uitgescholden – 'Dr. Mengele' en meer van dat fraais - of bedreigd. Er is een relatie tussen IQ en etniciteit, maar dat is een onderwerp waar de politiek zich niet aan waagt. Dat is linke soep. Terwijl de feiten niet te weerleggen zijn. Die IQ-verschillen zijn er gewoon.

 

Aziaten doen het hier heel goed. Is het ook geen kwestie van mentaliteit?

 

Natuurlijk, naast het IQ is ook de persoonlijkheid van groot belang. Werklust, het zich houden aan afspraken, doorzettingsvermogen, openheid en betrouwbaarheid. Ook op dat vlak zien we nogal wat etnische verschillen.

 

Speelt de islam een rol in het falende integratieproces?

 

Als er gekeken wordt naar schoolresultaten en integratie, zien we dat moslims het vaak erg slecht doen, het slechtst van allemaal. Jaap Dronkers wijst daarbij op de verhouding met vrouwen, maar ook op de 'commandostructuur' die in de islam ingebakken zit. Vrije wil, afwijkend denken en eigenzinnig optreden worden in de islam gestraft. Dat zorgt ervoor dat je een bepaald soort mens krijgt, die alleen maar gehoorzaamt. Of anderen dwingt om te gehoorzamen. Dat moet in het vrije westen wel tot botsingen leiden.

 

Dat verklaart misschien ook waarom de Arabische wereld achterop loopt. Er worden weinig boeken gepubliceerd, er is weinig of geen wetenschappelijk onderzoek. De waarheid ligt vast, het woord van Allah is wet. Waarom zou je dan investeren in onderwijs of wetenschappelijk onderzoek?

 

Daaruit blijk nog maar eens dat we te maken hebben met een heel ander godsdienst dan het christendom. Ik ben geen theoloog maar in het christendom zijn woorden als dankbaarheid, empathie en vergevingsgezindheid essentieel. En in het protestantisme begon de individuele verantwoordelijkheid een theoretisch onderbouwde rol te spelen. Die elementen legden de basis voor de huidige welvaart en ontwikkeling van het Westen.

 

Het beleid vertrok van de gedachte 'integratie met behoud van de eigen cultuur'. Is dat geen zware denkfout?

 

We zien vandaag dat de segregatie overal toeneemt. Niet alleen in Nederland. Dat zal in België wel niet anders zijn. Segregatie is in wezen een natuurlijk proces. Als Turken graag bij Turken en Marokkanen graag onder Marokkanen wonen, kan je dat moeilijk bij wet verbieden. Politici gaan nog heel vaak uit van de – socialistische - maakbaarheidsgedachte. Maar zo werkt het niet. Ik was onlangs in Antwerpen en belandde daar toevallig op de Turnhoutse baan (Borgerhout, red.) Ik wist niet wat ik zag. Dan waan je je echt in Marrakech…

 

De vergrijzing wordt vaak gebruikt als argument om te pleiten voor nog meer immigratie. Is dat een steekhoudend argument?

 

Neen, en dat is ook berekend. Als je de vergrijzing wilt oplossen door immigratie kom je tot waanzinnige getallen. In 2100 zou Nederland dan 109 miljoen inwoners moeten tellen. Complete waanzin. Het argument gaat niet op. Iedereen vergrijst, ook immigranten. Ze vergrijzen ook harder als ze zijn geëmigreerd. De gemiddelde Marokkaanse vrouw in Nederland krijgt net zoveel (of weinig) kinderen als Nederlandse vrouwen, al na één generatie. Dan moet je dus steeds meer mensen laten binnenkomen. Gevaarlijke onzin.

 

 

Er wordt veel hoop gesteld op 'kennismigratie'. Is dat een juiste optie?

 

Nog zo een zeepbel. In werkelijkheid stelt dat niks voor. In Nederland gaat het om 6000 mensen per jaar. De meeste kennis is niet migreerbaar. Vakkennis wel: een goede loodgieter blijft een goede loodgieter. Maar als je in Iran of Egypte rechten hebt gestudeerd, heb je daar in Nederland niks aan.

 

In Nederland werd in die context wel eens schamper gespot met zogenaamde 'wokprofessoren'. Dat klinkt niet positief…

 

Nee, maar er is in dit domein ook veel fraude. Mensen worden vaak 'kennismigrant' genoemd, terwijl ze dat helemaal niet zijn.

 

Waardevolle krachten en hoogopgeleiden trekken waarschijnlijk niet naar Nederland of België, omdat de lonen er te laag en de belastingen te hoog zijn?

 

Je ziet in Nederland – en wellicht ook bij jullie – dat de mensen die écht wat kunnen, steeds vaker wegtrekken. Die gaan naar Amerika,of Australië.

 

Wat de demografische ontwikkelingen betreft, zit u op dezelfde golflengte als Thilo Sarrazin ('Deutschland schaff sich ab'). Bloedt Europa langzaam dood?

 

Het echte probleem is niet de vergrijzing, maar de 'ontgroening'. We krijgen gewoon te weinig kinderen. En om dat aan te pakken, heb je andere maatregelen nodig. Een bevolkingspolitiek, maar ook dat is taboe.

 

In Nederland en België loopt het aantal geboortes terug, maar in Duitsland is de situatie stilaan dramatisch. Er zijn steeds minder Duitsers. En als er straks geen Duitsers meer zijn, of als er meer buitenlanders zijn, verdwijnt Duitsland. En daarmee Europa. Sommigen denken: Duitsland bestaat niet, net zoals Nederland niet zou bestaan. Dat zouden fictieve 'constructies' zijn of moéten zijn. Maar daarmee ontkent men wel historische tradities, verbondenheid en een gedeeld verleden.

 

Terwijl je net die verbondenheid en tradities nodig hebt om nieuwkomers op te vangen en in te bedden in onze samenleving…

 

Dat is ook vaak een klacht die je hoort van immigranten: 'Ja maar, jullie hebben ons nooit verteld waar jullie voor staan, wie jullie zijn, welke normen en waarden hier fundamenteel zijn'. Ik ken wel wat Marokkanen die zeggen dat wij altijd veel te slapjes zijn geweest in dat soort zaken: 'Hoe kan je dan van ons verwachten dat wij ons aanpassen?' Dat past natuurlijk ook in het slachtofferdenken van veel Marokkanen. Maar hier hebben ze wel een punt.

 

De slotboodschap van uw boek is niet bepaald hoopvol: 'Immigratie is onvermijdelijk. En het ergste moet nog komen'…

 

Ik wou dat ik een andere boodschap had, maar de feiten zijn wat ze zijn. Ik vrees dat er een enorme toevloed van Afrikanen op ons afkomt. We gaan de schokgolven van de zogenaamde 'Arabische Lente' ook voelen in de vorm van grote vluchtelingenstromen. In het Europees Parlement werd onlangs gezegd dat we minstens 60.000 Syriërs moeten opnemen. Dat soort waanzin houdt nooit op.

 

'Immigratie is onvermijdelijk'. Dat is ook wat de linkerzijde voortdurend zegt. Martin Bosma (parlementslid van de Nederlandse PVV) is het daar niet mee eens. Hij zegt dat massa-immigratie niet het gevolg is van globalisering of van een of andere natuurramp, maar van politiek beleid en politieke keuzes…

 

Dat klopt, voor een stuk. Die eerste grote immigratiegolf was vooral het gevolg van de wens van de werkgevers. Zij wilden gewoon goedkope werkkrachten. Nadien is dan die tweede golf gekomen, als gevolg van de gezinshereniging. Er valt inderdaad wat voor te zeggen dat je die immigratie politiek kan sturen of minstens in goede banen leiden. Zwitserland doet dat heel strikt. Denemarken ook, zij het in mindere mate. Onder (de liberale) minister Verdonk werd er in Nederland een wet gestemd om de huwelijksmigratie in te perken en dat helpt wel. Er werden strengere inkomenseisen gesteld en het effect is er. Maar vaak kom je met dat soort beperkende maatregelen al snel in botsing met de Europese Unie.

 

Hoe schuldig is de EU in heel het immigratieverhaal?

 

Dat is momenteel het belangrijkste punt. De EU is het kwaad. Politici verschuiven het netelige debat over immigratie liefst naar een abstract, zo hoog mogelijk niveau. Dan moeten ze ook geen kleur bekennen. Ze durven de confrontatie niet aan en hebben de bevoegdheden over immigratie doorgeschoven naar hogere instanties, zoals de EU.

 

Het Verdrag van Lissabon heeft de nationale staten of lidstaten in grote mate de mogelijkheid ontnomen om nog een eigen immigratiebeleid te voeren. En dat is gegaan zónder enig overleg of democratische inspraak. Dat is een echte schande. Het probleem is dat al die lidstaten anders aankijken tegen immigratie. Neem nu een land als Portugal: dat hééft geen immigratieprobleem. Portugal kent geen immigratie, alleen emigratie. Ook Polen heeft dat probleem niet. Die hebben uiteraard een heel andere kijk op de zaak dan wij. En al die landen moeten nu komen tot een gezamenlijk beleid. Tja, dat werkt natuurlijk nooit. Dat is een hopeloze zaak.

 

U schreef in één van uw stukken dat de EU massa-immigratie gebruikt om de natiestaten te ontmantelen: "(EU-commissaris) Malmström wil de demografische samenstelling van Europa veranderen tot er geen Europa meer over is. Een vorm van culturele genocide." Dat is een zware beschuldiging…

 

Ik vrees echt dat we uiteindelijk afstevenen op de vernietiging van het Europese erfgoed of een deel ervan. De EU stelt zich graag voor als 'Europees', maar het beleid is eigenlijk anti-Europees. Het maakt Europa kapot en daarmee het fundament van de hele wereldbeschaving. Of ze dat in 'Brussel' met opzet doen, tja, daar kan je urenlang over discussiëren.

 

Er is in België en Nederland heel wat te doen over die 'polder' of 'papatjihadisten' die naar Syrië trekken om er te gaan vechten. Wat is uw mening?

 

Laat ze maar lekker gaan, zou ik zeggen. Voor mij mogen ze daar ook sneuvelen. Als het dat is wat ze willen…

 

U schreef: "Ik zou er geen traan om laten. Zij naar de hemel. Wij er van af." Er is in Vlaanderen niet een journalist die dat zou durven schrijven, laat staan een krant die het zou publiceren…

 

Ja, maar dat is gewoon wat ik erover denk. Eigenlijk is dat een probleem voor Syrië en niet ons probleem. Het wordt pas óns probleem als ze terugkomen, want dan zijn ze wellicht nog verder geradicaliseerd. En getraind. De geheime diensten moeten dan hard optreden.

 

Daarmee zitten we weer bij het begin van ons gesprek. Ik pik lukraak wat titels uit van boeken die de voorbije jaren bij jullie verschenen: 'Misdaad, migratie en cultuur', 'Marokkaanse lieverdjes', 'Staatssecretaris of seriecrimineel.' Het verband tussen allochtonen en criminaliteit lijkt nauwelijks nog een taboe in Nederland. Jullie hadden zelfs een parlementair debat over 'het Marokkanenprobleem'…

 

Nou, ik denk dat je het toch wat te rooskleurig ziet. Een echt debat is het niet geworden. Ook hier duiken steeds weer diezelfde patronen op. U herinnert zich misschien de commotie over die voetbalgrensrechter die werd doodgetrapt. Door jonge Marokkanen. Welnu, de media hebben het wekenlang gepresteerd – terwijl er voldoende getuigen waren – om te negeren dat het om Marokkanen ging. De Nederlandse voetbalbond had iets fout gedaan. Er moest iets veranderd worden aan de manier van fluiten. Het was plots een 'voetbalincident'. Ik heb toen nog getwitterd met collega's van het NOS-journaal: 'Zijn jullie niet goed bij jullie hoofd? Zien jullie dan niet wat hier aan de hand is?' Dat collectieve doodzwijgen en minimaliseren is echt een domme en angstaanjagende reactie. Maar de mensen zijn niet dom. Die weten heus wel wat er aan de hand is. Die zetten boos de TV uit en waanden zich plots in de DDR, in een totaal andere wereld. Maar goed, ik denk dat het in België nóg erger is, die overheidsdruk en betutteling. Ik denk niet dat Filip Dewinter in het parlement een debat zou krijgen over 'het Marokkanenprobleem'…

 

Wij hadden Marion van San. Haar rapport over allochtone criminaliteit werd door de politiek onder de mat geborsteld. Als er al iets fout loopt, is het altijd ónze schuld, de schuld van de maatschappij, van 'uitsluiting' en 'discriminatie'…

 

Een heel dwaze reflex. Maar jullie hadden anderzijds wel die ophefmakende reportage over hoe meisjes en vrouwen worden aangepakt in de multiculturele wijken van Brussel ('Femmes de la Rue'). En dan denk ik: dat was nooit uitgezonden op de Nederlandse televisie. Dat was te confronterend, want zulke dingen gebeuren uiteraard ook bij ons. Je kan het wel over cijfers hebben, maar dit waren directe beelden. Het ging over seks, over veiligheid, over etniciteit, over botsende culturen. Dat is een heel explosieve cocktail. Het zijn dingen waarvoor de politiek én de media jarenlang hun ogen hebben gesloten, maar die bij de bevolking leiden tot steeds meer ergernis. Niet alleen bij ons, maar in heel Europa. Duitsland is heel politiekcorrect. Maar langs de andere kant heb ik er op televisie wel een reportage gezien waarin getoond wordt hoe blanke Duitse kinderen op school kapot gepest worden door Turkse klasgenoten. Dat laten ze zien. En ze laten zien dat een lerares die altijd voor de socialisten heeft gestemd en vurig in de multiculturele samenleving geloofde, het nu helemaal gehad heeft. Dat is bij ons ondenkbaar.

 

Nederland heeft nochtans de roep van een land waar alles gezegd kan worden. Maar jullie hadden natuurlijk ook Pim Fortuyn en Theo van Gogh, allebei vermoord omwille van hun radde tong en scherpe pen…

 

Dat soort aanslagen heeft België – gelukkig – nog niet gehad. Maar die hadden er wel kunnen zijn, met Sharia4Belgium. Het zou me ook niet verbazen als dit vroeg of laat toch nog gebeurt, want politiek en justitie zijn jarenlang veel te laks geweest. Ik denk dat het tot nu toe gewoon een kwestie van mazzel (geluk, red.) was…

 

Bent u als journalist soms bang?

 

Nee, ik let wel een beetje op. Maar ik schrijf nog altijd wat ik denk en wil dat ook blijven doen. Wat me meer stoort dan alle dreigmails of scheldpartijen zijn de sociale uitsluitingsmechanismen. Dat mensen - zelfs vrienden - plots niet meer met je om willen gaan. Omdat je dit of dat hebt geschreven of gezegd. Dat is heel beangstigend.

 

Bedankt voor dit gesprek. We wensen je nog veel succes, moed en volharding.

Bron Vlaams Belang Online.

Geschreven door AABEE via Digitalia

°°°



°°°

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten