vrijdag 15 april 2016

33318



*
3318 - OOK WIJ HERDENKEN DE MILJOENEN MENSENOFFERS NIET EEN KEER PER JAAR MAAR IEDERE DAG EN ONZE VINGERS GEBRUIKEN WIJ OM DE SCHULDIGEN AAN TE WIJZEN
*
*
INLEIDING / GROTE SPRONG VOORWAARTS
*
Ook de ISIS, de Strijders in de Heilige Oorlog voor Allah! Ook zij zullen als het ogenblik daar is, gretig gebruik kunnen maken van deze Mechelse bezienswaardigheid. Die doet mij zelfs sterk denken aan ‘De Boerenkrijg’ en aan de onlangs ontdekte geraamten diep in de grond aan de voet van Sint Romboutstoren. Neen, die waren daar niet (zoals de Coburger Staatsschuld) vanzelf gekomen, ze werden – in groep – neergeschoten omdat die jongens niet zomaar de ‘zegeningen’ van de Franse Égalité, Fraternité en Liberté wilden ruilen als vernislaagje voor hun eigen voorvaderlijke cultuur. En waar waren die Franse sansculotten anders gehuisvest dan in de Dossin Kazerne?
En inderdaad, net als toen in 1789, was in 1940-1945 LAFHEID tegenover de Barbaren weer het hoofdkussen om de kop op neer te vleien van zodra het gevaar … geweken was.
Maar lees eerst gerust wat de Leugenpers bericht over dat soort ‘herdenkingen’ die pas na een grondige wasbeurt mogen herdacht worden….
*
*
MIDDENSTUK / VENSTER OP DE WERELD
*
*
Kazerne Dossin herdenkt Transport XX
*
In Kazerne Dossin, het museum en documentatiecentrum over holocaust en mensenrechten in Mechelen, is donderdag Transport XX herdacht. Transport XX werd op 19 april 1943 in Boortmeerbeek tegengehouden, waardoor 17 gedeporteerden konden ontsnappen. Later konden nog 200 mensen de trein die onderweg was naar Auschwitz verlaten.

Kazerne Dossin was in de Tweede Wereldoorlog een verzamelplaats voor Joden en Romazigeuners, van waar verschillende treinen naar het vernietigingscentrum Auschwitz-Birkenau vertrokken. Liefst 25.491 mensen werden in Mechelen op de trein richting Auschwitz gezet. Op 19 april 1943 werd een trein met 1.631 mensen, het inmiddels befaamde Transport XX, in Boortmeerbeek tot stilstand gebracht door drie jonge Belgische verzetsstrijders. Zij slaagden erin 17 mensen te laten ontsnappen, later konden nog 200 mensen de trein verlaten. Een groot deel van die 200 werd achteraf opnieuw opgepakt en alsnog naar Auschwitz gebracht.
In de nasleep van de Tweede Wereldoorlog werden verschillende organisaties en instellingen opgericht om te voorkomen dat zo’n drama zich nog eens voordeed. Zo ook de Raad van Europa, die donderdag de heldendaad van Transport XX herdenkt. “Het vergde een enorme moed om die trein te doen stoppen”, zegt ambassadeur Torbjørn Frøysnes, Hoofd van de Raad van Europa Liaison Officers bij de Europese Unie in Brussel. “Ook vandaag nog moeten we leren uit de geschiedenis en haat en verkeerd denken trachten in de kiem te smoren. We moeten actief werken tegen radicalisering, en in het onderwijs al van in de kleuterschool de basisbeginselen van democratische waarden aanleren. Richtlijnen op politiek niveau uitwerken is alleen nuttig als individuen ze ook werkelijk in de praktijk omzetten en gebruiken.”

Vooral het symbolische aspect van Transport XX heeft vandaag nog een grote betekenis. “Iedereen, hoe klein ook, kan zijn verantwoordelijkheid nemen in het universeel streven naar een wereld waar het goed is om te leven”, besluit Patrick Vissers, een onderzoeker naar

UIT LIJDING – MORAAL v/h VERHAAL
*
Ook ik gruw van de opgeroepen beelden, want ik heb als 9-10 jarige sommige familieleden weten terugkeren uit de Nazi-Socialistische kampen, ‘het vel van hun buiken geplakt tegen de ruggengraat’, als wankele schimmen naar huis gekomen om er te sterven. Veel uitleg daarbij hoefde niet en het zijn dingen gebleven die op het netvlies gebrand blijven. Schreiende bonkekerels kinderen aan het sterfbed van hun o zo jonge vader….
Het hele verhaal intrigeerde mij altijd bovenmate en naarmate de bronnen, dank zij de digitale wereld, meer algemeen toegankelijk werden, begon het mij te dagen: dat soort verhalen is bijlange niet uitverteld.
De ‘Wannsee Conferentie’ (20 januari 1942): geen geschreven verslagen bekend. Hoezo: en de Deutsche Grundlichkeit dan? Bedenking: zonder geschreven bewijzen kunnen de Overwinnende Mogendheden verzinnen wat hen het best uitkomt. De doden doen er toch het stilzwijgen aan toe.
De Geallieerden ‘wisten’ niets, dus deden ze niets om de uitroeiing der Joden tegen te gaan..
Reeds in 1941 ‘wist’ Churchill en dus ook Roosevelt. De on-eervolle wiskundige zekerheid hierover is al lang bekend, maar niet de redenen waarom men, de armen overkruist, de andere kant bleef opkijken.
Half April 1943 deed zich inderdaad om welke reden dan ook, de heldhaftige hold-up voor in Boortmeerbeek op een geheim joden-transport.
Konden de Geallieerden de joden-vernietiging gestopt hebben? Waren zij daartoe in staat? Ze konden het minstens geprobeerd hebben.
Want toen kwamen (sedert 1942) bijna iedere voornacht de eskaders bommenwerpers over ons hoofd heen om de Duitse steden ‘zu ausradieren’. Nooit werd ook maar één spoorweg aangevallen langs waar de treinen voor de ‘Endlösung’ zonder ophouden circuleerden. Toen had, met het minste bewijs, de wereld nog op tijd zich geschokt kunnen voelen…. Wat misschien wel het einde had betekend voor A.H. en zijn Nazi-Socialistenbende.
*
Waarom ik mij moreel verplicht heb gezien op dit elfendertigste Dossin-verhaal te reageren? Ja ook gedeeltelijk omdat, dank zij de Islam, de dodelijke hetze tegen het Joodse Volk dreigt te herbeginnen, ja erger dan ooit al herbegonnen is omdat ze wereldwijd nooit gestopt is, maar ook omdat na de Joden nu hetzelfde dreigt voor de Koerden.
Maar dat is een ander verhaal, waar U seffens Vriend Xander voor aan de lijn krijgt.
*
*
*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten