*
3321 - UIT BUURMANS
HOFJE VAN ZIJN KRIEKEN GEPLUKT DIE LANGS MIJNE KANT VAN DE HAAG HINGEN
*
*
INLEIDING / GROTE
SPRONG VOORWAARTS
*
Vòòr de Turken hier in het Westen zo massaal en opvallend overweldigend
en vooral zo demonstratief aanwezig waren, hadden wij nog wel gehoord van
geiten, en een enkele keer zelfs in eerder vulgair-Hollands, van ‘neuken in de
keuken’ maar eerlijk gezegd: van de combinatie van die twee keken wij toch raar
op.
Heb toen in de Dikke Vandaele gezocht naar de juiste
betekenis van dat woord, maar het had helemaal niets met koken te maken en aan
Joke, ons kleine buurmeisje, durfde ik het niet vragen.
En dat een Staatshoofd met die reputatie daarmee in opspraak
zou komen, konden wij in de verste verte eerst niet geloven. Maar het zij zo:
elk diertje zijn pleziertje en als dat bij de Ottomanen het bevolkingscijfer op
peil kan houden, mij niet gelaten.
En nu is die Duitse komiek met dat verhaal tegen het groot
licht van Frau Angela gelopen. Wat dus niet mag en zal bestraft worden.
Waarschijnlijk met de Franse slach; d.i. onder de valbijl van de guillotine.
Doet echt geen pijn, en duurt niet lang. Toch niet voor zover ik weet, heeft
nooit iemand over dergelijke behandeling klachten gehad.
Kost ook twee keer niets. De valbijl wat bijvijlen, de rails
een beetje oliën, teneinde een vlotte val te verkrijgen, et voilà: ‘de Sultan kan houden een groot banket, want het hoofd
wordt op de tafel gezet’. Zal hem leren om lol te trappen op kosten van een
bevriend ‘Staatshoofd’.
Ik geloof trouwens nooit, dat GAIA klacht wegens dieren-mishandeling
zal durven opzetten. Of zelfs niet durven eisen dat die dieren in de nabije toekomst
onverdoofd deze behandeling zullen moeten ondergaan.
Want ziet U, ook al hebben ze ‘das geschaft’, de Duitsers zijn
niet allemaal even zot.
*
Die Erdogan toch! Met Flik Chantal uit ‘Eigen Kweek’
in het achterhoofd heb ik deze morgen eens aangeklopt bij den Buro van Polies.
Om te vragen of het – al-dan-niet met de
benodigde procedurefouten - strafbaar was. Zijn krieken hingen over de haag
in mijn tuin en ze zouden best smaken ook in mijn confituur. Cafmeyer zou me
wel gelijk geven. Krieken trekken,
schoon ons vader ’t ons verbood: is dat erger dan de stelen pikken van andermans
krieken? Ik denk het niet. En iemand van naamsverandering beschuldigen? Is ook
niet zo erg. Tenminste niet als men gelijk heeft.
Niet dat ik zo onschuldig ben als ik er uitzie, maar na
lezing van onderstaande bijdrage van hem, wens ik in navolging van Ivan Mayeur,
een Brusselse Grote, mij ook te verontschuldigen. En, anders dan bij Mayeur,
spelen daarbij geen bijbedoelingen.
Heb dus diepe spijt, om over Johan Sanctorum op deze blog
geschreven te hebben als over ene Johan Diabolorum. Dat was een grove vergissing
en ik zal het dus nooit meer doen. Maar, ere wie ere toekomt: het is/was niet
zeer snugger om het voorvaderlijk Geloof af te breken die ervoor gezorgd heeft,
dat de agressieve Islammers af en toe op zijn bakkes kregen.
Kijk maar waar we nu staan.
Over de Turkse huisdieren (die wij trouwens ook gedeeltelijk
in alle eer en deugd bij ons houden) heb ik op deze blog trouwens al mijn
gedachten de vrije loop gelaten. Gedachten, net zoals ik de geit van ons Ma in
mijn kinderjaren soms zag haar waterwegen met gespreide benen rijkelijk staan
ledigen. Zo’n simpel ding, dat toch o zo goede verse geitenmelk kon geven!
Alleen wil ik nog kwijt, ter attentie van alle Charlie-Hebzakken
ter wereld, dat er grenzen zijn die nu eenmaal niet overschreden worden.
Spotten met de doden is er daar een van. Surtout als het gaat om andermans
doden. Dat ze begot eerst naar zichzelf kijken!
Maar ja, in een wereld die niet meer het verschil kent tussen
‘mijn’ en ‘zijn’ komt dat allemaal niet zo nauw.
*
*
MIDDENSTUK / VENSTER OP DE WERELD
*
GEPLUKT BIJ DE VRIENDEN
*
Sanctorum legt de vinger op de wonde
De affaire Böhmermann: hoe TV-satire
de vinger op de wonde legt
*
Onlangs werd ik door een oude vriend in de ban geslagen
omwille van een filosofisch-satirisch verhaal, op het colloquium van Politieke
Discussies geserveerd, dat de afstamming van de mens situeert bij de copulatie
tussen een chimpansee en het oervarken. ‘Slecht nieuws voor joden en moslims’,
voegde ik er badinerend aan toe. Van de moslims mocht ik geen reactie noteren,
maar de man in kwestie, R.B., vriend van Israël, ontstak na een week bedenktijd
in een furieuze woede en sloeg me in de facebookban, samen met al wie nog mee
durfde lachen.
Zo weet men wat vrienden waard zijn. Het is op zo’n moment
ook dat men beseft dat humor regelrecht staat tegenover machtsdenken, mentale
bevoogding en zijn zachtere variant, de ‘political correctness’. Het serieuze
van de humor is zijn polariserende dimensie. Charlie Hebdo is niet smaakvol en
hoeft dat ook niet te zijn. Het moet vooral uitdagen en de gekooide vogel van de
vrijdenkerij uitlaten.
De echte inzet
Bohmermann. In Duitsland is het nu hommeles, omdat de
postmoderne satirist Jan Böhmermann met de Turkse president Recep Tayyip
Erdogan de draak stak en op de openbare zender ZDF, quasi-droog als een
nieuwslezer, een ‘gedicht’ voordroeg waarin hij hem onder meer een geitenneuker
noemde. Hij reageerde daarmee op een eerder, softer geval van politieke
ongepastheid, toen de publieke omroep het spotliedje “Erdowie, Erdowo, Erdogan”
lanceerde. Ik zie het de VRT nog niet doen. Toen al voelde de Turkse leider
zich zwaar beledigd en eiste excuses. Waarna Böhmermann zei: wacht, ik zal eens
tonen wat een belediging bij ons echt is. Met de geitenneukerspoëzie als
resultaat. De Turkse regering eist vervolging wegens ‘belediging van een
buitenlands staatshoofd’. Maar in Turkije zelf spreekt men van ‘een misdaad
tegen de menselijkheid’, jawel. Noteer ook dat de Duitse Turken razend zijn en
dat Böhmermann momenteel is ondergedoken. De vrijemeningsuiting heeft zijn
prijs, ook in het democratische Europa.
Nu zou ik, als dierenliefhebber, zelf niet zo zwaar tillen
aan de kwalificatie van geitenneuker. Bovendien, als Erdogan zich aan geiten
vergrijpt, zou ik dat veeleer dierenmishandeling vinden. Ik denk ook niet dat
het de Turkse president daarom te toen
is. Heel de kwestie speelt zich af op de achtergrond van de aanslepende deal
tussen Turkije en de EU over het (door Turkije zelf meesterlijk uitgebuite)
vluchtelingenprobleem. Door Angela Merkel in de tang te nemen (in Duitsland is
het beledigen van een buitenlands staatshoofd verboden, maar alleen de regering
kan toelating geven tot vervolging), verzwakt hij haar positie nog verder. Hij
zal, behalve een zak geld, ook visumvrij reizen van Turken naar de EU in de
wacht slepen, én, vooral: nieuwe onderhandelingen afdwingen rond het toetreden
van Turkije tot de EU, als eerste islamitisch staat. Het eindspel is begonnen.
Dat brengt ons tot de echte inzet van heel dit verhaal: de
natte droom van Recep Tayyip Erdogan om een nieuwe groot-Ottomaanse hegemonie
te vestigen zoals ze dat in de 14de en 15de eeuw voor mekaar brachten, met
Istanbul als glorieus middelpunt en machtscentrum.
Dubbele veroveringsstrategie
Er zijn vandaag minstens twee manieren om Europa,
gedestabiliseerd door het aflopende EU-verhaal, helemaal uit te putten: de
terreurstrategie van IS, en de kolonisatiestrategie van Turkije/Erdogan. Ze
hebben een aantal punten gemeen. Beiden beschikken over een groot contingent
allochtone ingezetenen in West-Europa, die een culturele verknochtheid aan het
‘moederland’ uitstralen waar wij alleen maar jaloers op kunnen zijn. Dat en
niets anders is de reden waarom de zogenaamde integratie mislukt is: de schotelantennes
zijn altijd naar het Zuiden gericht geweest, de allochtone subculturen zijn
hechter dan ooit.
Het andere gemeenschappelijke punt, daarmee verwant, is de
islam: een expansieve religie gekoppeld aan een totalitair wereldbeeld,
intolerant tegenover andersdenkenden én zelfs tegenover de multicultuur die
haar omarmde. Zowel IS als Erdogan gebruiken de soennitische islam om hun macht
lokaal én globaal te consolideren en uit te breiden.
Het verschilpunt is de stijl en de wapenkeuze: de ene gaat
voor het manifest geweld, de guerilla-oorlog van een vijand die overal en
nergens is, terwijl de Turkse variant gaat voor retoriek, diplomatieke
blufpoker, chantage, intimidatie. Zeg maar de maatpakversie van terreur. In het
kalifaat is er gewoon geen pers, in het Ottomaanse Rijk wordt ze aan banden
gelegd,- het verschil is subtiel.
Maar voor Europa vormen ze de pest en de cholera. We hebben
ondertussen al ten gronde kennis gemaakt met de IS-strategie,- de manier echter
hoe Turkije de EU in de catchgreep houdt via de vluchtelingenkwestie is ook een
fraai staaltje van psychologische oorlogsvoering. En Erdogan weet als geen
ander onze democratische achillespees uit te buiten. In het verleden mocht hij
overal in Europa ongestoord verkiezingsmeetings organiseren, vandaag wordt de
kop geëist van een hekeldichter die hem durft aan te pakken. De Duitse publieke
opinie is verdeeld rond de zaak Böhmermann, dat op zich is al een enorm succes
voor Erdogan: verdeel-en-heers, de Turkse president kent de machiavellistische
recepten.
De pest of de cholera? Erdogan of IS? Misschien hoeven we
zelfs helemaal niet te kiezen. Geostrategisch piekert men zich suf over de
welwillendheid waarmee Turkije de osmose vanuit het door IS gecontroleerd
gebied gedoogt. Doen ze het gewoon om ons te jennen, of is er echt een
duivelspact in de maak tussen de kalifaatmythe en de Ottomaanse droom, met de
Koran als ultiem cement?
Met de affaire Böhmermann wordt de laatste optie weer een
stukje waarschijnlijker, en het is de verdienste van de olijke presentator dat
zulks heel even oplicht. Vlaamse letterkundigen en die goeie brave VRT weten nu
waar de lamp brandt. Een prima gelegenheid om niet alleen de begeerte te
behouden maar ook eens echt uit hun ivoren toren te komen. Of ze ook het lef
zullen hebben om de satire als kunstvorm én kritisch medium heruit te vinden,
dat is nog een andere vraag. Ook al is de belediging van een buitenlands
staatshoofd bij ons niet eens strafbaar, er bestaat wel zoiets als goede smaak
en wellevendheid. Of noemen we het gewoon zelfcensuur.
h/t Johan Sanctorum
UIT LIJDING – MORAAL
v/h VERHAAL
*
En ja we zijn stilaan met zovelen die hetzelfde denken, dat
het af en toe deugd doet Geert Wilders bezig te horen. Waarbij mij voor de
zoveelste keer van het hart moet, dat we allemaal grote helden zijn met de mond.
En als er dan tenminste één Politieke Formatie is, die Het Monster
het vel wil afstropen, dan wordt die met een kluitje in het riet als populistisch wandelen gestuurd.
Zoals Pim Fortuyn het ooit tegen de verbouwereerde smoel van Walter Zinsen
smakte: ‘Mooie democratie is dat daar bij
jullie’. Dat was tenminste een
gezonde reactie van een gezonde mens, toen hij hoorde dat de TV niet eens wilde
praten met het toenmalig Vlaams Blok, laat staan er naar luisteren.
Moeten wij dan eigenlijk eeuwig voor de poort stamelend staan
te bedelen?
Veel beloven en weinig geven, doet de zotten in vrede leven.
*
*
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten