woensdag 7 augustus 2013

14299 - EEN ZOEKLICHT OP HET RODE SPIONNENCETRUM


.

14299 - EEN ZOEKLICHT OP HET RODE SPIONNENCETRUM

.

Die soort mogen we toch niet discrimineren

 

Vooral nu niet, bij het bijna hoogste alarmpeil sedert ooit

.

Het CGKR!!!!!!We zouden het bijna vergeten.
Goed dat er bladen bestaan die alles netjes bijhouden, zodat ze ons af en toe kunnen bijlichten. Niks fantasie! Alleen de feiten tellen!
Onderstaand artikel, overgenomen bij ’t Pallieterke werkt enorm verhelderend. Het legt uit dat vreemdelingen grondrechten hebben, die wij in eigen land, ontnomen zijn. Lees het AUB tot het bittere einde toe, sla dan met beide vuisten tegen Uw eigen verstand en zet U in actie om ze allemaal weg te stemmen, al die moeials die straks nog gaan willen controleren of de stoelgang van de burgers wel van de juiste kleur is, en als door analyse niet kan bewezen worden dat er iets discrimnerends gegeten werd de dag voordien…
Niet nog eens 20 jaar tirannie. We grijpen onze kans op 25 Mei 2014 om ze eruit te ranselen. Niet nogmaals Tsjeven, Roden en Groenen in de regering : in Godsnaam, als er dan  toch nog geen onafhankelijkheid kan gestemd worden, dan maar een regering met BDW aan het roer.
Zo zullen de mensen zien, dat er uiteindelijk maar één partij is (het Vlaams Belang) waar het gegeven woord heilig is. Geen halve oplossingen, maar de korte pijn!

.

Ter zake :

TWINRIG JAAR RACISMEBESTRIJDING

In 1993 werd het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding opgericht.

Paula D’Hondt had zich de voorgaande vier jaren over het lot van de nieuwkomers gebogen in de hoedanigheid van Koninklijk Commissaris voor de Migranten.

Migranten...

De term zou vandaag niet meer getolereerd worden. Zo’n koninklijk commissaris volstond alvast niet om iedereen te overtuigen van de geneugten van de multiculturele samenleving, zoals uitgesproken bleek uit de groeiende electorale successen van wat toen nog Vlaams Blok mocht heten. Pater Johan Leman kreeg de eerste tien jaar het roer in handen, zodat iedereen al snel over het Centrum-Leman ging spreken. Die vereenzelviging tussen directeur en instituut ging inderdaad zeer ver.

In 2003 hield pater Leman het voor bekeken. Jozef de Witte kwam aan de leiding. Jozef, broer van de gouverneur van Vlaams-Brabant Lodewijk de Witte (sp.a), kwam uit de 11.11.11-stal. Hoewel hij zijn taak nadrukkelijk en actief invult, kreeg hij toch nooit die publieke betekenis die Leman had verworven. De naam Leman alleen al volstond om caféruzies te doen losbarsten. (Hoewel, in sommige cafés zaten weinigen die de verdediging van Leman op zich wilden nemen.) Jozef de Witte komt over als een wat saaie technocraat, maar het is wel die ambtenaar – wat hij tenslotte is – die enkele vzw’s rond het Vlaams Blok kon laten veroordelen in wat onmiskenbaar een politiek proces was, weliswaar opgestart onder Leman.

De aanhangers kunnen dit jaar de twintigste verjaardag van het bestaan van dat CGKR vieren. Maar wie vandaag in de steden en randgemeenten rondkijkt, kan niet voorbij aan de vaststelling dat het vreedzaam samenleven door de CGKR-werking niet echt bevorderd is geworden. Een beetje nadenken over de werking van dat Centrum zou geen kwaad kunnen. Wat meer is, de antidiscriminatiewet van 2007, zowat als het speelgoedje van dat CGKR te beschouwen, voorzag een evaluatie van die wet tegen 2012. Die is er nog altijd niet gekomen.

Toch staat het CGKR voor grote veranderingen.

Als voorstanders van splitsingen mogen we goed nieuws brengen: het CGKR wordt opgesplitst in twee centra. De Senaat keurde op de laatste zittingsdag op 19 juli een ‘Interfederaal Centrum voor de strijd tegen discriminatie’ goed. Daarmee is dat ding er nog niet, want de naam ‘interfederaal’ doet al een belletje rinkelen. Inderdaad, dat centrum is niet Belgisch maar Belgisch-Vlaams-Waals-Brussels-Nederlandstalig-Franstalig en Duitstalig Belgisch. (Wellicht zijn we nog wat vergeten.)

Van Europa moeten ook deelstaten instellingen hebben die de opdracht krijgen op vinkenslag te liggen om discriminaties op te sporen. Vlaanderen had er zelf één kunnen oprichten, zoals N-VA wilde, maar sp.a lag dwars. N-VA moest de duimen leggen en moest aanvaarden dat er zo’n interfederaal ding komt. De Senaat is al akkoord, liefst zeven parlementen moeten het nu nog goedkeuren. De Kamer volgt in het najaar. Als aan de structuur of de werking van dat Interfederaal Centrum ooit iets moet wijzigen, dan moeten alle acht de parlementen akkoord gaan.

De Senaat keurde ook de oprichting goed van een ‘Federaal Centrum voor de analyse van de migratiestromen, de bescherming van de grondrechten van de vreemdelingen en de strijd tegen de mensenhandel’. Blijkbaar kan die klus niet door dat interfederaal ding geklaard worden. Dat Federaal Centrum is er met deze al, want de Kamer stemde al eerder in met de oprichting ervan en dat volstaat voor een federaal vehikel.

Eigenlijk hebben we over deze zaak nog maar amper iets verteld en wellicht kan het gros van de lezers al niet meer volgen. Geen nood, het is ook niet te volgen. Lees er op het web de analyse van GvA-journalist John de Wit op na en neem daarna een aspirientje.

Zo moeten die centra discriminaties opspeuren, aan de kaak stellen en indien nodig als burgerlijke partij voor de rechtbank brengen. Daarom dat de raad van bestuur van dat interfederale ding geslachtelijk naar verhouding moet worden samengesteld. Evenveel mannen als vrouwen dus, al wordt dat een beetje moeilijk met 21 leden. Maar taalkundig wordt die bestuursraad paritair samengesteld, dus helemaal niet naar verhouding. Het 21ste lid is dan nog een Duitstalige, zodat de Vlamingen er in de minderheid zijn. Daarmee krijgen de Vlamingen met 60 procent van de bevolking minder dan 50 procent van de zitjes toegewezen. Een mens zou geneigd zijn zoiets discriminatie te noemen. Het Interfederaal Centrum kan al meteen tegen zichzelf gaan procederen.

Alhoewel, toch weer niet. Discriminatie op basis van taal valt niet onder de bevoegdheid van die beide instellingen. In Brussel negeren de gemeentelijke overheden de taalwetgeving dat het een lieve lust is – zoals uit het jongste rapport van de Brusselse vicegouverneur weer blijkt –, maar blijkbaar is de ene discriminatie de andere niet.

Ook niet in de werking van het CGKR.Momenteel wordt de helft van het werkvolume van het CGKR besteed aan discriminatie die met allochtonen heeft te maken. Aan andere discriminaties, zoals die van bejaarden, wordt geen seconde werk gewijd. Discriminatie bij het bestrijden van discriminaties is daar aan de orde van de dag.

De voorbereiding van de oprichting van de twee nieuwe centra duurde drie jaar, maar de behandeling in de commissie van Kamer en Senaat nam amper een uurtje in beslag. De plenaire goedkeuring gebeurde zelfs zonder debat.

Houd u klaar voor weer twintig jaar gesubsidieerde discriminatoire discriminatiebestrijding.

.

Geschreven door AABEE via Digitalia





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten