maandag 13 mei 2013

1376 - DE ECONOMIE UIT DE VROEGE MIDDELEEUWEN IS DE TOEKOMST


***

Zondag 12 mei

Zon 5u58-21u21

H Pancratius, ijsheilige

‘Meike, meike, ’k zal je pakken’, zei de duivel en hij verleidde Pancraas. Tot vriezen helaas

.

1376 - DE ECONOMIE UIT DE VROEGE MIDDELEEUWEN IS DE TOEKOMST

°°°

Eigendom is diefstal

 

°°°

Dit stukje gaat over de oplossing van de wereldwijde recessie. Die ou , daar waar men ‘over-gesociliseerd’ is, kunnen terugvallen op de voorspoed van de Middeleeuwse Gilden zoals we die in onze Geschiedenisboekjes lazen, ten tijde van ‘De Steden en Gemeenten’ tijdens het ‘Leenroerig Stelsel’… M.a.w. de hoogtechnologische wereld is te slim geworden en ziet door het bos de bomen niet meer.
Van het familiaal front is al een tijdeke geen nieuws meer. Sedert het bekend werd dat BDW vloeiend Baskisch spreekt en schrijft is stil gebleven. Weer die BDW dacht ik. Waar allemaal is die vent toch mee bezig geweest, in zijn jonge jaren! Om dan te eindigen als burgemeestertje van een stadje aan de stroom, die dan nog van iedereen is., en nog meest van het straat-crapuul. Die Basken, dat is toch het voortrekkers-ideaal van de Harde kern van Vlamingen, die dank zij hun ETA-bommen los van Madrid wilden? Baskenland, dat is weerskanten de Pyreneeën, zowel een stuk van Spanje als van Frankrijk. Allemaal reuze-interessant, maar ook om na te volgen? Ach, denk ik dan, hebben we wel ergens van lessen te aanvaarden? Voor de opkomst van de mechanisatie hadden wij de Gilden : laten we daar eens gaan kijken. Of beter : waarom zetten we daar niet eens een paar goede historici op, die dat verleden uitpluizen. Misschien ontdekken ze wat wijlen Gaston Geens beweerde, dat wat we zelf doen, we beter doen!
Tot er vandaag ineens uit het bronsgroen eikenloof van de Limburgse bossen bericht komt, dat de Sossen, die bijna niet meer weten van welk hout pijlen maken, de gedachte hebben opgepikt. Zeventig jaar nadat een Baskisch Pastoor de Mondragon-baby ter wereld bracht. In 1943.
Multinationals zijn zoals U weet, het gevaarlijk speelgoed van de Overheid. Het financieel hart van die dingen klopt in verre hoofdsteden, waar zij de lusten plukken, waarvan wij de lasten draen. Honderden werknemers ineens zijn een logge groep meelopers die vooral in statistieken te vatten zijn. Overzichtelijke kleine groepjes zijn zelfstadiger, minder manipuleerbaar, en vooral veel flexibeler, dus werkzekerder. Vakbonden zijn daar niet gewenst. Noch door de ondernemers, noch door de medewerkers. Want daar zijn geen ‘jobs’, maar heerst er arbeids-ethiek van Hoge Goesting.
Ik ben er zeker van, dat Vandelala een andere uitleg zal klaar hebben, om nog maar te zwijgen van de WZD (Winstgevede Vereniging Zonder Doel) van de Tobbacken. Of van de Groene Waterzuiveraars die liever ijveren voor het goed van kikkers dan voor het goed van de mensen.
Persoonlijk zou ik de zaak van Mondragon vertalen als ‘Iedereen Ondernemer’ die 2 handen aan zijn lijf heeft en een klare kop. Liefst met zicht op de 1ste  regel van het handel -drijven.
1948. 6de Handel. Leerboek ‘Handel’. Wat is handel drijven? Handeldrijven is kopen en verkopen, met het doel winst te verwezenlijken.
Ik zal het nooit vergeten, want het was mijn eerste straf in het Groot College. Van een leraar notabene met wie ik altijd op voet van oorlog heb geleefd, maar die mij, 40 jaar later, bij een toevallige ontmoeting, nog perfect wist te herinneren, met naam en toenaam, en met dat boek over ‘Handel Drijven’. Was het voor mij mijn eerste straf, dat was ze ook voor hem geweest, wist hij zich te herinneren als pas afgestudeerd seminaristje.
JaJa! De wereld is nog geen zier veranderd en de goede oude principes zijn nog altijd de beste. Arbeid adelt. Wel wel, wie had dat ooit gedacht!

°°°

Ter zake :

Mondragón Cooperative Corporation

Mondragón Cooperative Corporation is een overkoepelend orgaan van coöperaties in het Baskisch dorpje Arrasate.

In 1943 sticht een lokale priester, Don José Maria Arizmendiarietta, in het Baskisch dorpje Arrasate (beter bekend als Mondragón) een kleine dorpsschool om arbeiderszonen en -dochters te voorzien van een combinatie van technische, 'spirituele' en sociale scholing.

In 1956 stichten vijf studenten van deze school de eerste coöperatieve fabriek: ULGOR. Een jaar later wordt reeds een tweede fabriek opgericht, en in 1959 werd de 'Caja Laboral Popular' opgericht. Deze bank speelde in de latere geschiedenis van de coöperatie een belangrijke rol als 'centrum' van een heel netwerk van coöperatieven. In 1991 werd uiteindelijk MCC opgericht als een overkoepelend orgaan voor het hele netwerk van coöperatieven.

Alle coöperatieven van het netwerk zijn gesticht onder een systeem van 'economische democratie'. Het management wordt elk jaar gekozen door een 'algemene vergadering' met delegaties van elke tak van de federatie, die democratisch aangeduid is door de arbeiders van de verschillende, aparte coöperatieven.

In deze 'algemene vergadering' wordt niet enkel het management gekozen, maar wordt ook gestemd over een algemeen bindend strategisch plan voor de federatie. De Coöperatieven zijn gebonden aan dit plan maar hebben wel de mogelijkheid om op elk moment uit de federatie te stappen.

Naast de bank bestaat de federatie ook nog uit een universiteit, een systeem van sociale zekerheid, een voedingswarendistributeur en veel meer.

Een onderzoek, en bijhorend boek van Sharryn Kasmir heeft aangetoond dat het Mondragón-experiment een aantal zeer lovenswaardige resultaten bereikt heeft. Zo slaagt de federatie erin om de werkloosheid laag en zo de lokale economie levendig en stabiel te houden. Zo kunnen de arbeiders van een fabriek in moeilijke perioden zelf kiezen hoe ze het bedrijf erdoor willen helpen. Hieruit blijkt dat ze meestal voor inkomensmatiging kiezen boven ontslagen. Desnoods proberen ze werknemers over te plaatsen naar andere takken van de federatie.

De federatie combineert ook een meer 'egalitaire' manier van beloning met een grotere effectieve controle en invloed in de strategie van het bedrijf.

Doordat de 'Caja Laboral Popular' een zogenaamde 'entrepreneurial division' (deze divisie doet onderzoek naar de efficiëntie van de takken, zoekt oplossingen voor problemen, ondersteunt en helpt met nieuwe initiatieven enz.) heeft opgericht, slaagt de federatie erin om te blijven uitbreiden, innoveren en nieuwe initiatieven te stimuleren.

Maar dit boek (the myth of Mondragon) toont ook aan dat de federatie er niet in geslaagd is om de arbeiders een gevoel van medebeheer mee te geven. De identificering met het bedrijf ligt zelfs, hetzij helemaal niet veel, iets lager dan bij een normaal privaat bedrijf. De coöperatieven zijn er met andere woorden niet in geslaagd om het gevoel van 'vervreemding' te verminderen.

Ook is de laatste tijd meer en meer kritiek te horen van de aparte takken op de overkoepelende federatie (MCC). Zo zou de kloof tussen management en arbeiders te groot zijn. Ook is het bedrijf begonnen met het oprichten van takken in derdewereldlanden waar de arbeiders niet dezelfde rechten zouden krijgen als de Spaanse arbeiders, wat duidelijk niet te combineren valt met de basisfilosofie van de 'workplace democracy'.

°°°

Als ik zo wat het Internet overloop, dan vind ik het daar krioelen van ‘tijd-passeerders. De ene schrijft wat rimram voor de kleinkinderen, de andere wil op latere leeftijd nog kunst-fotograaf worden. Een derde schrift gedichten die niemand leest. Een vierde verzamelt uurwerken of zeldzame postkaarten. Er zijn er zelfs die blogs bijhouden, precies alsof ze voor het nageslacht zouden bestemd zijn. Geldgewin is er niet meer bij.
*
Daarbij komt dan de bedenking, erg ens of voor iemabnd nuttig te zijn geweest.  Kennis delen (Mondragon) is lijk de glilmlach delen van een onbekende op straat. Wan t de ‘sociaaldemocraten’ hebben als zoveelste doekje tegen het bloeden, de coöperatieve gedachte her-uitgevonden
De mens is van nature een sociaal beest en om dat in de praktijk te brengen moet er gewoon een partituur geschreven worden
Ik zou die ‘hervormers’ eens willen verwijzen naar de oude geschriften, waarin de reglementen van de Gilden staan opgetekend. Neem die van de wevers, die van de voldes,  die van de smeden, die van…enz en maak daarvan de synthese, aangepast aan de moderne tijd. We zouden op die manier een Wetboek van de Arbeid kunnen hebben die als voorbeeld voor geheel de wereld kan dienen….. Over de ‘Nieuwe Tijden’ wat in het Latijn luidt als Rerum Novarum, de Pauselijke Nieuwsbrief uit 1913, nu precies 100 jaar geleden.  
Helaas, dat zal wel nooit gebeuren. Want op die manier wordt geen enkele politieker ooit nog rijk.

°°°



°°°

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten