***
Woensdag 11 mei
Zon 5u59-21u20
H Mamert, ijsheilige
*
*
Aartsbisschop De Kesel wil weg van verplicht celibaat
*
*
Browerij Palm
wordt een Nederlands bedrijf. Ik ken er niets van, maar voel
instinctmatig aan, dwz ik hoop uit de grond van mijn hart dat de ‘Heel
Nederlandse Gedachte’ daar haar voordeel bij doet. Hetzelfde met
Aartsbisschop De Kesel, die eindelijk – eeuwen en eeuwen te laat –
aangaande gehuwd priesters ‘uit de kast komt’.
Bier
brouwen is een zakelijke aangelegenheid. Twijfel over de goede afloop
is dus niet toegestaan, want met het spreekwoordelijk buikgevoel van
Nederlanders voor de koopmanswereld zullen die wel het hoofd boven water
houden. ‘Luctor et emergo’, weet U wel. In
Coburgia echter bestaat altijd het gevaar van recuperatie door de
Francofone bovenwereld, zoals ze dat van zichzelf denken. Er zal dus
heel spoedig een soort recuperatie gebeuren zoals met de Rode Duivels:
gepatenteerd Trade Mark voor de eenheid v/h Land. Net zoals Pater
Damiaan, De Held van Tremelo en ook ’n beetje de held van Molokaï
als Grootste ‘Belg’ aller tijden ‘uit de kast gehaald werd’. Iets dat
trouwens van korte duur is geweest omdat het de Francofonen hinderde dat
hij een Vlaming was. Gisteren was het zijn Feest, maar heeft U ergens
in de Media iets gelezen over de Heilige Damiaan? Nikken nook nie. Wel
over Het Heilig Paterke van Hasselt, die andere Rode Duivel, dat zijn
geluk was gaan zoeken op de bodem van het Albertkanaal.
Dat voor zover het de actualiteit van 10 Mei betreft, toch helemaal geen datum zoals een andere.
PS
In Italia wordt enorm veel bier in blikjes verbruikt van het merk ‘Bavaria’.
Altijd gedacht dat het Duits was en dus hier in huis geweerd als…
paardenpis. P.P. in het dagelijks taalgebruik. Uit solidariteit en
sympathie voor de overnemers van Palm zal daar voortaan verandering in
komen. Paarden moeten ook leven…..
En
zo, nu het met Damiaan voornoemd weer duidelijk is gemaakt, dat
Vlaanderen doorheen de jaren de besten van zijn zonen heeft uitgezonden,
kom ik tot de kern van dit betoog. Ach, het initiatief in de
kolonisatie kwam dus weer eens van ‘de verkeerde kant’, en dus werd er
altijd minachtend over gedaan. Naast ‘het Geloof’ droegen de Vlaamse
Missionarissen ook kennis, cultuur, beschaving, enz, uit over de hele
wereld. Ze werden met hun diploma’s geen vetbetaalde Advocaten, Rechters
of Dokters. Ze verlieten een comfortabel bestaan tussen hun Geliefden,
om in den vreemde ‘te gaan en te onderwijzen’ naar het woord
van hun Grote Baas. Ja, en het was ook een beetje avontuurlijk. Dat was
geen bevlieging meer, zelfs geen roeping, maar hun verdomde plicht. De
leken-kolonisatoren duldden hen, want zij hielden het volk… vooruit.
Iets wat de productie en vooral het rendement ten goede kwam. Ja, het
avontuur liep niet ook niet altijd goed af en vaak kwamen die mensen,
versleten voor hun tijd, vroegtijdig weer naar huis om met hun laatste
krachten het eigen volk bij te staan. Denk aan Pater Joris Declercq
(Pseudoniem Djoos Uytendaele) wiens pastorie
in Haringe (Roesbruggge) nooit afgesloten was. Want in de gang stond er
altijd een ’bakske’ pils. Met een offerblok erboven, tegen dat de
brouwer kwam. Zie deze link
*
Nu
zijn die soort zo goed als uitgestorven. Wat meer is: zelfs onze eigen
kerken staan te verkommeren, wegens gebrek aan belangstelling. Niet door
de Eredienst, maar uit gebrek aan ‘voorgangers’ in de diensten. Zowel
de schapen als de herders hebben andere zaken aan het hoofd. Zoals wat
te doen met al die ongewenste vreemdelingen, nu blijkt dat 2/3 Vlamingen
al dat gedoe meer dan beu zijn.
Nu eerst even aandacht voor onderstaand wereldschokkend nieuws.
*
*
GEPLUKT BIJ
*
*
Aartsbisschop breekt lans: "Laat gehuwde man priester worden"
*
In een interview met 'De Zondag' liet Jozef De Kesel ook verstaan dat "een celibatair leven geen betekenisloos leven is".
Hij
koos er bewust voor, maar meent ook dat het celibaat niet langer van
elke man kan worden gevraagd. Juist daarom pleit hij ervoor om gehuwde
mannen toe te laten tot het priesterambt. "Ik ben voorstander van het
model van de Oosterse Katholieke Kerk."
Jozef
De Kesel schuwt doorgaans (enigszins) ophefmakende uitspraken. Maar
sinds hij in december vorig jaar aartsbisschop werd, duikt hij vaker op
met een betekenisvol pleidooi. Zo ijvert hij er nu opnieuw voor om het
priesterambt uit te breiden en ook gehuwde mannen toe te laten.
"Ik
ben geen voorstander van het afschaffen van het celibaat", zegt hij.
"Een celibatair leven is geen betekenisloos leven. Ik heb er bewust voor
gekozen; dat was ook de levensstaat van Jezus. Anderzijds vind ik niet
dat dat van elke priester kan gevraagd worden, zeker in een tijd waarin
seksualiteit een grote rol speelt. Ik ben voorstander van het model van
de Oosterse Katholieke Kerk. Daar mogen mannen die gehuwd zijn wel tot
priester gewijd worden."
'Geen dogma'
'Vandaag gaan steeds meer leken voor in de vieringen, simpelweg omdat er nauwelijks nog priesters zijn'
De Kesel geeft ook aan dat hij op jonge leeftijd weinig moeite had met
volledige onthouding en dat het celibaat hem daarom niet afschrok. "Ik
had wel goede vriendschappen. Maar ik heb nooit voor die existentiële
keuze gestaan. Anderen wel, en ik kan begrijpen dat het moeilijk moet
zijn om iemand te laten vallen."
Het
is overigens niet de eerste keer dat De Kesel luidop vragen stelt bij
de verplichting van het celibaat. Als bisschop van Brugge liet hij in
september 2010 verstaan dat seksuele onthouding geen absolute vereiste
moet zijn. "Naast priesters die celibatair zijn, zouden ook mensen voor
wie het celibaat menselijkerwijs onmogelijk is de kans moeten krijgen om
priester te worden."
Vanuit
het Vaticaan is op dit vlak geen radicaal andere wind gaan waaien. Paus
Franciscus stelde in 2014 wel dat het celibaat "geen dogma is en dat de
deur altijd openstaat", maar gaf ook al aan dat Hij niet alles
persoonlijk kan veranderen en stelde dat lokale bisschoppen moedig
moeten zijn door concrete suggesties te doen. Theoloog Thomas Knieps (KU
Leuven) waardeert daarom de uitspraken van De Kesel. "Het werd tijd,
want er moet op den duur ook verandering in komen."
Volgens
Knieps ligt het voor de hand dat in de toekomst lokale kerken zelf een
oplossing kunnen zoeken. En daarbij kan ook worden gedacht aan een
uitbreiding van de bevoegdheden van de mannelijke diakens. "Vandaag gaan
steeds meer leken voor in de vieringen, simpelweg omdat er nauwelijks
nog priesters zijn. Maar die leken mogen de eucharistie niet toedienen.
Je kunt consequent zijn en hen toelaten tot het priesterambt, maar je
kunt het ook omdraaien en mogelijk maken dat een leek de eucharistie mag
toedienen."
Gerelateerde artikelen
De Kesel: "Ik betaalde leergeld in omgang met seksueel misbruik"
*
*
‘Waarom ik Vlaming ben’…
Ja
Ja, we zingen er in massa over in onze Zangfeesten, maar de volgende
uren gaan we weer over tot orde van de dag. We hangen aan onze muren
mooie kadertjes met spreuken zoals ’Eigen haard is goud waard’, en ‘Daar
alleen kan liefde wonen, daar alleen is ’t leven goed, waar men stil en
ongedwongen, alles voor elkander doet.
Mooi,
hé. Toch nog tot zolang het dak boven die muren niet afgebroken wordt
om er tentenklampen voor bootvluchtelingen wan te maken. Een beklijvende
gedachte die 76 jaar geleden ook al in onze geesten speelde, toen de
Nationaal Socialistische Stuka’s op vrijdag 10
Mei 1940, nog voor het licht werd, reeds de daken van vele huizen had
weggebombardeerd. Net zoals al eerder die dag al ons vliegend materieel,
samen met de vliegvelden waarop ze stonden te wachten op de strijd, tot
wrakken werden herleid. De oorlog was al verloren nog voor hij was
begonnen. Een paar etmalen later zaten onze Verlichte Grote Verstanden
samen met de hoogste officieren van onze ‘Strijdkrachten’ al veilig en
wel in het buitenland. Alleen Leopold II bleef bij zijn
soldaten-krijgsgevangenen. En bij zijn lief, de mooie Liliane Baels, met
wie hij kort daarna eerst kerkelijk maar in ’t geheim, zou trouwen toen
die zwanger bleek. Eerst voor de Kardinaal en God en zijn Heilige Kerk,
daarna pas op ’t Stadhuis. De omgekeerde wereld, maar ’t was oorlog,
hé….
Als
uitsmijtertje hieronder een van de vele redenen waarom Digitalia
Vlaming is en dat altijd en lang daarna zal blijven. In
Roesbrugge-Haringe (bij Watou en Poperinge) brouwt men wel geen
Rodenbach, maar is men er ooit rijk geworden door te ‘blauwen’ over De
Schreve met uit- en invoer van smokkelwaar richting Duinkerke. Zie
daarover ‘Karel de Blauwer’ in brons vereeuwigd naast de kerk in
Haringe.
En dan ruim ik even de baan voor de tweede historische figuur van de dag, Djoos Uytendaele…
*
(Get) Digitalia
*
Een man zonder losse eindjes,
en man uit één stuk….
*
Djoos Utendoale
Vlakbij
de kerk mag een alerte bezoeker zeker het graf van dorpspastoor Joris
Declercq, beter gekend als Djoos Utendoale, niet zomaar voorbij gaan.
Bijzonder aan dit graf is dat Joris Declercq de grafsteen zelf ontwierp.
De steen stond zelfs enkele jaren in zijn pastorie. “Om eraan te
wennen,” argumenteerde hij toen. Joris Declercq werd geboren op 27 maart
1921. Na zijn schooltijd trok hij met zijn vader mee als huisschilder.
Hij volgde ’s avonds les bij kunstschilder Jules Boudry in Poperinge.
Joris Declercq kon niet alleen uitzonderlijk goed tekenen en schilderen
(zie schets rechts), hij speelde ook uitstekend viool. In 1943 verliet
hij Westouter om voor priester te studeren in Bitsingen (Limburg). Zijn
non-conformistisch gedrag bezorgde hem daar al af en toe last. Zijn
priesterwijding werd zelfs 3 maanden uitgesteld. Enkele maanden na zijn
wijding in 1950 trok hij als pater van het Heilig Sacrament naar
Burundi. Hij bleef er 21 jaar. In november ‘74 keerde hij naar
Vlaanderen terug. Hij wilde in de Westhoek dorpspastoor worden. Op 17
januari werd hij plechtig ingewijd. In het begin wekte de pastoor met
fluwelen broek, dikke anorak, baard en lang haar opzien in Haringe. Maar
al snel werd de charismatische pater het gezicht van Haringe (zie foto
midden met pastoor Declercq en koster Jozef Geysens na een misviering en
foto links tijdens de heropening van de kerk in 1981). Hij bracht
Haringe weer tot leven. Joris Declercq overleed op 4 december 1981 in
het ziekenhuis van Roeselare.
*
Bron: Efgoedhaltes uit de Westhoek Zuid.
*
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten