*
*
*
*
Zou
er tussen de cultuurloze rabauwen van Palmyra die daar de resten van
vorige sublieme beschavingen gewoon opbliezen en de Antwerpse zogezegde
‘Vroede Vaderen’ een groot verschil zijn? Ook zij hebben voortdurend
door Heen de eeuwen, hun eigen archeologisch erfgoed systematisch ’t
Gemak boven alles! En ook het genoegen met het geld van de burgers te
kunnen smijten. Opgeruimd staat netjes. Niks patrimonium. Om de poen is
het te doen. € 60 miljoen en het MAS, Het Museum a/d Stroom
staat er. Allez, het staat er, verdieping boven verdieping, steunend op
glazen muren, zolang het niet ineenstuikt…. In ieder geval: het zal
geen 500 jaar meegaan, zoals die onder gedolven en weer bovengehaalde
Spaanse rest-ruïnes.
Of
dat wel echt netjes staat, laat ik hier in het midden. Omdat ik in die
materie niet alleen geen ervaring heb, maar ook – en dat is erger –
totaal machteloos ben.
Ha
zo! Relikwie’s uit het verleden vernietigen, is mee gaan met zijn tijd?
Ja, dat is het ook. Maar zo’n antwoord is een luiaards-antwoord. Is het
werk, zeg maar, van namaak-Vlamingen daar waar het origineel altijd
beter is dan de namaak. Zoiets zou het Vlaams Belang nooit doen! Het
graafwerk, dat moet beginnen, een paar meter wijzigen, is dat dan teveel
gevraagd? Vooruitgang mag en moet er zijn, maar niet tot elke prijs.
Ook tradities zijn monumenten! Op dat gebied waren niet alleen de Oude
Romeinen echte kunstenaars, maar dat zijn de huidige Italianen nog
altijd. Heel hun land en wereldwijd ver daarbuiten omheen de Mare Nostrum
zoals die waterplas met recht en reden nog altijd genoemd wordt, liggen
ze als een kostbaar snoer in het landschap. Van land tot land. De
plaatselijke ‘contadini’, in tegenstelling tot de ‘citadini’ (stadspietjes) vinden die half in puin liggende aquaducten
wel hinderlijk overal in hun heuvelende velden, maar hun bestaan op al
die plaatsen lijken wel heiligdommen. Ook zo, bvb in Athene, dat andere
cultuurland op de grens tussen West en Oost: kan iemand zich de Acropolis
voorstellen zonder die zuilenharmonie daar bovenop? En laat dat nu de
Tempel zijn (of wat ervan overschiet) van een al lang vergeten
afgodenwereld…
Antwerpen daarentegen, ooit door de Franse Bezetters onder Napoleon, die Italiaanse Fransman ‘het pistool gericht op het hart van Engeland’
genoemd, heeft, net als holbewoners, die liever ondergrondse leven in
konijnenpijpen, om - zich schuldig voelend? - ongezien van Noord naar
Zuid en van Oost naar West te kunnen reizen. Moesten ze kunnen, ze
zouden zelfs Het Colosseum van Rome in hun plannen betrekken!
*
*
*
GEPLUKT BIJ
*
*
Spaanse omwalling in Antwerpen zichtbaar voor publiek
*
Tot
zondagavond 17.00 uur kan het grote publiek in Antwerpen terecht voor
een bezoek aan de zestiende-eeuwse Spaanse stadsomwalling. Het
historische verdedigingswerk onder de Antwerpse Leien ligt nu deels
bloot en de bouwhistoriek ervan wordt bestudeerd, vooraleer er
binnenkort verder een tunnel wordt aangelegd voor de Noorderlijnwerken.
Ter
hoogte van de Maria-Theresialei en de Frankrijklei is de Spaanse
omwalling tot zes meter diep uitgegraven. Normaliter kan niemand bij de
muur, die 150 jaar geleden bovengronds werd afgebroken om er de Leien
bovenop aan te leggen. Nu ligt de omwalling deels bloot en kan het
publiek er uitzonderlijk bij.
Het
Huidevettersbastion - omstreeks 1550 aangelegd - is deels uitgegraven.
Het meest in het oog springend vinden de archeologen de constructie
zelf, die “werelderfgoedmateriaal” wordt genoemd, mocht hij bovengronds
niet zijn afgebroken. Ze wijzen op de stenen, steunberen, alsook
piramidale hoeken - die laatste geheel in de stijl van de
renaissancegedachte met een terugblik op de oudheid.
“Opvallend
voor het Huidevattersbastion zijn de kleinere stenen dan bijvoorbeeld
het eerder gebouwde Keizersbastion. Wellicht duidt dat op de
verslechterde financiële situatie van de stad”, klinkt het bij de
archeologen die op het project werken. “Je ziet ook meer tekenen van
renovatie.” Er werden ook musketkogeltjes en muntjes aangetroffen uit
circa 1580, ten tijde van Filips II.
De
archeologen werken volgens een strikt tijdsschema waarin ze - onder
meer met 3D-camera’s - alle bouwwerken in kaart brengen. Midden mei
moeten delen van de omwalling wijken voor een tunnel onder het
Operaplein, in het kader van de Noorderlijnwerken.
*
*
Architect Willem Jan Neutelings; Nederlander van afkomst, tekende in 1989 verantwoordelijk voor het Museum aan de Stroom. Volgens hemel is het een landmark
in een kunstmatig stenen landschap. Zoiets als in Parijs de
Eiffeltoren. Of het Vrijheidsbeeld in New York. Ook monumenten die er
ver bovenuit steken door hun reputatie. Terwijl men in Nederland, zijn
thuisland, och God, bruggen bouwt waarin meer metaal verwerkt zit dan in
de Eifeltoren. Waaronder delen uit Vlaanderen ingevoerd….
Om
te besluiten nog bijeen gegaard uit zijn betoog rings omheen ’t
Eilandje waar schippers-café’s en schippers-kerken de plaats hebben
geruimd voor eet- en vreet paleizen? Altijd nuttig om weten:
‘t Keravikske, Sint-Aldegondiskaai 60
Bij Marcel, Van Schoonbekeplein 13
Brasserie Felix, Godefriduskaai 30
Otomat, de betere pizza Van Schoonbekeplein 11
De Burgerij, Sint-Laureiskaai, de veredelde Quicky
*
*
Of die allemaal zo dik zijn als de Jane Doze, in die ontwijde Jezuïetenkerk (*), waar de leuze is dat hun religie vreten is. En dat er daarom gekookt wordt vooraan in het Koor net op de plaats waar vroeger het hoofdaltaar stond. Wat geen blasfemie is, maar progressieve Cultuur. Persoonlijk zou ik dat eerder ‘In het Gouden Kalf’
willen noemen. Met het verhaal van Mozes geprojecteerd op de muren, die
met de berg afdaalt met de 10 Geboden Gods op de 2 stenen tafelen….
Antwerpen
zuipt, vreet en hoereert net zo diepgaand als de uitgebaggerde Schelde,
die vrachtverkeer toelaat tot in het hart van ‘t Stad per 10.000-den
Bruto Registerton.
Maar
kijk, archeologie is dan weer niet hun sterkste kant. Je kan inderdaad
niet alles hebben: veel boter en een vette ‘maarte’….
*
(*) Jane Doze (of is het eerder de doos van Gène, Eugène Bervoets?) is
heden ten dage – zo denkt men daar – zodanig algemeen gekend, dat op
hun website zelfs geen adres meer voorkomt. Alles gaat daar
elektronisch. Alleen ‘the eating of the pudding” gebeurt daar voorlopig
nog altijd op de ouderwetse manier.
Goed om weten: men is er op alles voorbereid. De keuken is gegarandeerd 100% halal.
*
(Get) Digitalia
*
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten