*
****
Ieder vogel zingt zoals het gebekt is.
(Deze is zekerlijk ’n Flamingant: zwart pakje, gele bek, en overtuigd naar Rechts blikkend)
*
Het
cijfer 2020 is ook de weergave van de hedendaagse spreidstand tussen
twee keer hetzelfde. Een Westerse samenleving van de eerste twee cijfers
die vooruit wil. Omdat ze altijd al de voorste is geweest, en een
tweede uitzwermende samenleving in opkomst: de Afrikaanse, de
Aziatische, de Zuid-Amerikaanse en die van onze tegenvoeters aan de
andere kant van de wereldbol. Die bestaan allemaal uit een soort door
ons mindergekende andere ‘Beschavingen’ die dikwijls eeuwen ouder zijn
dan de onze en die zich nu, dank zij de robotica, met de snelheid van
Het Licht willen meten met de onze.
*
Zelzate!
Het dorp Zelzate in Oost-Vlaanderen! Het is weer ’n woord met dubbele
klank, net als 2020. Daar werd bekend gemaakt, dat in het nieuwe
Gemeentebestuur, het ‘condon sanitaire’ werd doorbroken. Stel U even
voor zeg: de Slinxen besturen er (na slinkse achterbakse manoeuvres?)
samen moet de Communisten-Nieuwe-Stijll. Moeten de
mensen van Het Vlaams Belang nu gefrustreerd zijn, omdat ze zelfs op dàt
vlak, moedwillig achteruit worden gesteld? De schrik voor het
voortbestaan van La Belgica moet er wel dik inzitten! Of is dat het
begin van de Nieuwe Tijd waar het Gezond Verstand primeert op de
kuddegeest?
Is
het integendeel laag-bij-de-grondse dorpspolitiek die als ’n
strovuurtje weer even rap zal gaan liggen? Is dit integendeel het
signaal dat alle zwaar beledigende ‘corons sanitaire’ ’n serieuze klap
gaan krijgen? Maar als ’n erudiet man als die (respectabele) Geneesheer,
kandidaat voot de PvdA in Zelzate, in het gewone leven leeft salen let
andere dokters, als de gelijken van De Kleine Man: wat is dan daar mis
mee? Als ’n tweede Trotski zal die wel in deze tijd niet willen of niet
mogen gedragen!
De
Waarheid is zo eenvoudig als ze gropt is. Ook deze (partij)grenzen
moeten weg om plaats te maken voor dat al-oude begrip dat teruggaat tot
het Begin der Tijden. Namelijk dat we samen één Volk zijn. Waar samen de
meest bekwamen er de leiding van krijgen. Mits, uiteraard onbevooroordeeld en onder streng toezicht.
Eenzelfde
soort ‘partij-loosheid zagen we al langer in de kleine dorpspolitiek.
Die noemen zich dan ‘De Gemeentebelangen’, Samen’ of ‘Iedereen’; om het
even, als ze maar in de gunst van de Kiezer dachen te kunnen komen.
Zelfs als waren de onderling als water envuur, als hun ‘Belangen’ maar
niet samenliepen met het Belang van alle Vlamingen en vooral niet met de
belangen van de Partij Vlaams Belang.
Venetië
*
Het
klinkt misschien wat betweterig, maar in de Geschiedenis van vòòr
uitvinding van ‘partijen’ zijn er talloze voorbeelden te over van ‘Goed
Bestuur’, zij het dan p zeer plaatselijke schaal. In de tijd der
‘Steden’ was er welvaart en onderlinge verbodenheid. Zij het dan met al
de tekortkomingen eigen aan de tijd, zoals het uitvechten van onderlinge
bloedige vetes. Nu, in deze digitale tijden, weet De Mensheid wel
beter. Neem Brugge. Neem Amsterdam. Neem Rostock. Neem vooral de
Italiaanse steden. Rome, Venetië, Turijn, Siena, Firenze. Vooral de
‘Bloemenstad’ – Florentina – d stad der Mediici, kan als voorbeeld staan
voor ‘Goed Bestuur. De bibliotheken staan vol met geleerde boeken over
die tijd. Ikzelf ben er op uit gekomen door Margroetje Vande Ghinste, de ub-echte keizersdochter uit Nukerke bkj Odenaarde. Gewoon omdat we bij toeval in Italië terecht waren gekomen dicht bij Bolsena, waar deze Grote Dame voor de rest van haar leven, terecht was gekomen, nadat ze als Margaretha van Parma,
Landvoogdes der Nederlanden in Mechelen haar vaderlijke opdracht had
vervuld.. Daar huwde ze een der zonen di Medici, en weduwe geworden.,
huwde ze nadien de Hertog van Farnèse, een naam die overbekend is uit de
Bloeiperiode der Bourgondische Nederlanden. Sorry voor de trouwe lezer
voor deze zoveelste herhaling van de zoveelste herhaling.
*
Ook
in Firenze waren er toen godsdienst-troubels en opstanden, naast
fantastische kunstenaars als Dante Allighieri. Maar het St dsbestuur
was –toen al – helemaal democratisch, d.w.z. volgens de uitdrukkelijke
wil van het Volk van Firenze. De benoeming was zeer tijdelijk, de Leider
diende teruggetrokken te leven om nergens door verkeerd beïnvloed te
worden en op het einde van zijn opdracht, diende hij voor Het Volk
verantwoording af te leggen.
Het
is goed daarbij te weten, dat Firenze gesticht werd door Julius César,
als bloemenparadijs en rustige oude dag voor zijn legioensoldaten.
Vandaar dat tucht, respect, orde en regelmaat er een vruchtbare bodem
hadden.
*
*
De kruisgang van het socialisme
*
‘De ‘inclusieve diversiteits-doctrine’ zal de verzorgingsstaat slopen.’
foto: ©Reporters
*
In een pas gepubliceerd interview met Doorbraak slaat
Erik De Bruyn
(sp.a Rood 2.0)
nagels
met koppen: ‘Wat bij de sp.a ontbreekt is coherentie, consistentie en
consequentie in standpunten. Het onderliggende ideologische framework
ontbreekt.
*
De
voorstellen van de sp.a vandaag, dat is kortingsbonnen-socialisme: een
mooi voorstel hier, wat extra pensioen daar…’ De opmerkingen van De
Bruyn snijden hout, maar zijn analyse is onvolledig, waardoor een
coherent beeld van de crisis op links ontbreekt.
Het Salariaat
*
Het ‘salariaat’ voelt zich steeds meer aan zijn lot overgelaten.
De
sp.a is volledig afgedreven van de ‘harde’ retoriek van de vroegere
arbeidersklasse waar het vooral draaide om goed betaalde jobs,
werkzekerheid, betere werkvoorwaarden, een eerlijke sociale zekerheid en
het secularisme tegenover de religie. Ten
aanzien van de lagere middenklasse en het sterk groeiend leger van
lagere bedienden, heeft de arbeidersklasse aan belang ingeboet. Daarom
is het beter om van ‘het salariaat’ te spreken: werklieden, bedienden,
ambtenaren… Hun eisen zijn zeker niet meer zo fundamenteel, maar ze zijn
wel erg kwetsbaar voor de fluctuerende, internationale conjunctuur. Het
‘salariaat’ voelt zich steeds meer aan zijn lot overgelaten en al lang
niet meer vertegenwoordigd door de sp.a, laat staan door Groen of de
PVDA, die eerder een deel van het probleem vormen.
Vol-gevreten socialisten
*
De
barricade-retoriek van de onrustige, potige arbeidersklasse heeft
plaats gemaakt voor de ‘zachte’ benadering van de sp.a, naar analogie
met de knusse, zachte fauteuils van de macht, waar de kolkende
geldstromen weelderig richting de achterban stromen. Volgevreten
socialistische voormannen met dure wagens hebben het over de belangen
van de arbeiders, ‘terwijl anderzijds de banden met het bedrijfsleven
worden aangehaald’ (Sid Lukkassen). Geloofwaardigheid? Het patronaat –
de oude vijand – is een medestander geworden. De goede contacten met de
bankenwereld en het bedrijfsleven resulteren in een opeenstapeling van
wansmakelijke schandalen en verrijkings operaties.
‘De inclusieve diversiteits doctrine’
De
nadruk komt vooral te liggen op racisme. Door het onvermogen om het
economisch programma in een sterk globaliserende omgeving tot uitvoer te
brengen, werd bovendien de retoriek ernstig bijgesteld. Door de
toenemende instroom van nieuwkomers verkleurde het salariaat grondig en
werd de oude socialistische leerstelling afgezwakt ten voordele van de
“inclusieve diversiteitsdoctrine”. De nadruk komt vooral te liggen op
racisme, gelijke rechten en kansen voor vrouwen, allochtonen,
homoseksuelen… Het economisch dilemma om de verzorgingsstaat overeind te
houden ten opzichte van de neoliberale krachten, verdwijnt uit beeld.
Het salariaat voelt zich steeds meer in de steek gelaten en neemt de
wijk naar het Vlaams Belang en de N-VA, in de hoop dat daar hun rechten
worden geprevaleerd.
Jan
Boekestijn voelde de bui al enkele jaren geleden hangen: ‘Het
kosmopolitische “links” zal samen met de kapitalisten de
verzorgingsstaat slopen.’ De Europese sociaaldemocraten zijn
kosmopolitisch en ontvangen de nieuwkomers met open armen. Het salariaat
heeft daar weinig boodschap aan.
Het
vreest dat de lager geschoolden steeds sneller hun job zullen verliezen
en dat de sociale zekerheid steeds meer wordt leeggezogen door de vele
nieuwkomers. Door de massale instroom van laaggeschoolde migranten
zouden de lonen wel eens kunnen zakken en de arbeidsmarkt ongezien
flexibel worden. Zo ziet het salariaat een eigenaardig bondgenootschap
ontstaan van de Europese socialisten, de neoliberale en de
kapitalistische krachten die – elk met een eigen agenda – de sociale
zekerheid willen slopen, terwijl partijen die de nationale eigenheid
onderstrepen en de instroom trachten te beperken daarmee de
verzorgingsstaat trachten te vrijwaren.
‘De inclusieve identiteitspolitiek’
De
combinatie van een versterkte nationale identiteit, een veel strakkere
migratie- en regularisatiebeleid met het ontvetten van de sociale
zekerheid klinkt als muziek in de oren van het salariaat. ‘De inclusieve
identiteitspolitiek’ vormt een schakel naar de toekomst om de sociale
zekerheid te borgen.
Als ze deze strategische piste verder uitwerken, zullen de N-VA en het
Vlaams Belang het socialistische electoraat met succes verder
binnenhalen.
De
voorstanders van de inclusieve identiteitspolitiek werpen tevens met
succes ook een dam op tegen de ideologische verbrijzeling van iedere
vorm van identiteitsbeleving door het amalgaam van Groen, de sp.a, de
PVDA en tal van satellietorganisaties en -publicaties, zoals de
Standaard. Zo wordt de nationale identiteit herleid tot een conglomeraat
van vele deel-identiteiten – die aan een ajuin doen denken – en van
schijnbaar tegenstrijdige culturele invloeden, die er ons steeds moeten
aan herinneren dat de mensheid één grote familie is en de nationale
identiteit eigenlijk fake is. Zo pleitte Arne Doornebal in de NRC voor
de aanleg van een brug tussen Marokko en Spanje. De vele vluchtelingen
kunnen dan op een erg veilige en vooral snelle manier de weg naar Europa
vinden. Het salariaat huivert.
In belang van het salariaat
Ook
de genderidentiteit wordt verpulverd. De mannelijke identiteit moet
worden ontmanteld. Facebook vindt de binaire gender-opdeling (man-vrouw)
archaïsch, dus weinig progressief. Facebook zet deze nieuwe
maatschappelijke evolutie kracht bij door de ‘cliënt’ maar liefst 71
genderrollen aan te bieden: hermafrodiet, pangender, polygender… Keuze
zat!
Het
salariaat heeft daar geen boodschap aan en kiest duidelijk voor de
nationale en de gender-identiteit, met uitwassen als Jair Bolsonaro en
Donald John Trump als antihelden van de politieke correcte elite en de
LGBTQIAP-liga.
De
breuk tussen de partijen die een ‘inclusieve identiteitspolitiek’ naar
voorschuiven en het amalgaam dat kiest voor de “inclusieve
diversiteitsdoctrine” is compleet. Bart De Wever weet wat hem te doen
staat. De ideologische oorlog met ‘links’ moet worden voortgezet… in
belang van het salariaat, dat eens tot het electoraat van de sp.a
behoorde.
Julien Borremans,
Salariaat versus socialisme
*
AAN DE VRUCHTEN
KENT MEN DEN BOOM
**
Beroeps misvorming! Ja, dat mankement(of is het eerder ’n gave?)
bestaat inderdaad. Zelfs op deze blog. Want hier is een boekhoudertje
aan het woord. Alles netjes op zijn plaats. In de juiste volgorde.
Liefst alfabetisch geklasseerd. Goed terugvindbaar voor iedereen. Zo
zijn kronieken uit Oude Tijden. Die zijn geschreven niet als
tijdpassering, maar om latere te getuigen voor alle komende generaties.
De
logica op dit, mijn verhaal hierboven, is dat er een tijd is van komen
en een tijd van gaan. En dus ook bij definitie voor de kleurenpartijen
zoals alle –ismen waaronder wij zwichten. Dus ook voor La Belgica, Het
Schip van Staat, is de tijd van gaan gekomen. Wie bevaart er in Godsnaam
in deze tijden nog de wereldzee met ’n driemaster?
*
Koning Albert I (de rotsenduiker) heft na Den Goten Oorlog (waar er nu zoveel om te doen is) openlijk
verklaard, dat hij, qua bestaanszekerheid, zijn Koninkrijk aan het
Socialisme verbond. Herlees dan eens die ene zin uit het verhaal van
DOORBRAAK:
het secularisme tegenover de religie.
Het jaarlijks traditionele Te Deum in de St Goedele is dus één lang en vervelend stuk theater geweest?
Vandaag
blazen de klaroenen en om12 uur luiden alle kerkkken van het land. Om,
lijk Lazarus, te proberen de miljoenen jonge slachtoffers terug tot
leven te wekken? Maar troost U: onze jonge Sire gaf, aan het Graf van de
Onbekende Soldaat, ter overweging dat zelfs anonimiteit vruchtbaar kan
zijn voor de toekomst. Benieuwd hoe overgrootvader Emiel, in 1914 uit
het Ieperse met have en goed gevlucht, hij of zijn zonen in de
loopgraven, hoe die zouden gedacht hebben toen ze, gesneuveld of geveld
door de Spaanse Griep, in ellendige omstandigheden op de vlucht
probeerden te overleven.
Gebr. Van Raemdock
Als d’ene sterft, is d’andere ook dood.
*
Neen,
rekenschap komt er niet. Wel, van op veilige afstand, stoere taal om op
op de eigen borst ye kloppen. NOOIT MEER OORLOG. Want zij, ze zullen
het à la Merkel, nogal ’n stukje beter doen.
Tot puntje bij paltje komt en De Stomme van Portici weer wordt bovengehaald…
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten