Donderdag
8 Maart 2018
4441 - OVER GEROOFDE
KUNSTSCHATTEN, GEROOFD GRONDGEBIED EN ANDERE SCHURKENSTREKEN
*
INHOUD: VLAAMSE KUNST: het is een manie van alle bezetters ter wereld:
wegroven alle mogelijke waardevolle zaken, grondgebed eb/of personen. Denk aan
‘Operatie Paperclip’ waar de USA het versagen Nazi Reich tot de kleinste
snipper papier met volle scheepsladingen beroofde. Inclusief de felste SS
–Leiders en de knapste koppen, die aaa de Overant gewoon hun gewone leven
konder verderzetten. Herbeginnen met een nieuwe lei. Ook de nationale
goudvoorraden va, hun mede-geallieerden werden – uit veiligheidsoverwegingen
- massaal naar daar gesleept. Uiteraard,
voor de goede orde, tegen ‘ontvangstbevestiging’.’ Em om ‘bestwil’ was de
redenering De Duitsers deden het, dus zij ook. Gewoon de geplogenheden van het het
‘Oorlogsrecht’, ziet U.
En vòòr de Duitsers, waren
het in onze Lage Laden de Fransozen, of de Spanjaarden… Of nog ander tuig van
de richel… Als vliegen naar een klontje suiker.
Dat Rusland nu die
supersonische raketten klaar houdt, hebben ze indirect ook aan de Duitsers te
danken. Net als de USA die na dat wegslepen logischerwijs het eerst interstellaire
ruimtetuigen konden inzetten dank zij ’n
zekere Freiherr Werner von Braun.
Ja Ja, die DeBruyne’s.
Altijd al, net als onze Kevin, speciaal geweest.
**
*
IEDER VOGEL IN VRIJHEID
ZINGT ZOALS HIJ GEBEKT IS
*
Daar zojuist, in voorgaand ‘kolommetje’ over De Drie Koningkinderen’, hadden
wij het o.a. alleen maar over ‘Gebiedsroof’ door de Franse Kroong(en). Dat was
echter het topje van de ijsberg, want eigenlijk gaat het roven en wegslepen om
veel meer. Maar eerst wil ik nog iets kwijt over de 3 Nederlanden. Het moet
gezegd, de Duitse Kroon (onder Nonkel
Dolf) speelde met de gedachte, om nà de Eind-Overwinning, dezelfde
Drie-Eenejeid staatkundog te herstellen. Popol III is daarvoor nog speciaal
naar Berchteshaden helemaal boven op de
Obersalzberg, op de koffie geweest bij de Führer aller Germanen. Maar het is
hem achteraf slecht beekomen, zoals U zich zult herinneren.
In heel ons verleden zijn het dus vooral onze Zuiderburen geweest die linhalerig zijn geweest. Zelfs tot
op de dag van vandaag druppelt het in Brussel nog altijd, als het in Parijs regent.
Merkwaardige figuur daarbij is de Waalse Meneer Albert Frère (Broeder Bertus) die met ons
gemeenschapsgeld schatrijk is kunnen worden en in de financiële wereld nog
altijd de boventoon voert. Mevrouw Albrt Frère was/is ene … Bourgois! Raar, hé!
**
*
Frère is schandalig rijk geworden door allerlei donkere zaakjes met de Dikke
Koppen van de Belgische Socialistische Arbeiders Partij, die miljarden over de
balk gooiden om de staalindustrie in het Waalse Landsgedeelte te houden. Wat ’n
grandioos échec is geworden. Met vooral blijvende gevolgen.
*
En zo kom ik daar vandaag toch wel een vooruit geschoven bijdrage in ‘tSCELDT tegen, over die slechte
gewoonte van het jatten van andermans zaken, nu al dapper overgenomen door alle
Coburger polletiekers. Aleen is het
woord ‘jatten’ nu vervangen door een ander werkwoord (!), namelijk ‘graaen’. Klikt ook
minder diefachtig En staat chieker. Heeft meers stijl.
Maar proeft U eerst van onderstaand voorgerecht. De hoofdschotel over
het stelen en bedriegen is voor een andere keer.
PS
Zeeer tussen haakjes. ‘tSCHELDT leest U best direct zelf, digitaal
beschikbaar voor ’n habbekrats. En neen, voorlopig heeft Telenet en al zeker de
Vuur Rode Tekevisie (VRT) daar niets in de pap te brokken. My free speech is my
home past hen beter.
**
INGEHUURDE
HOOFDSCHOTEL
**
*
13 maart 2018
Blatt Leser
BERT ANCIAUX, KUNSTROVER
Laatst nog eens de Antwerpse Kathedraal binnengewandeld.
Het blijft een verbijsterend gebouw, groots op alle gebied. Om stil van te worden. Vanwege de
restauratie van het Koninklijke Museum van Schone Kunsten zijn de indertijd
door de Franse bezetter gejatte schilderijen die daar uiteindelijk beland waren nu al enkele jaren terug op de
plek waar ze eeuwenlang hingen. De
bijhorende, indertijd verwoeste altaren zijn uiteraard niet terug te brengen,
storen doet dat echt niet. In tegendeel, less is more. De meesterwerken lijken
wel te zweven in de ijle, gotische ruimte.
**
*
In tegenstelling tot andere Antwerpse kerken heeft de
Kathedraal haar door de Franse bezetter ontvreemde schilderijen dus wél terug
gekregen. De
Sint Paulus en Carolus Borromeus treuren nog altijd om hun ontvreemde
hoofdaltaarstukken van Rubens.
De reden? Wat naar het Louvre versleept was werd
gerecupereerd (schilder Balthasar Ommeganck zou de Vlaamse delegatie naar het
Louvre leiden), de 271 werken die naar landelijke musea versast werden niet. Zo
kan je in het Museum van Lyon het hoofdaltaarstuk van de Sint Paulus kerk gaan
bekijken. ‘Het grote visioen van de heilige Sint Dominicus’, een meer dan
fraaie Rubens. Vroeger stond er op het bijbehorende plaatje ‘acquit
par l' étât français en 1774’. Bij mijn laatste bezoek hing er ‘Envoie
de l' étât Français en 1794’. Al een beetje eerlijker.
Je moet het echt eens doen, dat werk gaan bewonderen en dan
de suppoost er attent op maken dat het een gejat werk is... Het zijn echter
niet alleen buitenlandse rooflegers die ons patrimonium teisterden. Reeds jaren
vraagt ‘Blattje’ zich af waar dat ontzettend mooie levensgrote **grafbeeld van
**
Isabella van Bourbon
heen is. Tweede echtgenote van Karel de Stoute, een jonge
vrouw, gestorven
op doorreis in Antwerpen in 1465, weggeteerd op 29 jarige leeftijd
in de toenmalige Sint Michielsabdij. Daar werd ze begraven. Tien jaar werd er
aan haar meesterlijke grafmonument
gewerkt.
**
*
De beeldenstormers bewerkten het fraaie gelaat met
hamerslagen, de Fransen ontmantelden het verder. zo verdwenen 24 bronzen
beelden, de ‘pleuranten’ (12 staan er in het Rijksmuseum in Amsterdam, ééntje
in Warschau), de beenderen zouden naar het Stadhuis verhuizen om daar te
verdwijnen. Het grafbeeld wat een
getuigenis van de bewogen geschiedenis van onze stad !
**
Drie van de 24
verdwenen ‘pleuranten’.
*
zou een tijd in de Academie tentoongesteld geworden, om
uiteindelijk in de Kathedraal te belanden, een perfecte plek in alle opzichten.
Daar verdween het dus, in 2009. Gejat door de Fransen?
Oostenrijkers ? Nazi's? Pinhelmen? Hol-landers? De Bende van Nijvel? Die van
Borgerhout?
Neen hoor. Sinds 2009 is het uitgeleend en wel door datzelfde Koninklijke Museum voor
Schone Kunsten. Aan wie? Aan Museum M, in Leven, dat toen de deuren opende. En
wie opende het?
Toenmalig minister van Cultuur, ene
**
Bert Anciaux...
om zichzelf interessant te maken had hij dit bij, niets in
de weg gelegd door de museum-directie van het Antwerpse Museum, waar Paul
Huvenne toen algemeen directeur was (Administrateur-Generaal was Lydia
Schoonbaert). Om in de gunst te komen bij Louis Tobback? Zijn SPA vriendje die
hem minister maakte? Feit is dat het Antwerpse kunstwerk er nog staat. Of
liever ligt.
Nu dus onze vraagskes, dat best eens door een parlementariër
met veel vrije tijd gesteld zou kunnen worden, aan Sven Patz bevoorbeeld.
Waarom werd het Antwerpse meesterwerk uitgeleend? Aan een stedelijk museum dan
nog wel. Voor hoelang? Wanneer komt het terug?
***
Blattje mist het. Een schone madame, die Isabelle
*
AAN DE
VRUCHTEN
KENT MEN DEN
BOOM
*
Ach, onze Rijke, ja écht Fortuinrijke Geschiedenis is een open boek
voor wie neur, net als de Vlaamse Taal,, geen geweld en doet.
**
Isabella van Bourbon met
Kareel de
Stoute
*
Die
Karel de Stoute, in ’t Fransoos Charles le Téméraire (de Stoutmoedige)
was nen échte Bourgodiër in de zin zoals we die uitdrukking nog altijd begrijpen.
‘Leven als ’n Bourgondiër’ is niet
aan iedereen gegeven!
Karel de Stoute (Dijon,
10 november 1433 – Nancy, 5 januari 1477) was Hertog van Bourgondië, Brabant,
Limburg en Luxemburg, Graaf van Vlaanderen, Artesië, Bourgondië, Henegouwen,
Holland, Zeeland en Namen, Heer van Mechelen.
Een gouden tijd dus voor onze Lae landen…
**
*
Karel sneuvelde op 5 januari 1477 tijdens de
Slag bij Nancy, een poging om Nancy op de Lotharingers te veroveren.
Hij vluchtte toen bleek dat zijn manschappen aan de verliezende hand waren.
Zijn stoffelijk overschot werd twee dagen later pas teruggevonden, hij was van
zijn paard gevallen. Hoewel hierover nog altijd onduidelijkheid bestaat, zou
zijn gezicht al zijn aangevreten door wolven en waren zijn wapenrusting en
kleren geroofd. Identificatie van de Hertog moest plaatsvinden aan de hand van
de littekens op zijn lichaam die bij zijn lijfarts bekend waren.
**
Praalgraf van Karel de Stoute in het koor van de Onze-Lieve-Vrouwekerk
in Brugge
*
Er zijn twee bijzondere redenen waarom ik mij (uit
persoonlijke interesse) op dit vrrhaal van “t SCHELDT heb vastgebeten. Drie als
U wilt, maar over Bert den Bleiter zwijg ik liever. Spreken is zilver, maar
zwijgen is goud.
Eerste reden. Dyon. Ooit waren we daar op doortocht. In hoofdzaak
om ons ervan te vergewissen, dat de eeuwen
geleden geroofde Kortrijkse beeldengroep ‘Manten en Kalle’, een dansend echtpaa dat boven op het Belfort
stond, daar ergens inderdaad zoden terugvinden. Die werden, na de weerwraak
voor 1302 door de Fransen, deze keer gewonnen veldslag bij West Rozebeke (1382), als krijgsbuit mee werden genomen. Geen
kat die zich dat herinnerde. ‘Ni vu, ni connu’.
Erger waren de veelzeggende blikken, toen wij ons in die nochtans
erudiete omgeving, als Vlamingen, Bourgondiërs van het Noorden, voorstelden. U
hzd die gezichten moeten zien!
Typsich Franse mentaliteit: inpikken, wegwezen en dan voor
eeuwig van Krommen Aas gebaren.
Tweede Reden: Nancy.
In de 15 jaar die we in Italië hebben gewoond, reden we minstens 3 à 4 keer per jaar
de 1450 Km op en af naar de Heimat. Waarbij we telkens voorbijreden in
Nancy, ergens gewonnen verloren in de weidse vlakten van La Lorraine. Telkens
kwam dan de herinnering boven aan die dappere Karel de Stoute, die daar in de wijde omgeving, jammerlijk verogelukte,
eenzaam en verlaten, na een val van zijn paard in de ijzige sneeuw. Waren daar
struikrovers aan het werk geweest? Vooral in de winter was het desolate beeld van
een verlaten landsstreek, bijna authentiek. Glooiende wtte weidse vlakten, zo ver
het oog reikte…
Het leek alsof we erbij waren geweest en ook nu geen hulp
hadden kunnen bieden.
*
’t Verleden leeft in ons.
De toekomst hoopt op ons. Daar tussen-in staan wij.
Net als de man (maar heel wat nederiger) met zijn 95 stellingen tegen de kerkdeur van
Wurtemberg, kunnen we niet anders.
**
*
Hemelrijker
Geen opmerkingen:
Een reactie posten