*
.
*
*
.
Al etende komt den appetijt...
*
INLEIDING
Die Mr
KEUTEL uit onderstaand verhaal is volgens mij gene echte Tsjech van
vlees en bloed, maar een symbool voor alle Westerse hoernalisten van welke rang
of stand ook. En al die Keutels ter wereld, zijn Handpieten of Speel-Mietjes van
onze Regeerders. U leest in feite hieronder een soort universele ‘Regeringsmededeling’.
Even lollig als de rest.
Denk aan deze Mr
KEUTEL, desnoods aan alle konijnenmoeders ter wereld, als U de volgende keer in
het kieshokje staat.
Digitalia zal
natuurlijk nooit van z’n leven uitgenodigd worden, om bijvoorbeeld voor de
Vlaamse ‘Deelregering’ een beter logo te ontwerpen dan die halve gestileerde varkenskop
die nu dienst doet. Mijn ontwerp zou een neuswippend zittend konijn
voorstellen, die, bezorgd om de continuïteit, rustig zit na te denken over de
volgende generatie konijnenkeutels, o groot en zo veel als wel tien
paternosterbollekes slingers.. En wie weet, dank zij een beetje lobbywerk van
de vrienden, zou mijn zittend konijn wel eens de plaats kunnen innemen van de
Blauwe Sterrenvlag. En wie weet, zelfs op een goede morgen, de plaats van de Sars
and Stripes.
Want iedereen zou
direct begrijpen, dat ze beter af zijn, met gestoofd konijn, dan met strepen….
Surtout als dat er ene is an de soort der Vlaamse Reuzen….
*
MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia
bij
*
Gematigd
kannibalisme is absoluut ongevaarlijk. Het is niet nodig om er bang voor te
zijn, jullie bekrompen boeren
Mensen in
Tsjechië weten zeer weinig over kannibalen en trekken toch verbazingwekkend
snel conclusies. Er heerst regelrechte kannibalofobie. Ook de meest
vredelievende kannibaal wordt afgeschilderd als een bloeddorstig beest. Dit
ontmenselijkte beeld wordt dan vaak gepresenteerd op sociale media. Maar we
moeten niet alle kannibalen over één kam scheren. De meeste kannibalen zijn
namelijk fatsoenlijke en vredelievende mensen. Ze eten u op straat niet op en
thuis koken ze heus geen kleine kinderen. We moeten in staat zijn onderscheid
te maken tussen kannibalisme als geloof en militant, radicaal kannibalisme als
politieke ideologie. We brengen onze lezers een interview met Jan Keutel, de
voornaamste expert op het gebied van
kannibalisme, reiziger en avonturier in één persoon.
Goedendag
mijnheer Keutel. De meerderheid van de Tsjechen heeft geen persoonlijke
ervaringen met kannibalen. En toch is hun houding op zijn best afstandelijk,
maar meestal uitgesproken vijandig. Hoe beoordeelt u de situatie?
Goedendag
mijnheer de redacteur. Ja, dat is inderdaad zo. De meeste Tsjechen hebben met kannibalen geen persoonlijke ervaringen,
ze weten niets over hun manier van leven en toch hebben we hier te maken met
een onbegrijpelijke aversie tegenover deze groep. Mensen stellen zich vaak een
kannibaal voor als een bloeddorstig beest. In de media kan de grootste onzin
verschijnen en toch wordt die direct en kritiekloos door mensen overgenomen en
via de sociale media verspreid. Het is de fout van de media dat ze niet genoeg
positieve berichten verspreiden.
Wij kunnen
dus concluderen dat de kannibalen vriendelijk en vredelievend zijn?
Ja. Op mijn
reizen door de hele wereld heb ik deze mensen vaak ontmoet. U zou versteld staan hoe aardig en behulpzaam
zij zijn. Ze nemen u vriendelijk op in hun familie, ze bieden u thee aan en
vaak ook soep, die trouwens voortreffelijk smaakt. Het zijn zeer hartelijke
mensen. Veel van mijn vrienden zijn
kannibalen.
Een
doorsnee mens stelt zich een kannibaal voor als iemand die mensenvlees eet. Is
dat in werkelijkheid niet zo?
De vraag is
niet erg goed gesteld, mijnheer de redacteur. De kannibaal is namelijk net als
alle andere mensen; hij heeft ook zijn
eigen zorgen, gevoelens, wensen en behoeften. Kannibalen zijn liefhebbende
ouders en ze zorgen heel goed voor hun kinderen. En ze hebben ook hun eigen
geloof. We kunnen hen het recht op hun geloof niet ontnemen en we moeten ze respecteren
zoals ze zijn, met al hun gewoonten.
Meneer
Keutel, dat geldt natuurlijk voor hun
thuisland. Maar als ze naar ons toe verhuizen, zouden ze dan niet hun gewoonten
moeten veranderen?
Ja, zo’n
mening horen we wel vaker. Maar ik vind dat we niet zo zwart-wit moeten denken.
De doorsnee gematigde kannibaal eet u heus niet op. Het zijn in principe goede
mensen. Toch is het noodzakelijk om hun gewoonten te respecteren. En laten we
eerlijk zijn, waarom zou men niet één teen kunnen missen als het in het belang
is van een goede zaak, zoals een vredige samenleving met deze groep? Ja,
radicaal kannibalisme is een ander zaak…
Hier moet
ik u wel onderbreken. Bent u echt van mening dat we een lichaamsdeel zouden
moeten opofferen om in vrede te kunnen leven?
Nee, u
begrijpt me niet goed. Alles zou uiteraard op vrijwillige basis gebeuren. Een
gematigde kannibaal wil u geen kwaad doen. En ik ben ervan overtuigd dat er
onder ons genoeg goede en behulpzame
mensen te vinden zijn die de gelegenheid om een goede daad te verrichten
aangrijpen en dat ze uit eigen beweging sommige, voor ze onnodige, onderdelen
aanbieden. En er zijn vast en zeker mensen die het vertrek uit deze wereld als
een geweldig punt achter hun goedmenselijk
leven zullen gaan beschouwen.
Poe, poe,
mijnheer Keutel, dat vind ik wel schokkend. Dit gaat mijn voorstellingsvermogen
te boven…
Mijnheer de
redacteur, zo gaat dat in de gewone wereld. Dat begrijp ik wel: vanuit het
gezichtspunt van een Tsjech, die nooit
het Tsjechische dal heeft verlaten of
wiens verste reis naar Kroatië was, zal het u vreemd in de oren vindt
klinken, maar er bestaan landen waar zo’n liefdevolle samenleving heel gewoon is. Kannibalen leven al vele,
vele jaren met andere culturen in symbiose en ze verrijken elkaar wederzijds.
Goed
mijnheer Keutel, laten we teruggaan naar
het onderwerp dat u al hebt aangesneden: wat is
uw mening over het radicale kannibalisme?
Ja, dat is een
enorm groot probleem. Het gaat in
principe over het niet goed begrijpen en misbruik maken van de van oorsprong vredelievende
kannibalismegedachte. Radicale kannibalen overvallen voornamelijk
niet-kannibalen en eten ze op bloedige feesten op. Maar ze overvallen ook de
andere, gematigde, kannibalen.
En is dat
niet vreemd? Kunt u ons uitleggen waarom de ene groep kannibalen de andere
groep kannibalen overvalt en opeet?
Ten eerste
moeten we ons realiseren dat kannibalisme niet monolithisch is. Er bestaan veel
kannibalistische stromingen. Terwijl de gematigden begrijpen dat menselijke
offers en dagelijkse feestmaaltijden niet noodzakelijk zijn om verlichting te
bereiken, misbruiken de radicalen het vredelievende gedachtegoed van
kannibalisme om aan de macht te komen en
te overheersen. Ze hebben een doctrine geschapen, waarin alleen het dagelijks
nuttigen van de slachtoffers de enige goede weg is. En elke kannibaal die weigert te doden, is
voor hen een ketter en verdient als eerste opgegeten te worden. Ja, het
radicale kannibalisme is een groot probleem in de wereld.
Dus… hoe
zou u de situatie van afgelopen jaren beoordelen?
De situatie
is zeer ingewikkeld. Radicaal kannibalisme, dat zich de laatste jaren wijdverspreid heeft, heeft
vele vredelievende kannibalen gedwongen hun thuis te verlaten. Het Westen zou
ze moeten helpen door ze op te nemen en dat zonder voorwaarden en vooroordelen.
En daarna de militante radicale kannibalen consequent en flink aanpakken,
inclusief militair ingrijpen. Jammer genoeg komen we in de maatschappij nog steeds
xenofobe en racistische sentimenten tegen.
Dus u zegt:
neem de kannibalen op?
Jazeker.
Als beschaafde mensen hebben we de plicht om te helpen, en dat houdt ook in
de geloofsvrijheid van de kannibalen te
respecteren. Immers, ze kunnen een enorme aanwinst voor de economie zijn. En de
opper- kannibaal weet hoe hij zijn kannibalen tot de orde kan roepen. Hij
geniet enorm respect en is voor hen een natuurlijke autoriteit.
Mijnheer
Keutel, maar hoe moeten we omgaan met het feit dat het eten van zelfs een
stukje van menselijk lichaam door ons rechtssysteem is verboden?
Wat u zegt
is niet helemaal correct. Dat is een soort mythe. Onze rechtsorde verbiedt
moorden, natuurlijk, en dat is volkomen begrijpelijk. Zoiets als onvrijwillig
afnemen van bijvoorbeeld een vinger, is niet toegestaan. Maar er is veel ruimte
voor vrijwillige daden. Daarom zou men zo snel mogelijk met de discussie over
de euthanasiewet moeten beginnen. Verder
zie ik ook veel ruimte voor vrijwillige donaties. Wij als humane en behulpzame
mensen vinden vast en zeker een gezamenlijk aanvaardbare weg. Het is zelfs onze
plicht.
En nog een
laatste vraag mijnheer Keutel. Bent u niet bang voor het doordringen van het
radicale kannibalisme naar Europa of eventueel voor verandering van gematigde
kannibalen in radicale?
Ik denk
niet dat er zoiets dreigt. Het zijn aardige mensen en ze willen in vrede
leven, in overeenkomst met hun cultuur
en gewoonten. Ze zullen zeker dankbaar zijn voor elk hulp van ons.
Dank u voor
het gesprek en ik hoop dat het voor u mogelijk zal zijn om onze lezers in de toekomst nog eens te ontmoeten.
Ik dank u
ook en tot ziens.
(Opmerking:
Dit is een parodie op een
alternatieve realiteit. Elke gelijkenis met levende personen berust op
louter toeval. Wie dit niet heeft begrepen of er iets anders achter zoekt, is
hopeloos verloren)
ron:http://eportal.parlamentnilisty.cz
Auteur:Pavel Kolář
Vertaald uit het Tsjechisch door:
Z.B.
(voor www.ejbron.wordpress.com)
*
UITLEIDING
In het midden latend
of dit nu wel degelijk de échte Tsjadische humor met voorstellen of niet, kan
ik alleen zeggen, met volle teugen genoten te hebben, uit alle poriën van mijn persoonlijke
genieter.
Diene gazettenschrijver
mogen ze van mijn part direct de post geven van Zaan Frood Juncker, ook zonder
verkiezingen zelfs. Want hoewel ik die man verder niet ken, noch van haar noch
van pluimen, maag wel duidelijk zijn, dat die geen kannibalen lust, of die nu
gematigd zijn, of extreem gematigd of ‘geradicaliseerd’.
Het is een andere
benadering van ons landelijk gezegde, dat niemand ‘een beetje zwanger’ kan
zijn. Het is, de grenzen (en de benen) toe, of er komen kwebbels van.
*
Dit was de allerindividueelste
expressie van de allerindividueeolste emotie van……
(Get) Digitalia
*
EINDE
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten