*
*
.
Waarlijk, er is iets verkeerds aan die man….
*
INLEIDING
U krijgt hieronder
een serieuze boterham voorgelegd. Zonder Choco
echter. Gewoon als tijdsdocument over hoe het allemaal snor zat vòòr de
ISEUR, het Is Euro Kalifaat dat zich in gedachten nu al uitstrekt van de Sahara
tot de Poolcirkel, uitgezonderd de landen waar Russisch gesproken wordt.-,
omdat Franciscus als Vertegenwoordiger van J.C. op aarde, gelukkig naar daar is
kunnen ontkomen.
*
Er werd mij een
nieuwe computer beloofd door mijn uitgeefster. Irène is de naam, zegt ze Want
ze denkt vooral, lijk de VRT, in termen van continuïteit. ‘Uw vurige
bewonderaarster’, schreef ze. Maar ik vind dat een halve trouwboek te ver. Ik
wil wel stukjes blijven op de wereld zetten, maar ben toch geen renegaat als
die Jos Gheysen, hé!
Fein hört mit’.
*
MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia
bij
en
*
Junckers State of the
Union: ‘Time for honesty’
Op 9
september 2015 sprak de voorzitter van de Europese Commissie Jean Claude
Juncker het Europees Parlement toe in zijn jaarlijkse ‘State of the Union’. In
een historisch lange toespraak ging het vooral over het migrantenvraagstuk. En
wat zei Juncker over de koers voor Europa? En, misschien belangrijker nog, wat
zei hij niet?
‘Time for
honesty, unity and solidarity‘ luidde het onderschrift bij de State of the
Union toespraak van EC-opperhoofd Juncker. In zijn ruim 77 minuten durende
speech ruimde Juncker een vol uur in voor de onophoudelijke toestroom van
vluchtelingen.
Juncker had
serieus werk gemaakt van zijn boodschap aan het Europese Parlement (EP), dat
een democratische vertegenwoordiging wil zijn van de 28 lidstaten die de
Europese Unie (EU) nu telt. De
voorzitter van de Europese Commissie (EC) sprak het parlement keurig
afgewisseld in het Duits, Engels en Frans toe. Niet zonder gevoel voor humor
liet Juncker weten toch nog ‘grote delen’ van zijn speech te hebben weggelaten
wegens ‘tijdgebrek’. Zijn uitspraak ontlokte op sociale media de nodige
hilariteit.
De
bedoeling van de State of the Union is de relatie tussen de EC en het EP te
verstevigen, waarbij zowel teruggeblikt wordt op het voorbije jaar als
vooruitgekeken naar het komende.
Tegelijkertijd ontvouwt de EC haar visie en toekomstplannen. Junckers
boodschap was helder: de oplossing van ‘de crisis aller crises’, zoals hij de
vluchtelingencrisis noemde, ja eigenlijk de oplossing voor alle Europese
problemen, is méér Europa, niet minder. Volgens Juncker was het dit keer geen
‘business as usual’ maar hoog tijd voor een politieke move voorwaarts.
‘It is time
to speak frankly about the big issues facing the European Union. Because our
European Union is not in a good state. There is not enough Europe in this
Union. And there is not enough Union in this Union’, aldus de voorzitter van de
Commissie.
Dat wil
Juncker veranderen en wel onmiddellijk. Hij wees op de lange historie van
Europese migratie: van de Hugenoten in de 17e eeuw tot de vele vluchtelingen
gedurende de Tweede Wereldoorlog. Juncker vermeldde niet dat de huidige
toestroom mensen van buiten Europa betreft.
OOOOOO
Europa – zo
zei hij – is ‘een baken van hoop en stabiliteit’ voor mensen uit het
Midden-Oosten en Afrika. Daar was hij trots op. Juncker wees erop dat het
aantal vluchtelingen slechts 0,11 procent van de totale EU bevolking uitmaakt.
Ter vergelijking noemde hij Libanon, waar het aandeel vluchtelingen maar liefst
25 procent is.
Niet
iedereen is overigens het eens met die getallen. De Perzisch-Nederlandse
rechtsgeleerde Afshin Ellian wijst er op dat dit een verkeerde en zelfs
misleidende voorstelling van zaken is. Ellian schreef daar, ook op 9 september
over: ‘Ik hoorde Eurocommissaris Frans Timmermans zeggen dat het hier nul komma
nul nul zoveel procent van de Europese bevolking betreft. Dat is niet waar en
dat weet hij ook. Het gaat hier om veel meer mensen uit het Midden-Oosten en
Afrika die zich in de Unie willen vestigen. De Europese Unie bestaat uit 28
landen, maar immigranten willen slechts naar een paar landen in het westen en
noorden van Europa. (…) Denkt u dat zij voor de vrijheid van meningsuiting of
godsdienstvrijheid naar de EU willen verhuizen? De meeste soennitische
strijders in Syrië vechten voor het vestigen van een sharia-regime’.
TINA
Volgens
Juncker is er geen alternatief. De refugee crisis móet gemanaged worden. En wel
door een verdeelsleutel op te leggen aan de lidstaten. Dat is althans wat
Juncker wil. Tegelijkertijd beseft hij dat het water Griekenland, Italië en Hongarije
aan de lippen staat en wil hij deze landen ontzien. Ook de Baltische staten,
die bezwaar hadden aangetekend tegen de quota, worden ontzien, evenals de
niet-Schengen landen. Zo komt het zwaartepunt te liggen op Duitsland, Nederland
en Frankrijk. Frankrijk wordt ontzien door de EC, die het land telkens uitstel
geeft om te voldoen aan de afgesproken criteria.
Bovenop de eerder vastgestelde 40.000
moeten er nog eens 120.000 vluchtelingen opgevangen worden
Bovenop de
eerder vastgestelde 40.000 moeten er volgens Juncker nog eens 120.000
vluchtelingen opgevangen worden, in totaal dus 160.000. Hij is van plan om
volgende week, op 14 september, de Europese Raad te verzoeken om de voorstellen
van de Commissie te aanvaarden. Europa
heeft in het verleden de fout gemaakt onderscheid te maken tussen joden,
christenen en moslims. Er is geen religie, geloof of filosofie als het gaat om
vluchtelingen, aldus Juncker.
Meer Europa
Daarom is
er meer Europa nodig. ‘Winter is coming’. Nu moet Europa haar humane gezicht
tonen, aldus Juncker. Reden waarom er nu een permanent mechanisme in het leven
moet worden geroepen om toekomstige vluchtelingenstromen in goede banen te
leiden. ‘We need more
Europe in our asylum policy. We need more Union in our refugee policy‘, luidden
Junckers woorden.
De weg daar
naartoe is een permanent mechanisme voor asielpolitiek, analoog aan het
permanente noodfonds ESM (Europees Stabiliteits Mechanisme). Juncker gaf aan
dat de Commissie begin volgend jaar met een uitgewerkt voorstel gaat komen,
waarin migratie op Europees niveau wettelijk geregeld wordt.
Veel landen waaronder een aantal
Oost-Europese, Denemarken en Groot-Brittannië zijn niet enthousiast
Of dit er
uiteindelijk ook van gaat komen is de vraag. Veel landen, waaronder een aantal
Oost-Europese, Denemarken en Groot-Brittannië zijn niet enthousiast. In
Nederland is het de vraag wat de VVD van premier Rutte als definitief standpunt
zal innemen. Weliswaar gaf de verantwoordelijke staatssecretaris Dijkhoff de
afgelopen dagen in meerdere media optredens aan achter de Europese aanpak te
staan, maar hij gaf daarbij ook aan dat er afspraken moeten worden gemaakt voor
een structurele oplossing op de lange termijn. Die oplossing ligt wat hem
betreft in opvang in de regio. Ook fractievoorzitter Halbe Zijlstra zit hard op
die lijn.
Coalitiepartij
PvdA vindt de voorstellen van Juncker over het asielbeleid prima. Ze zijn
geheel in lijn met de opvatting van de sociaal-democraten. Of dit tot de
zoveelste clash binnen de regering gaat leiden, moet worden afgewacht. Al
eerder struikelde de coalitie bijna over de kwestie ‘Bed, bad en brood’, over
wat te doen met uitgeprocedeerde en dus illegale asielzoekers.
Migratie
was niet het enige onderwerp waarover Juncker sprak, al vormde dat wel verreweg de hoofdmoot van zijn State of the
Union. Ook op de onderwerpen Griekse crisis, eurozone en de Europese economie
stipte Juncker een aantal punten aan.
Eurozone
Ten eerste
herinnerde hij eraan dat lidmaatschap van de eurozone volgens de verdragen
‘irrevocable‘, onomkeerbaar, is. Je kunt er wel in, maar nooit meer uit. De euro is daarmee tevens een politieke munt.
Dat bleek eens temeer uit Junckers toelichting bij het onderhandelingsproces
met Griekenland: ‘.. it is not a technical question whether you increase VAT
not only on restaurants, but also on processed food. It is a political and
social question’. Hetzelfde gold voor de
btw-verhoging voor medicijnen en de hervorming van de pensioenen, zo voegde hij
er aan toe. Ook dat waren geen technische, maar politieke besluiten. De deal
met de Grieken was onafhankelijk van welke regering er straks komt te zitten:
ook die zullen zijn gebonden aan de gemaakte afspraken met de trojka.
Lessen
Juncker had
van de Griekse crisis een aantal lessen geleerd, zei hij. Onder meer dat er
dringend behoefte is aan een meer coherente eurozone. Het liefst met een eigen
mandaat, een eigen minister van Financiën en eigen belastingen. De werkloosheid
is immers nog steeds hoog en de economische groei laag. Junckers
investeringsplan om 315 miljard euro aan te wenden voor die groei kwam ook nu
weer ter sprake. Het EFSI-fonds (European Fund for Strategic Investments) is
hiermee belast en Juncker wist trots te melden dat uit dit fonds de verlaagde
energierekening van 40.000 Franse huishoudens was betaald en dat er 6.000 banen
waren geschapen (via een grootschalig energiezuinig investeringsproject voor
Frankrijk). Ook in Spanje en Ierland, twee andere zwakke eurobroeders, waren er
succesvolle projecten met het EFSI gerealiseerd. Of dit rendabele
investeringsprojecten waren, vermeldde Juncker er niet bij.
Juncker wil vol inzetten op een diepere
integratie van de eurozone en de EU
Juncker wil
duidelijk vol inzetten op een diepere integratie van de eurozone en de EU. Er
moet een Kapitaalmarkt Unie en een Energie Unie komen en het Plan van de Vijf
Presidenten moet gezwind ter hand genomen worden, zo verklaarde hij tegenover
het EP. Juncker wees erop, dat het EP nauw bij de gang van zaken betrokken zou
worden, voorzitter Martin Schulz was tenslotte niet voor niets een van de vijf
ondertekenaars. Begin 2017 moet die diepere integratie van de eurozone een feit
zijn, aldus de Commissievoorzitter. En ook dit vereist politieke besluitvorming: ‘You cannot run a single
currency on the basis of rules and statistics alone. It needs constant
political assessment, as the basis of new economic, fiscal and social policy
choices‘.
Ook wil
Juncker een Europees Depositogarantiestelsel, een nog ontbrekend onderdeel van
de vier fasen van de Bankenunie. Dit betekent dat bedragen tot 100.000 euro van
depositohouders zullen worden gegarandeerd, voor alle EU-ingezetenen.
Nieuw was
Junckers voorstel om de voorzitter van de Eurogroep [nu de Nederlandse minister
van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, red.] een speciale plaats te geven in
internationale financiële organisaties, zoals het IMF. Daarmee zou de eenheid
van de eurozonelanden worden bevestigd. Hoe dit voorstel zich verhoudt tot de
belangen van de niet-euro landen vermeldde Juncker niet.
ESM
Daarnaast
moeten de belastingen worden ‘geharmoniseerd’. Niet alleen met mooie woorden,
maar ook met daden, zo waarschuwde Juncker. Die harmonisatie moet niet alleen
gelden voor bedrijven maar ook voor burgers. En behalve de belastingen moeten
ook de verschillende Europese arbeidsmarkten worden geharmoniseerd, zodat
mensen uit verschillende landen gemakkelijker elders in de eurozone aan de slag
kunnen gaan en ondernemers tegen dezelfde voorwaarden als in hun eigen land
bedrijven kunnen starten in andere lidstaten. Om dat alles mogelijk te maken is
een eigen eurozone schatkist (Euro Area Treasury) nodig, een eurozone
belastingkantoor, met een speciale rol voor het permanente noodfonds ESM.
Het ESM heeft een onbeperkte financiële
capaciteit en staat buiten de nationale parlementen
Dat ESM
heeft in beginsel een onbeperkte financiële capaciteit en staat buiten de
nationale parlementen. Dat wil zeggen dat, wanneer de Raad van Gouverneurs via
de directeur van het ESM om geld van de lidstaten vraagt, die landen dat dan moeten overmaken. En wel
binnen zeven dagen. De nationale parlementen hebben daar dan niets meer over te
zeggen. Waardoor de nationale lidstaten buitenspel staan bij het beheersen van
deze geldstromen. Brexit
Niet
euro-landen als Groot-Brittannië doen hieraan niet mee, toch doet in dat land
de gedachte opgeld aan een brexit, een vertrek van Groot-Brittannië uit de EU.
Premier Cameron wil een in or out-referendum organiseren en de afspraken met de
EU herzien, met name op financieel vlak en op het gebied van regelgeving. Dus
wijdde Juncker een passage in zijn speech aan de Britten. Juncker herhaalde
maar weer eens dat hij de Britten er graag bij wil houden en verklaarde er alle
vertrouwen in te hebben dat er een ‘fair deal‘ kan worden gesloten met
Groot-Brittannië. Hoe precies, werd niet duidelijk.
De laatste
twee onderwerpen besteedde Juncker aan de kwestie Oekraïne en aan het onderwerp
klimaatverandering. Over Oekraïne hield hij zich op de vlakte. Hij wees erop
dat de sancties tegen Rusland gerechtvaardigd waren en dat de belangen van met
name de Baltische staten zeker gesteld moesten worden. Over het klimaat
verklaarde hij ernaar te streven dat in 2030 de CO2-uitstoot met 40 procent
afgenomen moet zijn en dat het Europa’s prioriteit is om een robuuste
wereldwijde klimaatdeal te sluiten. Opnieuw zonder in detail te treden over
mogelijke maatregelen daarvoor.
‘We need
more Europe’
Juncker
concludeerde: ‘We have to change our way of working. We have to be faster. We
have to be more European in our method. Not because we want power at European
level. But because we need urgently better and swifter results. We need more
Europe in our Union. We
need more Union in our Union‘.
*
UITLEIDING
De enige die volgens
mij nog kan helpen, is Merlijn de Tovenaar. Of hoe heette
in de Klassieke Muziek de Baas van De Leerling Tovenaars weer, die
graag eens hun kunsten willen uitproberen, terwijl de Baas naar Sint Juttemis
was. Maar net als de ‘vluchtelingen’ maar blijven toestromen, bleven de bezems
maar vanzelf vegen en bleven de emmers water maar zichzelf uitgieten. Dan zaten
ze met de handen in het haar en liepen zo rap hun benen hen konden dragen.
Het verschil tussen
de klassieke muziek en moderne JAZZ is inderdaad opmerkelijk. Maar ja, het is
nu eenmaal zo, dat bepaalde apensoorten liever oerwoudmuziek horen, dan
vioolklanken uit de Beschaafde Wereld.
Waarbij ik mij
terecht afvraag, hoe lang het nog zal duren, voor die JU87 voor het oog van de
camera, als begroeting (of als afscheid) in de ballen knijpt van de genodigde….
*
Dit was de allerindividueelste
expressie van de allerindividueeolste emotie van……
(Get) Digitalia
*
EINDE
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten