*
.
*
*
INLEIDING
k geef, uit
bezorgdheid voor de reputatie van Coburgia, liever geen verdere precisie over
Koning Waggelwater en zijn penibel piemel klokkenspel. Ik ken mijn grenzen,
weet U!!!! In de hoop dat die man daar eindelijk toch iets zal aan gaan (laten)
doen. Amputatie of transplantatie, mij om het even, als de Vaderlandsche Plechtigheden
voortaan in alle eer en nog iets, mogen verlopen. ‘In deugd’ kan ik niet
zeggen, want deugd zal dat allemaal niet meer doen, hé.
*
Ach die oud geworden Gentsche
filosoof-van-mijn-voeten! De rechterkamer van mijn hart kijkt naar hem op, maar
de linkerkant bonst dan weer zo geweldig tegen de aorta, dat ik hem liever
kwijt dan rijk ben. Die man is mij veel
te glad. Als ex-Jezuïet had die al minstens 50 jaar de Paus van Rome moeten
zijn. Toch in ’t diepst van zijn gedachten nietwaar!!!!!
Allez vooruit. Ga
maar in de biechtstoel zitten. Dan geeft Mgr. Leeuwenkart (Léonard) U de
apostolische zegen. Gaat en zondig nog meer.
Zeg, Fluppe de Sire in
zijn jonge jaren, en diene ouwe bok van een Jezuïet…. Dat zijn toch nooit geen dichte vrienden
geweest? Kijk, in dat geval, beste mensen, trek ik mij voortijdig terug. Want
ik weet: met men verkeert, wordt men vereerd…..
*
MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia
bij
*
‘Het is flauwekul om te zeggen dat we die vluchtelingen nodig hebben’
*
De tijd dat
vluchtelingencrisissen in België opgelost werden in overleg met Etienne
Vermeersch, is voorbij. Maar dat de huidige staatssecretaris nog niet gebeld
heeft, wil niet zeggen dat de 81-jarige filosoof geen plan klaar heeft.
Hebt u die foto gezien van die Syrische kleuter
die dood is aangespoeld op een Turks strand?
‘Ja, maar ik schrik er niet van. Wie schrikt van deze foto, heeft geen
verbeelding. We weten dat daar kinderen verdrinken. Maar ik begrijp de emoties
wel, het is een zeer aangrijpend beeld.’
Guy Verhofstadt hoopt dat die foto Europa
wakker zal schudden. Volgt u hem daarin?
‘Als die foto mensen wakker schudt, is dat goed. Maar je mag hem niet
gebruiken om een moraliserend vingertje op te steken tegen goedmenende
politici, die worden terechtgewezen alsof ze geen enkele ethiek hebben en de
rechten van de mens niet kennen. Het probleem met moralisten is dat ze soms
haalbare oplossingen in de weg staan omdat ze een ideale oplossing willen.’
Wat is
volgens u een haalbare oplossing?
‘We moeten af van het verdrag van Dublin, dat nu bepaalt dat je asiel
moet vragen in het land waar je Europa binnenkomt. Iedereen die de situatie in
Griekenland en Italië kent, weet dat dit waanzin is. Er moeten Europese
opvangcentra komen en criteria welke vluchtelingen aanvaard en over de landen
verdeeld worden volgens quota.’
Hoe stel je
die quota op?
‘Door rekening te houden met de situatie van elk land. Spanje heeft een
jeugdwerkloosheid van 50 procent. Als je daar nu nog eens een massa mensen
naartoe stuurt, maak je dat alleen maar erger. Slowakije en Hongarije hebben
dan weer een probleem met moslims.’
Dat is
xenofobie. Moet je daar rekening mee houden?
‘We leven niet in een ideale wereld. Ik praat graag over hoe de wereld
is en niet over hoe je zou willen dat hij is. Ook onterechte angsten moet je zo
veel mogelijk reduceren. Je zou die landen beter kunnen overtuigen om hun deel
te doen, als je vluchtelingen een apart, tijdelijk statuut zou geven. Dat is
mijn tweede voorstel.’
U bedoelt: vluchtelingen geen volledige
burgerrechten toekennen.
‘Vluchtelingen hebben de hoop en de plicht om terug te keren als de
oorlog voorbij is. Een statuut dat dit erkent, heeft ook voor hen voordelen,
want dan vallen ze bijvoorbeeld niet onder wetten die zeggen dat ze hier geen
sociale woning kunnen krijgen als ze in Syrië een huis bezitten.’
Als een conflict zo lang duurt dat hun kinderen
ingeburgerd zijn in België, wilt u hen daarna alsnog terugsturen?
‘Dat kun je dan opnieuw bekijken. België heeft na de Kosovo-crisis zulke
mensen teruggestuurd. Ik heb daar de grootste problemen mee. Ik heb dat
meegemaakt. Dat is hartverscheurend. Het enige wat je kunt doen, is zorgen dat
die problemen zich nu niet opnieuw stellen.’
Kunnen die vluchtelingen niet meer bijdragen
aan onze samenleving als ze uitzicht hebben op een duurzaam verblijf?
‘We vangen die mensen op om hen te helpen. Het is flauwekul om te zeggen
dat we ze nodig hebben. In België hebben we 600.000 werklozen. In Brussel
bedraagt de jongerenwerkloosheid 35%. Zeggen dat we extra arbeidskrachten nodig
hebben, is cynisch.’
Denkt u dat
de oorlog in Syrië snel opgelost zal zijn?
‘Een ander deel van mijn plan is dat de Syrische president Bashar
al-Assad onmiddellijk gedwongen wordt te stoppen met burgers te bombarderen en
dat IS verpletterd wordt. De tweede Golfoorlog was een kapitale stommiteit,
maar dit is iets totaal anders. IS is veel gevaarlijker dan Saddam Hoessein.
Dat komt door de manier waarop ze hun aanhang werven: met hun militaire
successen en hun letterlijke interpretatie van de Koran. De vereniging van 56
moslimlanden zou een vergadering van godgeleerden moeten samenroepen, die
gezamenlijk verklaren dat IS de Koran onjuist interpreteert en dus bestreden
moet worden. Zij kunnen oproepen tot jihad. Laat een coalitie met Egypte er
korte metten mee maken. President al-Sisi zal daar graag aan meewerken. Daarna
kunnen de vluchtelingen terug, al kun je misschien een uitzondering maken voor
christenen en Jezidi’s.’
Waarom?
‘Omdat de situatie voor hen daar misschien nooit meer leefbaar wordt.’
De reden is niet dat u de moslims liever niet
in Europa houdt?
‘Hun integratie zal misschien gemakkelijker zijn, hoewel de Europese
bevolking met die Jezidi’s ook weinig gemeen heeft. Maar het is wel een kleine
groep. Homogeniteit van een bevolking is belangrijk. Het is gevaarlijk grote
bevolkingsgroepen met een andere cultuur op te nemen. De islam speelt een rol
in samenlevingsproblemen in Europa, kijk maar naar die hele discussie over het
onverdoofd slachten. De Italiaanse gastarbeiders waren met veel meer, maar
herinnert u zich grote samenlevingsproblemen met Italianen?’
Wat zijn de grote samenlevingsproblemen met moslims?
‘Het is een gevaarlijk voorbeeld, maar ik zou kunnen verwijzen naar de
verkrachtingscijfers in Zweden. Die zijn op korte tijd spectaculair gestegen.
Er zullen altijd verscheidene factoren zijn, maar één van de verklaringen is de
instroom van grote groepen moslims, onder meer uit Somalië.’
Maar u kunt dat niet bewijzen?
‘Het is tendentieus om die ene factor eruit te lichten en daarom is het
een gevaarlijk voorbeeld. Wat ik wil zeggen is: grote groepen nieuwkomers
integreren is zeer moeilijk. We spreken hier nu over die paar miljoen
vluchtelingen uit Syrië, maar er staat ons nog iets te wachten. Afrika heeft nu
1,1 miljard inwoners. Volgens de VN zullen er dat in 2050 2 miljard zijn. Nu
komen ze al in stromen naar ons toe. Wat moet er met dat miljard gebeuren?’
U hebt daar wellicht ook een plan voor.
‘Een gigantische campagne voor geboortebeperking. Het is niet
rechtvaardig dat wij, die ons geboortecijfer onder controle houden, de dupe
worden van de ongebreidelde bevolkingsaangroei elders. Waarom heeft Duitsland
de minste werklozen? Omdat daar het minste kinderen zijn geboren.’
Dat is toch niet het gevolg van een bewuste campagne?
‘Nee, van een mentaliteit.’
Leidt welstand niet tot geboortebeperking?
‘Als je bevolking explodeert, kun je die welstand niet creëren. Als een
bevolking explodeert, krijg je grotere armoede, opstanden en oorlog. Dat is ook
waarom de Arabische lente is losgebroken. Syrië had in 1970 zes miljoen
inwoners, in 2011 waren dat er 22 miljoen. De Arabische lente is een crisis die
is ontstaan door een mislukte oogst in Rusland, waardoor er niet genoeg graan
was in Noord-Afrika. Als er volgend jaar nog eens een Russische oogst mislukt,
staat er ons nog iets te wachten.’
U wees net op het belang van de homogeniteit
van een samenleving. Is de wereld niet sowieso complexer aan het worden?
‘Het is geen gezonde situatie
wanneer je in een land groepen hebt die getto’s vormen. De Verenigde Staten
waren lang een voorbeeld van een geslaagde melting pot, maar zij krijgen een
steeds grotere instroom van hispanics, waar ze ook geen antwoord op hebben.’
Die instroom is een gevolg van ongelijkheid,
precies zoals de migratiedruk op Europa vanuit Afrika. U voorspelt zelf dat die
niet zal afnemen. Hoe stelt u voor dat het Europa daarmee omgaat?
‘Ze moeten verdorie stoppen met de bevolking zo te laten groeien! Dat
schrijf ik al dertig jaar.’
En doen ze
het?
‘Neen.’
U praat graag over de situatie zoals ze is, en
niet zoals ze zou moeten zijn. De Afrikaanse bevolking groeit. Wat wilt u doen,
een muur bouwen om ze tegen te houden?
‘Die muur staat er al. Er wordt schande gesproken over dat hek in
Hongarije, maar rond de Spaanse enclaves in Marokko staan er al lang zulke
muren. Dat wordt nu omzeild met bootjes, wel, ze zullen ervoor moeten zorgen
dat er niet één bootje meer vertrekt. Waarom verdrinken ze op zee? Omdat ze
geloven dat er altijd wel een paar door geraken.’
Moet je dan stoppen met mensen redden, uit
angst voor een aanzuigeffect?
‘Natuurlijk niet. Je redt ze, haalt de oorlogs- en politieke
vluchtelingen eruit en zet de rest weer aan land waar ze vandaan komen.’
Is het op zich al niet cynisch dat echte
oorlogsvluchtelingen hier pas asiel krijgen als ze hier geraken, waardoor ze
met duizenden verdrinken in de Middellandse Zee?
‘Het zou al heel wat zijn als we voldoende
kunnen doen voor die 6% Syriërs die hier geraken.’
Iemand die verhongert, maar niet uit een oorlog
komt, vliegt terug. Dat is op zich toch al onmenselijk?
‘Dat onderscheid is inderdaad niet humaan, maar de Conventie van Genève
naleven is nu al met moeite haalbaar. Als er morgen een oorlog uitbreekt in
China, zullen we de grenzen zelfs moeten sluiten voor oorlogsvluchtelingen. We
hebben hier een mooi sociaal systeem opgebouwd. Als dat straks onbetaalbaar
wordt, zullen de slachtoffers niet de professoren zijn die nu met een
opgestoken vingertje opiniestukken schrijven. Het zullen de zwaksten zijn.’
Dan laat je in 2050 iedereen achter die muur
verhongeren?
‘Je hebt altijd de morele plicht om dat leed te beperken, maar niet door
je eigen bevolking in de miserie te storten. Als je de mensen dwingt om rechten
af te staan, drijf je ze tot racisme en xenofobie.’
U had het in het begin van dit gesprek over
goedmenende politici die hun best doen. Vindt u dat België genoeg doet?
‘Niet zolang er mensen buiten moeten slapen. Ik denk ook dat we meer
mensen kunnen opvangen. Ik passeer vaak aan het station van Melle. Dat staat al
jaren leeg. Met een paar aanpassingen kunnen daar drie gezinnen wonen.’
U woont ook
vrij ruim.
‘Ik weet dat het duurzamer is om in de stad te leven. Ik heb het ook
geprobeerd, maar ik kon niet leven met het lawaai van mijn buren. Voor mij
persoonlijk is dit een zeer gezonde manier van leven, maar ik ben er mij van
bewust dat je die niet kunt veralgemenen voor de hele bevolking.’
Het zou een metafoor kunnen zijn voor de
situatie van Europa in de wereld.
*
UITLEIDING
Kom, beste mensen, kom
nu gewoon weer tot de orde. Zoals ik. Perfesser Vermeersch is een erudiet man,
waarvan er spijtig genoeg niet zoveel op deze wereld rondlopen. Een scherp
analytisch verstand, direct uit de handen van zijn Schepeer, al zal hij dat
niet graag horen.
*
Verlà, zei mijne
kleine altijd, als ik hem vele jaren gelden iets probeerde uit te leggen. Ja
Ja, ikke verstoan dadde Pa, zie die dan, met zijn ogen gericht op de
voetballende vriendjes. Maar geloof me, door hier op deze blog Uw tijd te
verspelen, hebt U serieus niets gemist met De 7de Dag. Want volgens
de Jos zou daar als om prijs gezapzeverd worden over de vele geneugten van de ‘Verrijking’.
Nikke nook, Heer Perfesser, zeg ik dan. Maar U bent verdoire
100 keer, wat zeg ik, 1.000 keer slimmer dan ik, waarom zit U dan in mijn
voortuintje te wieden? U praat met de fluwelen handschoen van de tacticus, ikke
met de Goedendag. Wat niet wegneemt, dat U, als Klein Klein Kleuterke, uit mijn
hof al de bloemekes wegplukt. Papaatje die zal kijven, en Mamaatje die zal
slaan….
Sorry voor dat omhoog
gevallen slimmeke dat U interviewde, maar ik dacht daarbij verschillende keren
aan ons
Ma met de geit op straat. Versta me AUB niet contrarie: de geit, dat is
die hoernalist, die blaat en kopschuddend aan de rand van de weg de
kasseistenen krabt, omdat ze koppig niet wil gaan waar U ze leidt.
*
A propos, lieve
mensen. Weet U wat er gebeurt als de boer een schaap laat kruisen met een geit?
Wel, het jong dat dan
geboren wordt is een…schijt.
*
Dit was de allerindividueelste
expressie van de allerindividueeolste emotie van……
(Get) Digitalia
*
EINDE
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten