26/5484 * -
Sekten & achterdoenders - Eindtijd (42) -
*
Donderdag 10 maart
Zon 7u07-18u40
H Johannes Ogilvie
*
3226 - EEN WERKSTUK
VAN LANGE ADEM OM UIT TE LEGGEN WAT IEDEREEN SPONTAAN AANVOELT
*
De bijtjes en de
bloemetjes: ook een oud verhaal…
.
Waarbij niemand zich
ooit vragen heeft gesteld of er daarna kleine bijtjes of kleine bloemetjes van
voortkomen….
*
INLEIDING / GROTE
SPRONG VOORWAARTS
*
Hieronder krijgt U een doorwerkte oefening/lezing over
zelfstandig denken. Een adembenemende ervaring, waarbij mij het beeld van een
duizelingwekkende bergbeklimming langs smalle gevaarlijke afgronden voor ogen
stond.
Een beetje zoals door een raam met spiegelglas naar
het leven buiten kijken.
Maar het geheel is zodanig eenvoudig, dat elke zelfstandig
denkend wezen daar zelf al lang is achter gekomen. Net zoals bij het verhaal
van de bloemetjes en de bijtjes.
*
*
MIDDENSTUK / VENSTER
OP DE WERELD
*
LONG READ: Religie of sekte? Algemene
kenmerken en de meest voorkomende eigenschappen van sektes.
(Door: “E.U. Free”)
Inleiding
Sektes
willen over het algemeen niet als “sekte” beschouwd worden en daarom doen ze er
alles aan om hun ware aard te ontkennen/verbergen. Om erachter te komen of de
groep of organisatie waarmee u te maken heeft wel of geen sekte is, hebben we
een aantal bestaande lijsten met sektekenmerken gecombineerd, samengevat,
aangevuld en, waar nodig, herschreven tot één lijst met de meest voorkomende
algemene kenmerken. Deze lijst heeft als doel u te helpen bij de keuze of de
(al dan niet religieuze) groep waarmee u in uw persoonlijke of professionele
leven wordt geconfronteerd, als sekte beschouwd moet worden of niet. Een groep
of organisatie hoeft niet al deze kenmerken te vertonen om toch een
destructieve sekte te zijn, die zowel schadelijk kan zijn voor haar leden als
voor buitenstaanders. De scheidingslijn tussen een religie en een sekte is
onscherp maar als een groep meer dan de helft van onderstaande eigenschappen
heeft, wees dan gewaarschuwd en handel naar uw bevindingen.
1.
Absolutair/gesloten geloofssysteem
– Over het
algemeen volgen sektes een niet-falsifieerbaar geloofssysteem, een gesloten doctrine
ofwel cirkelredenering.
– Sektes
claimen meestal dat hun heilige boek absolute autoriteit heeft, al kennen ze
soms ook vergelijkbare of grotere autoriteit toe aan andere geschriften of
openbaringen. Sektes beschouwen hun doctrine als belangrijker en waardevoller
dan onderwijs of wetenschappelijke kennis.
–
Sektarische doctrine biedt eenvoudige antwoorden voor complexe problemen en
diepe levensvragen. Sektes beloven vaak hun (aspirant) volgelingen de
antwoorden op alle menselijke problemen, of ze beloven hen een beter leven na
de dood en claimen alwetendheid hieromtrent terwijl de rest van de mensheid is
“misleid”. Niet zelden bieden sektes eenvoudige antwoorden op de verwarring die
ze eerst zelf hebben gecreëerd. Ze ondersteunen deze antwoorden veelal door
geschriften, geproduceerd of goedgekeurd door de eigen groep.
– Wanneer
negatief bewijs of argumenten tegen een sekte of haar doctrine wordt geleverd,
wordt volgelingen aangeleerd de motivatie van de “boodschapper” in twijfel te
trekken. Dergelijke methoden, “vingerwijzen”, creëren een onterecht gevoel van
eigengerechtigheid binnen de sekte door voortdurend op de tekortkomingen van
buitenstaanders en de buitenwereld te wijzen.
– De meeste
sektes praktiseren een vorm van “fundamentalisme”, d.w.z. houden een situatie
in stand waarin het gezond verstand, het eigen geweten, persoonlijke ervaring,
logica, ethiek en emotionele behoeften geleidelijk worden vervangen,
onderdrukt, verworpen door en onderworpen aan bepaalde (religieuze)
geschriften/doctrines.
– In sektes
geldt dat het “doel de middelen heiligt”. Sektarische doctrine leert leden dat
het doel ook middelen rechtvaardigt die hen overdreven voorkomen of die ze als
onethisch zouden hebben beschouwd voordat ze bij de sekte waren (bijv. geld
inzamelen voor twijfelachtige “goede doelen”, het verlaten van familie of
vrienden, het gebruik van geweld tegen buitenstaanders etc.).
– De meeste
sektes beschouwen het menselijk lichaam en de fysieke natuur als slecht en de
“Geest” als goed. Dit seksistische wereldbeeld veroorzaakt bij sekteleden vaak
psychologische onbalans, angsten en (seksuele) frustratie, waarvoor ze wederom
niet geacht worden de oorzaak bij de sekte/doctrine te zoeken. Seksuele
frustratie van volgelingen kan door de leiders worden gebruikt voor verdere
manipulatie.
2.
Sekteleiders boven elke aansprakelijkheid verheven
– Sektes
beogen macht voor hun leiders (theocratie) en hebben een autoritaire
machtsstructuur. – Een sekteleider (zij het levend of dood) heeft geen
verantwoordelijkheid t.a.v. enige autoriteit of wet buiten de sektedoctrine
(dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld leraren, democratisch gekozen politici
of ministers, militaire of politiecommandanten, priesters, monniken en rabbi´s
van de grote religieuze denominaties), omdat hij of zij een zelfverklaarde
“profeet Gods” is. Wie kritiek uit over een sekteleider, loopt het risico
beschuldigd te worden van godslastering.
– Sektes
hebben vaak een machtsstructuur gebaseerd op onaantastbare autoriteit. Deze
absolute macht wordt uitgeoefend zonder redelijke aansprakelijkheid. Sektes
kunnen dubbele standaards hanteren wat betreft regels voor sekteleiders versus
gewone leden. Leiders volgen niet altijd de regels die ze hun volgelingen
opleggen, met name een dubbele moraal m.b.t. seksualiteit komt bij veel sektes
voor, bijv. polygamie door sekteleiders.
– De
oprichter/leider van een sekte is meestal zelfbenoemd, dogmatisch, messiaans,
niet hoofdelijk aansprakelijk en charismatisch. De groep is zeer gefixeerd op
deze leider (levend of dood) en sekteleden vertonen vaak een overijverige,
onvoorwaardelijke toewijding t.a.v. de leider, die altijd gelijk heeft. Deze
obsessieve houding t.a.v. de leider en de sekte kan zeer onpraktische vormen
aannemen.
– Sektes
stellen over het algemeen een buitensporig geloof en vertrouwen in hun leider,
een goeroe-achtige persoonlijkheid, die vaak een zeer waardige titel krijgt en
soms door toegewijden/volgers een bijna goddelijke status wordt toegekend. Dit
leidt tot het geloof dat alles wat hij of zij zegt, doet, heeft gezegd of
geschreven als onfeilbaar wordt beschouwd. Daarom is het een ongeschreven regel
om het nooit met de leider(s) oneens te zijn, omdat dan je eigen
spiritualiteit, zuiverheid en loyaliteit (aan God) in twijfel worden getrokken.
– Sekte leiders
beweren meestal (nieuwe) openbaringen van God te hebben ontvangen en dat zij
alleen in Gods naam spreken. Daardoor kan alles wat de groep/leider doet,
worden gerechtvaardigd, ongeacht hoe agressief of schadelijk. Sekteleden
bevinden zich in een systematische vorm van mentaal misbruik, waarbij hun
loyaliteit aan God opzettelijk wordt vervangen door, en verward met blinde
loyaliteit aan de sekte/leider. Dienst aan de sekte wordt gelijkgesteld aan het
dienen van God. Volgelingen zijn niet vrij om zelf hun relatie met God te
zoeken, ze zijn afhankelijk van de groep/leider voor communicatie met hun
Schepper.
– Sektes
hanteren een totalitair wereldbeeld en zijn daardoor antidemocratisch, hoewel
niet altijd openlijk.
3. Sektes en kritiek
– Sektes
vertonen een overdreven en onvoorwaardelijke volgzaamheid aan hun leider
(ongeacht of deze dood is of nog leeft) en beschouwen zijn geloofssysteem en
ideologische praktijken als de Waarheid, de absolute (want Goddelijke) wet. In
deze context wordt elke vorm van kritiek of spot t.a.v. de leider/doctrine
beschouwd als godslastering. Vragen, twijfel, kritiek, spot en dissidentie
(afvalligheid) worden ontmoedigd of zelfs bestraft. Sektes zijn intolerant
t.a.v. vragen en kritisch onderzoek.
–
Geheimhouding: omdat ze hun werkelijke motieven en doelen liever verborgen
houden, zijn sektes intolerant t.a.v. kritische vragen en onderzoek, niet
alleen door buitenstaanders, maar evenzeer door leden. Meestal wordt voor het
beantwoorden van kritische vragen alleen gerefereerd aan door de groep
goedgekeurde geschriften.
–
Automatische acceptatie van sektarische overtuigingen wordt bereikt door het
ontmoedigen van vragen. Kritiek wordt afgedaan als trots en zondig,
onafhankelijk denken wordt aangevallen, terwijl blinde acceptatie van de
doctrine wordt aangemoedigd.
–
Absolutisme: sektes staan op de totale, onvoorwaardelijke overgave en
onderwerping van de volgelingen aan de groep en doctrine, zowel in daden als in
gedachten. Ongehoorzaamheid, zelfs kleine meningsverschillen met de
groepsdoctrine, kunnen leiden tot straffen, uitzetting en het mijden van leden.
Als gevolg hiervan vertonen sekteleiders en hun volgelingen vaak een dramatisch
verlies van spontaniteit en gebrek aan gevoel voor humor en zelfspot.
– Sektes
kunnen hun critici bedreigen met lichamelijk geweld, rechtszaken, zwarte
lijsten en andere vormen van intimidatie, inclusief geweld en
doodsbedreigingen. Vertrouwelijke informatie die door leden is onthuld tijdens
hun rekrutering en lidmaatschap, kunnen tegen kritische, voormalige leden
worden ingezet. Om dit te bewerkstelligen, wordt van volgelingen vaak gevraagd
zich van ex-leden te distantiëren, zelf als deze ex-leden familie of partners
zijn.
– Geen
enkele sekte wil dat zijn verborgen doelen worden blootgelegd. Hoewel
ontwikkelde sektes belangstelling vanuit de media tot op zekere hoogte tegemoet
komen en zelfs pr- consultants inhuren om hun imago te verdedigen, wordt
kritiek over het algemeen beantwoord met schijnbaar voorgeprogrammeerde
conversatie. Eenieder die sektarische doctrine op de proef stelt, wordt
automatisch gebrandmerkt als vijand, wat uiteindelijk neerkomt op iedereen die
een andere mening heeft.
– Omdat het
voor gefrustreerde en ongelukkige sekteleden niet is toegestaan kritiek te
uiten op de groep, de leiders of de doctrine, focussen sekteleiders vaak de
aandacht op een imaginaire, externe vijand, bijv. de regering, de samenleving
als geheel, andere religies, andere etnische of politieke groeperingen etc.
Hierdoor leiden ze de aandacht af van interne problemen, houden ze de
volgelingen bezig met een externe focus en weerhouden ze hen ervan werkelijk
diepgaand over het doen en laten van de sekte na te denken.
– Kritiek en
twijfels onder (potentiële) volgelingen kunnen worden beantwoord met tactieken
om hen te bekeren en indoctrineren, bijv. versnelde bekering door een intensief
retraite weekend of een wekenlange seminars. Kritisch denken wordt ontmoedigd,
onafhankelijk denken wordt beschouwd als egoïstisch en rationeel intellect als
kwaadaardig (duivels).
– Sektes
controleren bij voorkeur alles wat hun volgelingen lezen of horen. Ze
ontmoedigen of verbieden contact met ex-leden of met enige vorm van kritiek
t.a.v. de groep of doctrine. Ex-leden worden gevreesd en het vermijden van hen
wordt voor volgelingen een “zaak van overleven” (punt 13: Pijnlijk
uittredingsproces).
4. Mind-controle/mentale controle
– Sektes
gebruiken verschillende vormen van psychologische dwang voor het rekruteren,
indoctrineren en behouden van hun volgelingen. Informatie over de doctrine
wordt niet in één keer, maar beetje bij beetje toegediend. Sommige informatie
over de groep en de doctrine wordt pas aan aspirant-leden gegeven nadat ze lid
zijn geworden, om zodoende te voorkomen dat ze tijdens het rekruteringsproces
afhaken.
– Sektes
beheersen hun volgelingen met behulp van schuldgevoel en angst, ondersteund
door de “zondige aard” van leden (bijv. d.m.v. openbare biechtsessies).
Schuldgevoel en angst bij volgelingen om in Gods ogen te falen worden
uitvergroot om hen te manipuleren.
– Door
mind-controle worden volgelingen er geleidelijk toe gebracht te participeren in
gedrag of activiteiten die ze voor hun lidmaatschap/inwijding verwerpelijk of
onethisch zouden hebben gevonden, (bijv. liegen tegen familie of vrienden, geld
inzamelen voor nep goede doelen of het gebruik van geweld).
– Wanneer
een persoon binnen een sekte wordt geboren, of wanneer een sekte een regionale
meerderheid vertegenwoordigt, begint mind-controle meestal tijdens de vroege
jeugd. Echter, bij nieuwe, aspirant-leden is mind-controle meestal een langzaam
proces, dat geleidelijk wordt uitgevoerd en veel moeilijker te ontdekken is dan
de meest bekende maar betrekkelijk zeldzame vorm: hersenspoeling. Mensen worden
niet van vandaag op morgen een mentaal gecontroleerde volgeling van een sekte,
maar gedurende maanden of jaren.
– De term
“hersenspoelen” wordt vaak gebruikt, maar is eigenlijk slechts de zwaarste vorm
van mind-control. Er zijn subtiele verschillen tussen beide vormen, maar in
beide gevallen is het resultaat macht door gehoorzaamheid. Normaal gesproken
kan niemand tegen zijn wil worden gehersenspoeld, maar wie zou er willen worden
gehersenspoeld, tenzij ze vooraf zijn overtuigd of gedwongen te geloven dat het
voor hun eigen bestwil of Gods wil is. Hiertoe worden technieken van
systematische indoctrinatie methodisch verkapt als zijnde goed en waar. Het
bewustzijn van sekteleden wordt door de leiders ge-herprogrammeerd door
systematische indoctrinatie, propaganda en steeds herhaalde leugens.
– Sektes
bevorderen de afhankelijkheid van hun volgelingen: de meest trouwe leden of
“ware gelovigen” hebben het gevoel dat er buiten de context van de groep geen
leven of andere manier van bestaan voor hen mogelijk is.
5. Controletechnieken
–
Mind-controle technieken dienen ertoe twijfels over de doctrine en de leider(s)
te onderdrukken en het kritisch denken van volgelingen te omzeilen. Sektes
maken excessief gebruik van technieken zoals indoctrinatiesessies, geestdodende
tekstherhalingen en mentaal herprogrammeren, bijv. door herhalend gebed,
meditatie of chanten, in tongen spreken, lange recitatie-sessies en afstompende
werkroutines.
–
Sekteleiders induceren gevoelens van schaamte en/of schuld bij hun volgelingen
om hen te kunnen beïnvloeden en controleren. Dit wordt vaak bereikt d.m.v.
groepsdruk en subtiele vormen van overreding. Groepsdruk is in dit geval het
onderdrukken van twijfel en verzet t.a.v. nieuwe ideeën / doctrine, door de
behoefte van mensen om ergens bij te horen uit te buiten. Kritische volgelingen
of sekteleden die problemen krijgen gerelateerd aan de sekte/doctrine wordt
altijd gezegd dat het hun eigen schuld is, nooit die van de leiders of de
groeps onfeilbare doctrine.
– Het
isoleren van volgelingen wordt gebruikt om de informatie die zij krijgen te
controleren.
– Intensieve
studie is gefixeerd op de doctrine van de sekte. Indien er aan geschriften
wordt gerefereerd, dan meestal per vers en met als doel de leer van de sekte te
“bewijzen”.
– Het
verwerpen van oude/andere waarden dan die van de sekte versnelt de acceptatie
van het sekteleven door voortdurend af te geven op voorgaande/andere waarden en
geloofsrichtingen.
– Het
opheffen van privacy dient om volgelingen ervan te weerhouden om d.m.v.
beschouwingen/overpeinzingen in de privésfeer hun deelname aan het sekteleven
in alle rust te evalueren.
– Sekteleden
worden vriendelijk aangemoedigd elkaar “liefdevol” te bespioneren en afwijkende
gedachten, gevoelens en daden aan de leiders te rapporteren, bijv. door
subgroepen in een “buddy” systeem om de leden te monitoren en controleren.
– Onethische
gebruik van de biecht: de vernietiging van het individuele ego wordt
aangemoedigd door het bekennen van persoonlijke zwakheden en diepe, innerlijke
gevoelens van twijfel of schuld. Binnen sektes wordt informatie over
opgebiechte “zonden” (gedachten, verleidingen, verlangens) misbruikt om de
identiteitsgrenzen van volgelingen te vernietigen en relaties op te bouwen.
Dergelijke intieme “zondige” emoties kunnen krachtige tools zijn in de handen
van sekteleiders om leden emotioneel te binden door manipulatie.
– Verdere
mind-controle technieken zijn bijv. verbale mishandeling, slaapgebrek, een
gecontroleerd waarderingssysteem, verandering van dieet of excessief vasten en
misbruik van schuld en angst.
6. Controle over het privéleven
– Sektes
zijn totalitair in de manier waarop ze het gedrag van hun volgelingen
controleren. Sekteleiders dicteren hoe leden moeten denken, handelen en voelen,
niet zelden tot in grote en zeer intieme details. Zo dienen volgelingen vaak
toestemming te vragen of wordt hen opgedragen om te daten, te trouwen, een
opleiding af te breken, van baan te veranderen, te verhuizen, sport of hobby’s
op te geven, etc. Sekteleiders schrijven hun volgelingen voor hoe zich te
kleden, waar te wonen, wanneer en hoeveel kinderen te krijgen, hoe kinderen op
te voeden, intieme en gedetailleerde regels m.b.t. seksualiteit, voeding
enzovoort. Sektes hanteren compromisloze regels die leiden tot regressie en
desoriëntatie door van leden te eisen dat ze instemmen met ogenschijnlijk
eenvoudige leefregels die o.m. etenstijden, toiletpauzes, seksualiteit en
gebruik van medicijnen reguleren.
– Sektes
bepalen alle grote keuzes in het professionele en privéleven van hun
volgelingen. Onderwerping van de individuele identiteit aan de leider of de
sekte vereist van leden dat ze hun persoonlijke doelen en activiteiten radicaal
veranderen t.o.v. hun leven voor de sekte. De levensvervulling van het individu
is voor sektes irrelevant. De ondergeschiktheid van volgelingen aan de groep is
er de oorzaak van dat ze persoonlijke doelen en bezigheden opgeven die hen
voorheen wel interesseerden.
–
Escalerende toewijding: Sektes geven hun leden het gevoel dat ze verplicht zijn
om steeds meer tijd en/of geld in de sekte te investeren. Volgelingen
voortdurend bezighouden, is tevens een manier om informatie te controleren en
het level van indoctrinatie hoog te houden. Van volgelingen wordt verwacht dat
ze buitensporig veel tijd in de groep en sektegerelateerde activiteiten steken.
Studie, bijeenkomsten en diensten zijn verplicht. Sekteleden worden zó
intensief bezig gehouden dat ze geen tijd hebben zichzelf dingen af te vragen.
–
Kledingvoorschriften: het elimineren van individualiteit door van volgelingen
te eisen dat ze zich aanpassen aan de dress-code van de groep. Individualiteit
wordt zo opgeofferd voor de sekte.
– Sektes
zijn niet geïnteresseerd in persoonlijk geluk en doelen of behoeften van
individuele leden. Gehoorzaamheid aan de doelstellingen en prioriteiten van de
sekte gaan boven vrije tijd, vermaak of ontspanning.
7. Controle over het sociale leven
– Sektes
dringen er vaak bij hun volgelingen op aan hun familie te verlaten, door
misbruik van bepaalde verzen uit hun geschriften (bijv. Lukas 14:26- ** ). Om
hun toewijding aan God te bewijzen, staan sommige sektes erop dat hun leden
alle banden met familie en vrienden verbreken.
–
Onderdanigheid aan de leider/groep vereist van sekteleden dat ze het contact
met familie verbreken. Hierdoor kunnen sektes invloeden van buitenaf op hun
rekruten en volgelingen minimaliseren. Sektes beweren dat buitenstaanders de
bron van problemen van de leden zijn en dat de groep de oplossing is.
–
Volgelingen worden aangemoedigd of verplicht om uitsluitend samen te leven en/of
om te gaan met sekteleden.
–
Onderdanigheid van volgelingen aan de sekte leidt er vaak toe dat ze banden met
familie en vrienden verbreken of verwaarlozen, waardoor ze zichzelf van hen
isoleren, tenzij ze zich eveneens voor de sekte interesseren.
– Het
fysieke en/of psychologische isoleren van sekteleden van de samenleving is een
methode om verlies van realiteitszin te bevorderen door volgelingen af te
zonderen van familie, vrienden, de samenleving en rationele referenties.
– Door
sociale isolering, afscheiding en vervreemding van sekteleden, wordt de sekte
vanzelf surrogaatfamilie. Volgelingen worden aangemoedigd “wereldse” vrienden
(lees: niet-volgelingen) te laten vallen.
– Love
bombing: een sektarische rekruteringstechniek waarbij sektes met opzet liefde/
vriendschap veinzen door een overdosis positieve aandacht met als doel de
introducé te rekruteren, te bekeren en te beïnvloeden. Door knuffelen, zoenen,
aanrakingen en vleierij wordt een sfeer van familie en verbondenheid gecreëerd.
Deze techniek wordt ingezet om potentiële volgelingen af te leiden van het feit
dat binnen de sekte “liefde” en acceptatie afhankelijk zijn van gehoorzaamheid
en onderwerping.
– Vaak wordt
sekteleden verteld dat “de duivel” ervoor zorgt dat familieleden en vrienden zich
negatief uiten over de groep om volgelingen “bij God weg te houden”.
8. Financiële controle
– De meeste
sektes leggen beslag op (een deel van) de financiële middelen van hun
volgelingen. Sommige sekteleiders eisen de overdracht van alle eigendommen van
leden aan de sekte(-leiding). Het overhandigen van geld, bezit en vastgoed
wordt beschouwd als gehoorzaamheid aan het gebod om voor zijn geloof alles op
te geven. Door mentale manipulatie middels schuldgevoel behalen sekteleiders
financieel gewin ten koste van hun volgelingen. Toewijding (aan God) wordt
gemeten in geld (voor de leiders). Uiteraard is steeds meer geld nodig om een
hoger spiritueel niveau te bereiken.
– Sektes
kunnen zeer in beslag genomen worden door geld. Ze willen rijkdom voor de leiders,
waarin door volgelingen moet worden voorzien. Rijkdom kan alles omvatten: het
overdragen van contant geld, vastgoed, auto’s, winst, exploitatie van arbeid
van volgelingen in door de sekte beheerde bedrijven tot aan fondsen die onder
valse voorwendselen onder familieleden en andere niet-leden worden geworven.
– De rijkdom
van een sekte komt niet ten goede aan haar leden of de samenleving. Sektes
geven geen zinvolle financiële informatie over hun budget en uitgaven en
weigeren onafhankelijke instanties inkijk te geven in hun financiën.
– Financiële
toewijding van volgelingen wordt door sektes gebruikt om leden afhankelijker te
maken.
9. Omvang/expansie/rekruteren van
nieuwe leden
– Het werven
van nieuwe leden heeft bij sektes een hoge prioriteit.
– Sektes
rekruteren nieuwe volgelingen d.m.v. verleiding: de groepsidentiteit en/of ware
motieven worden niet (meteen) onthuld. Informatie over de groep/doctrine kan
opzettelijk worden achtergehouden, vervormd of geselecteerd om deze acceptabel
te maken, de sekteleiders bepalen wie wat moet weten. Sekteleiders zeggen hun
leden om de waarheid voor buitenstaanders achter te houden. Op deze manier
verbergen sektes hun ware doelen en doctrine tot ze zeker zijn dat men
(aspirant-leden) er klaar voor is (om lid te worden).
– Sektes
rekruteren ook door emotionele macht, bijv. love bombing, onmiddellijke
vriendschap, extreme behulpzaamheid, vrijgevigheid en acceptatie. “Liefde,
vrijgevigheid en aanmoediging” worden hoog gedoseerd gebruikt om de afweer te
verlagen en een toenemend gevoel van verplichting en schuldgevoel bij rekruten
te creëren. Love bombing wordt ingezet om gezond wantrouwen te omzeilen.
– Sektes
winnen ook nieuwe leden door persoonlijke crises uit te buiten: ze maken
misbruik van persoonlijke kwetsbaarheid die bijv. ontstaat als gevolg van
verbroken relaties, dood van familieleden, ontslag, verhuizing, eenzaamheid en
depressie, schuld en schaamte, stress en angst, frustratie etc. De
gemakkelijkste manier om potentiële leden tot volgelingen te maken, is wanneer
ze zwak en emotioneel kwetsbaar zijn. Deze kwetsbaarheid kan worden versterkt
door overgangssituaties zoals echtscheiding, depressie of ziekte, mishandeling
of eenzaamheid, een handicap, school verlaten, baanverlies of verandering in de
loopbaan, weinig sociale contacten hebben, onzekerheid etc.
– Sektes
pretenderen een alternatief te bieden aan (intelligente) individuen die vaak
niet ten onrechte kritisch staan tegenover de samenleving en op zoek zijn naar
een betere manier van leven.
– Om expansie
te faciliteren, kunnen sektes overgaan tot geweld en oorlog om land voor hun
volgelingen te winnen.
– De
omvang/het aantal volgelingen is niet doorslaggevend of een organisatie al dan
geen sekte is. Zelfs als miljoenen mensen een destructieve, totalitaire
doctrine volgen, wordt deze daarmee nog niet waar. In Europa is hiervan het
bekendste voorbeeld dat enkele eeuwen geleden wetenschappers die beweerden dat
de aarde niet plat was, werden vervolgd en hun leven niet zeker waren.
– Bij
“sekte” denken we meestal aan een kleine groep mensen met een afwijkende
leefstijl en afwijkend wereldbeeld. Sektes kunnen echter evengoed de
meerderheid binnen een samenleving uitmaken en in dat geval nemen ze meestal
een dominante of zelfs gewelddadige positie in tegenover andersdenkenden en
minderheden.
– De omvang
en groei van sektes hangt af van de effectiviteit van hun rekrutering en mind-
controle technieken en verder van de mate van agressie tegenover volgelingen
die overwegen uit te treden. Deze agressie omvat een breed scala aan
manipulatie, alles tussen volgelingen vertellen dat ze naar de hel zullen gaan
en “vijanden van God” zullen worden als ze de groep verlaten, tot concrete
doodsbedreigingen t.a.v. ex-leden.
– Sektes zijn uitsluitend tolerant zolang ze een minderheid
vormen zonder politieke macht.
10. Vervolging/martelaarschap
– Kritiek
t.a.v. sektarische doctrine wordt door sektes vaak opgevat als vervolging (punt
3: Sektes en kritiek). Sekteleden hebben voortdurend het gevoel dat ze vervolgd
en oneerlijk behandeld worden. Volgelingen kunnen deze “vervolging”
interpreteren als geloofstest.
– Sektes
vertonen een onredelijke angst t.a.v. de buitenwereld, bijv. dreigende rampen,
kwaadaardige complotten en vervolging. Wantrouwen en paranoia kunnen sektes
extra kracht geven door het gevoel bedreigd en aangevallen te worden. Als
reactie hierop kunnen sektarische groepen voorraden voedsel en wapens aanleggen
en extreme maatregelen nemen om zich tegen imaginaire vijanden te beschermen.
– Sektes
archiveren vermeende misstanden tegen de groep/doctrine/leiders zeer intensief.
– Sekteleden
kunnen bereid zijn te sterven voor wat zij geloven dat de waarheid is, uit
trouw aan hun leider of de God waarin ze geloven. Dit kan zelfs leiden tot
(massale) zelfmoord. Sommige sektes overtuigen individuele volgelingen indirect
tot zelfmoord door medische behandeling of bloedtransfusie te weigeren of door
aan te zetten tot geweld.
11. Elitisme
– Sektes
zijn elitair en claimen voor zichzelf, hun leiders en volgelingen een speciale,
exclusieve, verheven/verlichte status. De leider wordt beschouwd als redder,
speciale profeet, als manifestatie van het Goddelijke, of de groep en/of leider
zijn op een speciale missie om de mensheid te redden. Sektes kunnen het als hun
opdracht beschouwen om de samenleving en regering te veranderen, desnoods met
geweld. Uiteraard gaat dit wereldbeeld gepaard met de nodige trots en
arrogantie t.a.v. de samenleving.
– Veel
sektes hebben een gepolariseerde wij-tegen-de-rest mentaliteit, waardoor ze in
gevaarlijke (gewelddadige) conflicten kunnen komen met de samenleving. Dit
totalitarisme versterkt de identiteit binnen de groep. Iedereen buiten de sekte
wordt als ongelovigen over één kam geschoren. Sektes vormen een elitaire,
totalitaire samenleving, iedereen behalve de eigen groep wordt door God
verworpen. Deze visie wordt door sektes gebruikt als excuus of rechtvaardiging
voor geweld of oorlog tegen niet-leden.
– Sektes
zien zichzelf als “ware gelovigen” en sluiten andere denominaties en religies
uit van het authentieke Goddelijke. Sektarische doctrine is exclusief, alle
anderen worden als oneerlijk, bedrieglijk en misleid afgedaan.
–
Sektarische groepstrots houdt in dat “wij de enigen zijn die gelijk hebben. Als
je niet een van ons bent, ben je voorbestemd voor de hel.” Alleen de sekte past
de correcte doctrine/interpretatie toe, zij alleen heeft de waarheid in pacht
dus moet men tot deze groep toetreden om gered te worden. Deze visie kan liegen
tegen of stelen van buitenstaanders rechtvaardigen.
12. Geloof in de eindtijd
– Sektes
zijn meestal zeer dogmatisch in hun denkbeelden m.b.t. het einde van de wereld
(geloof in de eindtijd) en beschouwen daarbij vaak de eigen groep
(uitverkorenen) als de vervulling van profetieën omtrent de eindtijd. Deze
denkbeelden kunnen bij volgelingen tot zelfmoord leiden.
– Sektes
beweren vaak speciale kennis te bezitten over het einde van de wereld en het
leven na de dood.
13. Pijnlijk uittredingsproces
–
Sekte-volgelingen worden doordrongen van het idee dat wie de groep verlaat, zal
vervallen tot een leven van verdorvenheid en zonde, zijn relatie met God zal
verliezen evenals zijn gezond verstand en zijn kans op redding, zal sterven of
geliefden zal verliezen etc. Er worden geruchten verspreid over slechte dingen
die gebeuren met ex-leden. Niemand gaat ooit weg om “legitieme redenen”. Vanuit
het perspectief van de sekte zijn mensen die weggaan zwak, ongedisciplineerd,
onspiritueel, werelds, door familie en raadgevers gemanipuleerd, verleid door
de duivel of zondig zoals aan geld, seks en rock & roll.
– Sekteleden
vrezen vaak voor vergelding tegen henzelf of anderen als ze weggaan of dit
zelfs maar overwegen.
–
Ex-sekteleden en sekte-tegenstanders worden geconfronteerd met vervloekingen en
bedreigingen, subtiel of direct. Eenmaal volgeling is er geen gemakkelijke
uitweg. Dit is het moeilijkst wanneer ook familie en vrienden bij de sekte
betrokken zijn.
–
Vijandigheid van sektes t.a.v. kritiek, met name van ex-leden, maakt het
uittredingsproces pijnlijk. Sekte-verlaters worden genegeerd, in de steek
gelaten, als verloren of dood beschouwd of zelfs zodanig bedreigd dat ze voor
hun leven moeten vrezen als ze sekteleden ontmoeten. Afhankelijk van de duur
van het lidmaatschap, wat al vanaf de geboorte het geval kan zijn, kan het
verlaten van een sekte betekenen dat men (al) zijn familie verliest.
– Voor
sektes is geen reden om weg te gaan ooit legitiem, ex-leden hebben altijd
ongelijk als ze weggaan. Ze worden beschouwd als slecht en onbetrouwbaar en
persoonlijk contact met hen wordt vermeden.
– Het
traumatische effect van het weggaan bij een sekte is verschillend voor ex-leden
die op eigen initiatief zijn weggegaan of mensen die uit een sekte zijn gezet.
– Afhankelijk
van de keuzes die ze als volgeling hebben gemaakt, bevinden ex-sekteleden zich
vaak in de traumatische situatie waarin ze zowel slachtoffer zijn als dader
m.b.t. het verspreiden van mind-controle en sektarische doctrine. Hierdoor is
het moeilijk om over een sekte-ervaring heen te komen zonder professionele,
psychologische begeleiding.
–
Sekte-verlaters bevinden zich in een emotioneel kwetsbare situatie tussen hun
voormalige groep en de samenleving. Ze worden gemeden, verlaten, afgekeurd en
gedemoniseerd door hun voormalige “familie” en hebben vertrouwensproblemen
t.a.v. de samenleving. Tegelijkertijd kan de samenleving zich moeilijk
verplaatsen in de traumatische ervaringen van ex-sekteleden.
– Net als
bij alle andere verslavingen kunnen sektevolgelingen alleen van mind-controle
worden genezen als zij hier zelf uit willen. Druk van buitenaf om weg te gaan
en hun manier van denken te veranderen, wordt voornamelijk gebruikt om de
sekte-ideologie te bevestigen.
Conclusies/aanbevelingen:
– Het psychologische/individuele
niveau. Wanneer je vindt dat de groep waarmee je in je persoonlijke of
professionele leven te maken hebt teveel van de boven beschreven eigenschappen
vertoont, trek je dan terug, ongeacht de reactie van de groep in kwestie.
Wanneer je besluit een sekte te verlaten (afvalligheid is de zwaarste vorm van
kritiek t.a.v. sektes), zullen sommige sektes dreigen dat je “een vijand van
God” zult worden, anderen verklaren je dood of dreigen zelfs je te vermoorden
als je weggaat. Eis je leven en je onafhankelijk denkvermogen terug en wees
“egoïstisch”. Een sekte verlaten hoeft niet te betekenen dat je atheïst wordt,
het wil alleen zeggen dat je een einde maakt aan manipulatie door derden in
jouw relatie met je Schepper, als je in een schepper gelooft. Wanneer je uit
een sekte bent gestapt of je in dit proces bevindt, overweeg dan professionele
psychologische begeleiding te zoeken om je te helpen om te gaan met deze
overgangssituatie, die soms jaren kan duren. Van ex-sekteleden is bekend dat
het emotioneel zeer belastend is, m.n. het gevoel tussen twee werelden (wal en
schip, samenleving en sekte) te vallen en dat dit kan leiden tot depressie,
posttraumatisch stress syndroom en zelfs zelfmoord. Als je iemand kent van wie
je vermoedt dat deze persoon bij een sekte is beland, probeer dan de deur voor
deze persoon open te houden zonder de doctrine toe te laten. Wanneer diegene er
vroeg of laat in slaagt de sekte te verlaten, hebben ze mensen hard nodig bij
wie ze zich veilig voelen en niet veroordeeld worden, zelfs als ze voorheen
hebben geprobeerd de sektedoctrine te verspreiden. Sekte-verlaters schamen zich
daar naderhand vaak voor en zijn in verwarring over hun tijd als volgeling.
– Het
sociologische/politieke niveau. Wanneer we kijken naar de huidige
internationale staat van politiek, conflicten en terrorisme, is er maximale
urgentie voor elke religie, groep of organisatie om zichzelf actief te
bevrijden van sektarische tendensen zoals hierboven beschreven. Pas daarna kan
worden bekeken of gangbare doctrines nog iets zinvols kunnen bijdragen aan de
samenleving en het individu. Echter, door het mechanisme van mind-controle
zoals hierboven is uitgelegd, kunnen sekte-volgelingen niet worden gedwongen om
afstand te doen van sektarische doctrine en zullen ze alleen uit eigen
overtuiging uittreden. Mind-controle kan dan ook worden vergeleken met een
computervirus voor het brein: het is erg moeilijk een menselijk brein, dat is
geïnfecteerd met sektarische doctrine, hiervan te ontdoen en te herstellen,
omdat juist de essentiële instrumenten hiervoor, zoals kritisch, onafhankelijk
denken en een gezond niveau aan egoïsme, zwaar worden belemmerd. Het
computercommando “Format C” (wis harde schijf) voor een menselijk brein onder
mind-controle zou neerkomen op de doodstraf of oorlog wat natuurlijk een
permanente maatregel is die door de meeste democratieën wordt afgekeurd.
Evenmin als andere verslaafden kunnen sekteleden (religieuze junkies) niet
d.m.v. dwang of redelijke argumenten van mind-controle en destructieve doctrine
worden genezen. Daarom moet de democratische rechtsstaat voor haar eigen
veiligheid en de vrijheid en veiligheid van haar burgers en toekomstige
generaties de psychologische toerekeningsvatbaarheid en juridische
betrouwbaarheid van individuen en groepen die onder sterke mind-controle leven,
heroverwegen, indien nodig in twijfel trekken en daarnaar handelen. Dit kan
inhouden dat democratieën ertoe moeten overgaan wetten te veranderen, straffen
te verhogen, bepaalde sektarische groepen of doctrines bij wet te verbieden en
(binnenlandse en buitenlandse) politieke en militaire prioriteiten aan te
passen om de democratie tegen sektarische/ theocratische ontwikkelingen te
beschermen. Sektes zijn per definitie antidemocratisch, omdat ze totalitaire
macht voor hun leiders als doel hebben, ook al zullen ze dit nooit toegeven.
Sektes en hun leiders misbruiken het democratische recht op godsdienstvrijheid
om de democratie van binnenuit te ondermijnen en aan te vallen. Ze zullen
hiermee niet ophouden als ze niet van buitenaf worden tegengehouden. Dit houdt
in dat, wanneer we de democratische rechtsstaat willen behouden als het
leidende politieke systeem voor onszelf en voor toekomstige generaties, de
wetten m.b.t. vrijheid van godsdienst moeten worden aangescherpt en beperkt om
sektarisch misbruik en heimelijke, geleidelijke theocratisering van de
rechtsstaat te voorkomen.
Door:“E.U. Free”
Drs. Sociale Geografie
(voor www.ejbron.wordpress.com)
*
(**) Lukas 14:26 Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en
vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven,
die kan Mijn discipel niet zijn.
*
UIT LIJDING – MORAAL
v/h VERHAAL
*
Voor mij zag ik vooral het verhaal van Franciscus I
voorbij trekken. Ja, inderdaad, als jonge knaap maakte die ooit vele sukkelaars
(even) gelukkig door de voorraadkamers van zijn ouders, zonder hun medeweten,
op straat uit te delen. Of die daar even blij mee waren, is een ander verhaal
waar de Heilige zich later niets van aantrok. Het waren toen tijden zoals nu,
waar vele kerken op het instorten stonden, die hij dan samen met zijn
volgelingen, zo goed en zo kwaad als het ging, probeerde op te lappen. Toen hij
een audiëntie bij de Paus werd toegestaan, rook het groepje naar varkensmest,
want onderweg van Assisi naar Rome hadden zij moeten overnachten tussen de
varkens. Wat niet wegnam, dat zij meteen Zijn beschermelingen werden.
De huidige Franciscus doet net hetzelfde. Waarbij Hij
dus ongewild in het kamp van Erdogan terecht komt. Waarbij ik me afvraag, of de
hedendaagse magazijnen om zo maar uit te delen wel groot genoeg kunnen zijn.
Rond Franciscus van Assisi gaat er trouwens nog een
ander verhaal. Die zou ooit, met het Kruis in de vuist, hebben deelgenomen aan
een der laatste Kruistochten, ergens in de jaren 1225. Toen zou hij, met de
Emir van Jeruzalem een heren-akkoord hebben gesloten waarbij Christenen ten
eeuwigen dage vrijelijk toegang kregen tot een paar Heilige Plaatsen. En wat
blijkt? Tot op de dag van vandaag hebben Christenen geen visum nodig (!) voor
Bethlehem, de geboorteplaats van het Kindeke in dat bakske vol met stro, en Het
Heilig Graf in Jeruzalem. U moogt mijn kop er niet af slaan, als dit met
Hezbollah aan de macht, nog altijd zo is.
Lukas 14:26: dat vers is inderdaad ‘biechte-waar’,
maar het zijn wel de woorden van De Zachtmoedige, en niet die van een
woestijnpiraat van meer dan 600 jaar later.
Allez, versta mij goed, want wij van Het Vlaams Belang
weten dat maar al te goed, dat het origineel altijd beter is dan de kopij. En
als ik de Poet zo bezig zie, dan denk ik vaak aan onze bloedeigen Vlaamse
Godfried van Bouillon Boonen, de Big Boss van de Eerste Kruistocht in
1096.
*
*
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten