*
3096 - DE
NMBS FLAMANDISEREN EN DAN ZOALS MOLENBEEK TOT OP HET BOT ZUIVEREN.
*
Le jour de grève est
arrivé
.
De 1ste stap
richting ‘La Mère Patrie is gezet
*
INLEIDING /
GROTE SPRONG VOORWAARTS
*
Ze, de Rode Waalse Pakbonden, hebben er om gevraagd.
De N.M.B.S.-stal wordt uitgemest, wordt ‘geflamandiseerd’ en wordt de “V.T.M.”, de Vlaamse Trein Maatschappij.
Met rtreien die maar dat Brussel
centraal rijden. Wie verder onder de taal- en armoefgrens wil duikelen, moet
‘chanfgeren’…. waarbij voor eens en voor altijd in de Grondwet wordt
ingeschreven, dat er grendels zitten op elke Franstalige kandidatuur. Dit
laatste vooral om sabotage te vermijden, zoals bij de nucleaire centrales die om de haverklap ‘panne’ hebben.
Zonder dat daar ooit enige sanctie voor volgt. Omdat de oorzaken noch de daders
ooit gevonden (mogen) worden.
Het staat de bewoners van beneden voormelde taal- en armoegrens dan vrij om een eigen
vervoersmaatschappij te exploiteren, net zoals Infrabel aan hen, of bij de
‘liberalisering’ van het Spoor, aan iedere buitenlandse concurrent de
infrastructuur te verhuren. Met dien verstande echter, dat bij de Walen de
huurprijs iedere keer (om geen Oekraïense toestanden te krijgen) op voorhand moet
betaald worden.
Dat dergelijke mixture ooit tot stand komt, hebben we
niet aan de koekoek, maar aan de Verenigde Europese Nazies te danken.
Liberalisering leidt immers tot het open gooien van de concurrentie.
Met als gevolg dat de dienstverlening stijgt, en we
misschien met een Oezbeekistaanse treingeleider in de stuurcabine van de
Russische trekker, vlugger en veiliger onze bestemming zullen kunnen bereiken.
Somaliërs of Muzelmannen in ’t algemeen maken geen kans voor een job bij ‘t
Spoor wegens het risico van dat willen bidden onderweg.
*
*
MIDDENSTUK / VENSTER OP DE WERELD
*
*
Verdeeldheid spoorbonden absurd’
*
Marc Goblet, de secretaris-generaal van de Franstalige
vleugel van de socialistische vakbond, betreurt dat de Nederlandstalige spoorbonden
hun stakingsaanzegging hebben ingetrokken. Bij de christelijke vakbond volgt
nog overleg.
De Franstalige socialistische spoorbond probeerde
minister Galant gisteren nog eens te verleiden tot een toegeving, maar die
hield voet bij stuk. ’s Avonds bevestigden de beide Franstalige spoorbonden hun
stakingsaanzegging voor 6 en 7 januari.
Dat de Nederlandstalige spoorbonden niet meedoen,
betreurt vakbondsman Marc Goblet. ‘Ik betreur de verdeling tussen noord en zuid
en dat de Nederlandstalige kant geen druk meer zet’, zegt hij op de RTBF. ‘Zij
die denken dat we met deze regering zonder druk iets kunnen bereiken, vergissen
zich.’
Hij noemt de verdeeldheid tussen de vakbonden absurd
en vreest dat ze in de kaart speelt van de N-VA ‘om het land onbestuurbaar te
maken’. ‘We moeten de eenheid herstellen. Er zijn verschillen tussen de
regio’s, maar daarom moet de syndicale eenheid niet doorbroken worden.’
Bij de christelijke vakbond volgt nog overleg met de
Franstalige collega’s om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. ‘We gaan
bekijken of het mogelijk is om de Franstalige collega’s van gedacht te doen
veranderen, maar dat hangt voor een groot deel af van de directie’, zegt
Katrien Verwimp van ACV-Transcom op Radio 1.
Het ziet er wel naar uit dat woensdag en donderdag
sowieso moeizame dagen worden op het spoor. Als een deel van het spoorpersoneel
staakt, ook al is dat in Wallonië, heeft dat een impact op het spoorverkeer in
het hele land.
*
UIT LIJDING
– MORAAL v/h VERHAAL
*
We staan er dus niet goed voor. Twee dagen spoorloos:
zelfs voor de Cel Vermiste Personen is dat bijna onbegonnen werk! Het zal je
kind maar wezen, dat in de vrieskou in de ijzige wind op het perron op Godot
staat te wachten. Terwijl er even verder 10 à 15 ‘cheminots’ lekker bij de warme
kachel zitten te staken voor nóg minder werk en nóg hoger loon.
Hier in Italia is het ook regelmatig van dade. Terwijl
de mensen lachen, dat in de tijd van B.M. de treinen tenminste toch op tijd
reden. Neen, B.M. staat niet voor Bond Moyson, zeker niet, maar voor Benito
Mussolini, de reeds lang ter ziele gegane kompaan van A.H., de
wereldverbeteraar bij uitstek en het Grootste Genie aller tijden. Uiteraard!!!
Even abstractie gemaakt van de Holocaust, en die was uiteindelijk natuurlijk de
schuld van de Joden. Want waren er geen Joden geweest, dan had de Holocaust
niet eens mogelijk geweest.
Die A.H., die wist tenminste van aanpakken bij het
minste spoor van werkonwilligheid…. Hij deed dat zelfs zonder het minste spoor
achter te laten. Want zwarte rook uit de schouwen verdween meteen… spoorloos.
Dat is ongeveer hetzelfde als de ‘cheminots’ doen met
de subsidies voor het Openbaar Vervoer.
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten