*
Zaterdag 21
februari
Zon 7u44-18u09
H Pepijn van Landen
.
*
.
.
*
INLEIDING
Met ‘Het Beest’ heb ik zekerlijk geen enkele racistische
of discriminerende bedoeling, maar een apocaliptische. Het beeld van die
verkeerd aangezette poten is ontstaan bij het waarnemen van het gedrag van krokodillen.
Dat dier heeft, om nuttig te zijn voor zichzelf, vooral zijn grote kaken, maar
met die voorpoten kan het toch niet veel werken. De uitzonderingen bevestigen
de regel….
*
Elsevier serveerde als orgelpunt van de week,
onderstaand instinkertje. Het leest uiterst vlot, is helemaal niet exotisch en na
lezing begrijpt U alles over Het Beest.
Als U even verder doordenkt over die nachtmerrie,
dan komt U, net als ik, bij de Washing Ton van Mohbama terecht. Waar die in
zijn speech stelt, dat ISIS een belediging is voor Het Beest. Waarmee die
Zwarte Ongelukskater naadloos in de redenering zit van de deskundige.
En zo wordt het allemaal héél simpel: laat Het
Beest gewoon zichzelf verslinden! Hoe rapper als die Allah-fighters elkaar
uitmoorden, des te rapper zijn wij van ze af…..
*
Uit de analyse van de Heer Afshin Ellianis het woord ‘geweld’ onopvallend opvallend aanwezig. Is het niet tegen derden,
dan is het tegen zichzelf. Of liefst de twee samen…. Benieuwd wat de uitvinders
van het begrip ‘De Kleine of Gematigde Islam’ hierover denken.
*
MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia
bij
*
Inlichtingendiensten: lees dit stuk om IS beter te begrijpen (en te
verslaan)
Profeet Mohammed vestigde met geweld een staat
*
Wat kunnen
inlichtingendiensten doen om IS te bestrijden? In deze analyse geeft Afshin
Ellian het antwoord.
De
Islamitische Staat (de IS) is pas in juli jarig. Maar nu al lijkt het erop dat
het 'kalifaat' lang geleden is opgericht. Al maanden lang beheerst IS de
mondiale berichtgeving. Ze zijn succesvol. Eigenlijk is de IS succesvoller dan
alle andere islamitische terreurgroepen in de wereld.
Tijd voor
bezinning. De Islamitische Staat heeft gekozen voor een andere politiek
theologisch dogma dan moederorganisatie Al-Qa'ida. Deze ideologische
omwenteling is van eminent belang voor het begrijpen van de IS en zijn
toekomstige strategieën.
Wanorde
Al-Qa'ida
hanteerde een dogma dat is gebaseerd op de politieke theologie van Ibn
Taymiyyah (1263-1328).
Nadat het
Abbasiden-kalifaat in 1258 ten val was gebracht door de Mongolen, ontstond
chaos en wanorde. Discontinuïteit trad in, in de islamitische geschiedenis.
Straf
Hoe kon
dat? Was dat een straf van Allah? De eerste vier kaliefen (632-661) behoorden
tot de naasten van de profeet Mohammed. Zij zijn heilig. Daarna namen
afwisselend twee dynastieën het kalifaat over: de Omayyaden (661-750) en de
Abbasiden (749-1258).
So far so
good, omdat beide groepen behoorden tot de stam van de profeet, namelijk
Quraish. Er bestond een continuïteit in de vorming en voortzetting van ummah,
de islamitische universele gemeenschap als het politiek lichaam van de islam.
Verwarring
De val van
Abbasiden bracht verwarring en verdeeldheid in de islamitische wereld. Die
wereld bestond niet meer. De islamitische wereld kan alleen bestaan als het
politieke hoofd letterlijk het politieke lichaam bestuurt.
De ummah
werd onthoofd door wilde stammen uit Mongolië. De ummah was uiteengevallen en
daarmee vielen ook de grenzen weg van de Dar al-Islam (het huis van de islam
wat per definitie het huis van vrede is).
Precies in
deze periode van ontheemding ontstond de politiek-theologische vraag naar de
macht en de vorming van de staat in een wereld zonder het kalifaat.
Wetten van
Allah
Hoe moest
de ummah zijn eenheid en functionaliteit terugvinden, nu de islamitische staat
er niet meer was in de vorm van het kalifaat? En wie ging voortaan de wetten
van Allah toepassen?
Langzamerhand
ontstond er angst voor vergetelheid. We moeten nooit uit het oog verliezen dat
de islam door een universele staat werd gehandhaafd. Dat was tot dat moment de
enige ervaring: de profeet Mohammed vestigde met geweld een staat en die werd
met geweld gehandhaafd en uitgebreid.
Imara
De islam
eiste ruimte omdat de islam via politieke ordening tot leven komt. Het
maatschappelijke en het religieuze, het politieke en het goddelijke komen samen
bij ummah van Mohammed, die een universele ruimte is en door een hoofd wordt
geleid.
'Het is een
plicht om een staat (imara) als een religieuze handeling te overwegen, één van
de handelingen die ons bij Allah brengt om dichtbij Allah te komen en door de
uitoefening van macht Hem en zijn profeet te gehoorzamen. Het is de meest
excellente vorm om dichtbij Allah komen,' aldus Ibn Taymiyyah. De sociale en
politieke organisatie maakt de uitoefening van de wetten van Allah mogelijk.
Een staat voor moslims zonder toepassing van sharia is geen legitieme staat.
Vorstendom
Ibn
Taymiyyah gebruikt het woord 'imara' en niet kalifaat. Ik heb imara als 'staat'
vertaald, maar het kan ook worden vertaald als 'vorstendom'. De toepassing van
de wetten van Allah zal in de ogen van Ibn Taymiyyah bij een staat, een lokale
staat (imara) de ummah verenigen rond de sharia.
Als overal
imara's de sharia gaan toepassen, en de macht uitoefenen zoals die door Allah
is bevolen, dan zal de islamitische universele ruimte tot stand komen ondanks
de pluriformiteit van regeringen en staten. De verweesde ummah zal niet langer
ontheemd zijn.
Van siyasa
kufriyya (politiek van ongeloof) naar siyasa shairah (politiek van sharia).
Deze reformatie van dogmatiek heeft enorme invloed gehad op imam Khomeini bij
het bedenken van zijn politieke theologie. Ook Al-Qa'ida is schatplichtig aan
deze politieke theologie.
Mullah Omar
In de lijn
van de politieke theologie van Ibn Taymiyyah werd Mullah Omar, de leider van de
Taliban, ook de emir van Afghanistan. En Afghanistan werd een imara.
De Taliban
hebben het over het 'Islamitische Imarat van Afghanistan'. De bedoeling was om
in alle islamitische landen imara's op te richten met lokale emirs die via de
heerschappij van de politiek van sharia verbonden zijn in de jihad tegen het
Dar al-Kufr, het huis van het ongeloof. Dat is het westen en Israël.
Zo zou de
continuïteit in de islamitische wereld terugkeren. Zonder din, de religie – en
dat is altijd de ware religie, de islam – zou dunya, de wereld een oord van
verdoemenis zijn.
Afstand
Met de
oprichting van een kalifaat en de kalief-verklaring van Al-Baghdadi nemen de
erfgenamen van Bin Laden afstand van de kern van de politieke theologie van Ibn
Taymiyyah. Er is dan én Allah en één kalief voor de aarde.
De
Islamitische Staat is voorbij Al-Qa'ida en Ibn Taymiyyah. Waar zijn ze nu? Bij
de profeet Mohammed en zijn succesvolle opvolgers. En dat is precies de reden
dat de islamitische landen IS zo vrezen.
Inlichtingendiensten
Als de
inlichtingendiensten mijn analyse begrijpen, weten ze nu hoe ze deze bende
kunnen uitroeien: zorg nu dat ze elkaar gaan uitroeien en zorg dat
discontinuïteit het overheersende gevoel wordt.
Tot slot:
de vraag is nu waarom en op grond waarvan heeft Al-Baghdadi niet voor imara
gekozen, maar voor kalifaat? Deze vraag ga ik maandag beantwoorden.
Inlichtingendiensten:
lees dit stuk om IS beter te begrijpen (en te verslaan)
Afshin
Ellian
Rechtsgeleerde
Afshin Ellian blogt regelmatig over uiteenlopende onderwerpen voor elsevier.nl.
*
UITLEIDING
Bij deze schokkende en godslasterende taal in het
verhaal van de Koran, past het als
Christenmens toch even een Kruisteken te slaan. En om, net als die naamloze Koptische
Chrisiten een paar seconden voor hij, samen met nog 20 anderen, op het strand
in Libië, de keel werd overgesneden door een van die Beesten, prevelde tot zijn
God. Niet te vatten voor die Beesten, anders hadden ze er wel voor gezoogd dat
dit niet zo uitdrukkelijk in beeld kwam. We zagen hier dat beeld heel even op
de Italiaanse Staatszender, de Rai, die tenminste over Het Beest niet hypocriet
rapporteert, zo van ‘te schokkend – we besparen het jullie – in de hoop dat het
dan ook niet bestaat.
In
de naam van het Onvatbare, die we ‘Onze Vader’ noemen, 2° in de naam van ons
allen, de Mensheid van het Vlees geworden Woord, als ‘De Zoon’ van ‘De Vader’
en 3° in de naam van de Geest die ons allen onderling, samen met de Vader en de
Zoon, verbindt, en die we de H. Geest noemen. Omdat Hij, net als de Ziel, eeuwig
en ongrijpbaar is. Amen.
Kijk,
dat is het universele in het Christendom, waar er geen ziertje veroveringszucht
aan te pas komt.
Met
deze gedachte zijn we trouwens als sterfelijke mens, ook meteen op onze plaats
gezet in het Universum, de plaats van een nietig stofje in een eeuwige
lichtstraal.
Ach,
wie het vatten kan, vatte het! Want wie het heeft, moge het koesteren als de
grootste schat op aarde. Waar Het Beest al eeuwen lang het nakijken naar heeft
en er juist daardoor zo woest over is.
*
Op
een eeuwig zwijgen en nergens en door niemand verder te vertellen.
(Get) Digitalia
.
*
EINDE
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten