***
Donderdag 27 november
Zon 8u17-16u43
H Acharius, Sint-Achuit doet het zaaikleed uit
*
*
2133 - DE CHEMINOTS ZULLEN MOETEN LEREN NOTEN KRAKEN
*
Toen
was de trein nog een stuk romantiek….
.
En
waren de spoorwegmannen nog échte ‘cheminots’…
*
INLEIDING
Meer dan 50 jaar werd er roofbouw gepleegd. Eerst
werd de treinwachter voor de perons
afgeschaft, iedereen betrad en verliet die zoals hij wilde. Geen kontrole meer,
en zelfs geen toegangsticket meer, dat ooit nodig was om iemand op het peron te
vergezellen. Dan werd de kaartjeslnipper een treinwachter, soms met haar tot in
de lenden, kepie schui op de kop en het laatste half jaar niet meer gewwassen
en gekamd. Dan verdwenen zo goed als overal de uniformen, want er was geen
verschil meer tussen de stationschef en een briefdrager of de flik die een
delinquent naar de Rechtbank bracht.
Neen, wabnt die ‘Heren’ werden nu per liousine uit hun cel tot bij
Meneer de JugePee gebracht.
En ja, wat ‘de trein’ genoemd werd, reed nog.
Meestal veel te laat, en op andere sporen dan aangeduid op de persons.
Staken deed men om de haverklap. Nooit genoeg.
Altijd maar minder uren doen , en meer loon eisen. Tot hun eigen big boss begin
dit jaar kwijt wilde, dat er bij ’t Spoor meer geluierd dan gewerkt werd. Strom
op zee, natuurlijk. Kijk, zie, de syndicaten gingen nu eens e p dat varkentje wassen! Den bloker op, zoals
dat heet. De gebruikers, de reizigers, de pendelaars? De pot op! Wij, de ‘Cheminots’
zijn de baas op ’t spoor.
En daar zijn ze nu.
Syndicaten richten nooit iets op. Ze houden nooit
iets in stand. Ze breken den boel gewoon af. Altijd in de zekerheid dat ze er
zelf beter van worden….
In het boek met de trein-urenregeling (moest dat
nog bestaan!), of anders op het Internet bij het begrip NMBS, binnenkort te
vervangen al naargelang de desiderata van de nieuwe Meesters, zou er beter
staan WWWW MW = WIJ WRKEN WANT WIJ MOETEN WEL. Dat zou tenminste duidelijk zijn
MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia
bij
*
De privatisering van
de spoorwegmaatschappij
NMBS wordt
onvermijdelijk als ze haar schulden niet snel onder controle krijgt. Dat
schrijft CEO Jo Cornu in een brief aan de vakbonden, bericht De Tijd donderdag.
'Sinds 2005
maakt de NMBS elk jaar tussen 200 en 250 miljoen euro verlies. Doen we zo nog
vijf jaar voort, dan bedraagt de schuld 4 miljard euro. Dat lijkt amper iemand
te verontrusten, terwijl die financiële situatie simpelweg onhoudbaar is',
schrijft Cornu.
Dat
grimmige plaatje wordt nog overschaduwd door een gigantische saneringsoperatie.
De NMBS moet de komende legislatuur 663 miljoen euro besparen.
Dat is voor
Cornu het sein om het roer om te gooien. 'Gaat de NMBS op het huidige,
inefficiënte spoor voort, dan dreigt niets ander dan de privatisering',
waarschuwt hij.
*
UITLEIDING
Ja
Ja, waar is der oud’ren fierheid nu gevaren! Onlangs wilden wij in Mons
(Bergen) op een ijskoude winteravond, donker om 18 uur, iets gaan schuilen in
het stationsgebouw. Alle perrons zo leeg als een woestijn. Schuilhojes allemaal
zonder glas. Banken besmeurd met uitwerpselen. Goedgelovig als we zijn, hadden
we de trein genomen van Scharrelroi naar Kortrijk. Snel en goedkoop zegt U? M’n
voeten, Gerard! De reis duurde meer dan
6 uur, want overal waren er problemen, ofwel met de sporen ofwel met de
overwegen. Het stationsgebouw echter was donker en gesloten. Geen sprake van
een warme koffie en zelfs de drankgelegenheden op het stationsplein waren
dicht. Van een eenzame sous-chef met kepie kregen we te horen, dat de boel
dicht was, omdat, zodra het donker werd, een bende bruine snotapen daar kwam schuilen en zich amuseren. Tot
alles van boven tot onder vol kak zat en in elke hoek een gedrogeerde lag te
slapen..
Uiteindelijk
geraakten we via Doornik (1/2 uur wachten. Alles potdicht) en Moeskoren (idem
dito) in Kortrijk, die bij ons overkwam als een waarachtige ‘Lichtstad’, maar buiten
het Stationsplein, zo leeg als een zwalp-ei.
JaJa,
de trein. Altijd een beetje vaan tie….
*
Op
een eeuwig zwijgen en nergens en door niemand verder te vertellen.
(Get)
Digitalia
.
*
EINDE
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten