+
2089
HANS JANSEN ARABIST IN NL
MEER DAN WETENSWAARD EN TOCH
DOOR DE MEDIA TERZIJDE GELATEN
*
.
*
Onze hedendaagse samenleving in de
deeltjesversneller.
Zelf ben ik
niet in staat om dat ding te bedienen, of om er de resultaten van af te lezen.
In de gegeven omstandigheden valt het dus best mee om het woord aan de Meester
te geven.
Hans Jansen - Keuze
Beroepsvoetballer
is een zwaar beroep, maar Nederlandse beroepspolitici hebben het zwaarder.
Beiden moeten goed aan hun eigen belang denken, zo van ‘waar wil ik over vijf
jaar zijn’, maar daar zit de zwaarte niet, dat moet iedereen die op een
carrière uit is. Het probleem is dat politici, anders dan voetballers, niet
meer weten wat de regels van het spel zijn, of zelfs voor welk team ze spelen.
Spelen ze voor Nederland, voor hun kiesvereniging, ook wel ‘politieke partij’
genoemd, voor de Europese Unie, meestal ‘Europa’ genoemd, of toch alleen maar
voor zichzelf? Traditioneel werd dat probleem opgelost doordat er binnen een
maatschappij algemeen overeengekomen gedragsregels golden: we gaan niet liegen,
we steken onze vingers niet in de kas, en we dienen het algemene belang. Maar
wie legt zulke regels op? Wie dwingt ze af? Hier komt het nut van godsdienst
voorzichtig om de hoek kijken. In de vele millennia die de evolutie van de mens
geduurd heeft, is het steeds de vraag geweest hoe je de leden van een
maatschappij zo ver kon krijgen dat ze het belang van hun groep boven dat van
zichzelf zouden stellen.
Hoe kon je
in lang vervlogen millennia een individu er toe brengen het belang van de groep
voorop te stellen? Hoe ontstond er een emotionele band binnen een groep die de
bereidheid schiep zichzelf voor de groep op te offeren, of in ieder geval het
directe eigenbelang niet te laten prevaleren boven de belangen van de groep?
Het is waarschijnlijk dat godsdienst in staat is geweest de emotionele banden
te kweken die daarvoor nodig zijn. Moderne beterweters denken dat godsdienst de
omgang met een imaginair vriendje is, misschien is dat tegenwoordig ook wel
soms het geval, maar godsdienst was tot niet zo lang geleden de moeder van alle
cultuur, iets waarin muziek, dans, literatuur, omgangsvormen, beeldende kunst,
allerlei rituelen, kortom: gemeenschapsversterkende activiteiten, een centrale
rol hebben gespeeld.
Pas als de
Reformatie met veel bombarie gaat verkondigen dat alleen het geloof telt en
verder niks, krimpt de godsdienst ineen, als een te heet gewassen wollen trui,
tot alleen de dialoog met het imaginaire vriendje overblijft. Geloof, het kan
niet vaak genoeg gezegd worden want niemand gelooft het, is slechts een van de
onderdelen van een godsdienst, en betreft steevast oncontroleerbare zaken.
Godsdienst is, kijk naar de islam, allereerst een georganiseerde vorm van het
aanmoedigen van allerlei vormen van solidariteit. Godsdiensten leren dat de
voorouders, dan wel het imaginaire vriendje dat in de hemelen is, weten wat je
denkt, weten wat je doet, en je ter verantwoording zullen roepen als je je
misdraagt. Een godsdienst die functioneert, brengt mensen er toe rekening te
houden met de belangen van hun groep, en die belangen soms zelfs te laten
voorgaan boven het eigen belang. Dat is goed voor de groep. Er hebben dan ook
geen menselijke groepen die geen godsdienst hadden de evolutie van de afgelopen
millennia overleefd.
Tegenwoordig
mogen we al blij zijn wanneer een oudtante van Mark Rutte, die onze geliefde
premier aantreft op een familiebijeenkomst, bijvoorbeeld een begrafenis, haar
achterneefje streng zou vragen hoe het met zijn verbroken beloftes zit. 'Mark,
jongeman, waarde achterneef, zoiets doet ons soort mensen toch niet?' – zulke
vragen worden zelfs in de familiekring zelden meer gesteld, en dat maakt het
leven van politici bepaald eenvoudiger. Ze kunnen nu rustig kiezen wat het
meest in hun persoonlijke belang is en de meeste winst oplevert: de
eurotyrannocraten opvrijen of tegen de kiesvereniging slijmen. Geen vader in de
hemel, en geen oudtante op een begrafenis, die hen ooit ter verantwoording zal roepen.
Dit terwijl
het leven voor regeerders en bestuurders tegenwoordig makkelijker is dan ooit.
De kans dat voor de eigen groep te kiezen tot de dood op het slagveld zal
leiden, is nihil geworden. Het enige dilemma dat er nu nog ligt, luidt: 'denk
ik alleen aan mijn eigen carrière en salaris, en lieg ik me het hoofd van de
romp om maar een toppositie bij de EU te krijgen, of behartig ik de belangen
van het land dat mij op mijn huidige plaats als politicus gebracht heeft?' In
een maatschappij zonder moraal, en zonder instantie die de moraal zo nodig
afdwingt, al was het alleen maar door de neus op te trekken voor wie de regels
schendt, daar zal de keuze op het eigen individuele voordeel uitkomen, want er
is geen goede rationele boekhoudkundige rechtvaardiging om iets anders te doen.
Dit is geen
bewijs dat er godsdiensten zijn die 'waar' zijn, of dat enige vorm van moraal
de juiste is. Maar het verklaart wel het verschil tussen de onkreukbaarheid van
moraalridder Willem Drees Sr., en de kledderigheid van Mark Rutte.
*
Bvo, Mter
Hans Jansen! Bravo. Wat kan ik zeggen? Want goede wijn behoeft geen krans. Dat
zijn niet mijn woorden, maar de inspiratie uit de afbeelding hier bovenaan.
Laten we gewoon als goede vrienden tikken, beste Meester-Arabist Jansen uit
Nederland, en hopen dat Uw teksten hemelhoog en mijlenver doorgegeven worden.
Moest het een van volgende woensdagen, op de publieke audiëntie, lukken
binnenkort om bij onze buurman – bij manier van spreken - binnen te geraken,
bij Franciscus, Paus van beroep, ik zou U warm aanbevelen om er een encycliekje
naast te leggen. Om het verschil te belichten tussen ‘Godsdienst’,
namaak-godsdienst en ‘Geloof’.
Dankoewel,
Mter Jansen, dat U dit onderscheid hierboven in de verf heeft gezet.
*
.
Na lezing, volhardt en
ondertekent: Digitalia.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten