woensdag 5 januari 2022

500780 – IN DEZE EU KWEEKT MEN LEVENDE BEREN OM HET VEL TE VERKOPEN ZONDER ZE TE SLACHTEN

 

.

WOENSDAG 5 JANUARI 2022

*

500780 – IN DEZE EU KWEEKT MEN LEVENDE BEREN OM HET VEL TE VERKOPEN ZONDER ZE TE SLACHTEN.

*

I N H O U D

Ze weten er dus wel degelijk ieets van, maar niet het fijne. Ze horen het luiden van de klokkn, maar weten niet waar de klepel hangt. De voortdurende aanvoer van dat vel immrrs, ligt goed in de markt en door de Burger nooit finaal over de kling te jagen, groeit het altijd wel weer aan.

Dat iemadn het vel afstropen pijn doet? Ja, en dan? Erworden toch iedere dag nieuwe kindjes bijgemaakt!?

Die vele honderduizenden vrienejes-grabbelaars

van de Goden van het Regime moeten toch ook kunnen leven en hun gezinnetjes in weelde grootbengen. Want wie zou morgen anders de EU dan wel besturen?


Pandemie of geen pandemie: de pot op tot de laatste scheet er uit is.

 

 

http://blog.seniorennet.be/guvaal/

*

DEUTSCHLAND UNTER ALLES

*

Duitsland heeft op 01.01.2022 drie van zijn laatste zes kerncentrales gesloten. Daarmee zitten de Duitsers wel met de hoogste elektriciteitsprijzen van Europa en riskeren ze nog meer stroom uit het buitenland te zullen moeten invoeren (dat gebeurt daar nu al). Als wij ooit de kernuitstap maken en stroom zullen moeten invoeren, dan zal die uit Frankrijk en Nederland moeten komen, landen die voortdoen met hun kernenergie en niet uit Duitsland dat ermee stopt, zeker nu ook daar de Groenen mee in de Bondsregering zitten. Groen erbij betekent verarming.

Ook de gasvoorziening wordt bij onze Oosterburen stilaan een nachtmerrie. De Nordstream 2, een dubbele pijpleiding, 1.224 km lang, die onder de Oostzee van Rusland naar Duitsland loopt en klaar is, geraakt niet opgestart o.w.v. de situatie in en rond Oekraïne. Als die nieuwe leiding straks in gebruik zou genomen worden, kan het nl zijn dat Oekraïne, waardoor nu de bevoorradingslijn loopt, wordt afgesloten, waardoor dat land gedeeltelijk of helemaal zonder gas zou komen te zitten en in elk geval geen doorgangs rechten meer zou uitbetaald krijgen van Rusland.

Voor wie het zich niet meer zou herinneren, die Nordstream 2 pijplijn kwam er na een akkoord tussen Poetin en toenmalig Duits kanselier Schröder, ‘der Audi-Kanzler’ (4 trouwringen), die na zijn kanselierschap een dik betaalde job kreeg bij het Russische staatsbedrijf Gazprom, de leverancier van dat Russische aardgas. Ik denk niet dat ik daar een tekeningetje bij moet maken...

En dan nog dit.

Onze Tv-presentatoren van VRT en VTM blijven de Spaanse plaatsnamen radbraken door ze op zijn Frans uit te spreken: ‘Marbeija’, ‘Sevija’ enz. Is dat nu zo moeilijk om die namen op zijn Spaans uit te spreken met de dubbele l als lj: ‘Marbelja”, Sevilja’? Het Spaanse gerecht 'paella' spreken ze dan weer wél op zijn Spaans uit ('pa-elja'). Waar is de logica?

Misschien een tip voor de nieuwe voorzitster van de VRT, Frieda Brepoels, om daar iets aan te doen en nog iets terecht te brengen van haar eerder kleurloze N-VA- carrière?

 

ENERGIECONTRACT MET VASTE PRIJS WORDT SCHAARS

*

Door de prijsexplosies op de energiemarkt wagen tal van leveranciers zich er niet meer aan een contract tegen vaste prijs te bieden. Engie Electrabel zette de formule tijdelijk stop en ook bij Eneco kunnen klanten vanaf dit jaar geen vast tarief meer krijgen.

Nadat de voorbije maanden al enkele kleinere leveranciers ermee gestopt waren, biedt nu ook Eneco geen contracten meer aan met een vaste prijs voor elektriciteit of aardgas. Klanten kunnen bij de derde grootste leverancier van Vlaanderen sinds 1 januari alleen nog contracten afsluiten met een variabele prijs die meebeweegt met de prijsschommelingen op de groothandelsmarkt. Ook marktleider Engie Electrabel nam gedurende enkele dagen geen nieuwe klanten meer aan met een vast contract, bevestigde een woordvoerder aan De Tijd.

Tobe Steel

MEER EU-BELASTINGEN EN EU-HEFFINGEN IN HET VERSCHIET.

*

EU-btw volstaat niet om EU-schulden af te betalen

Vraag is niet óf er EU-belastingen komen, maar wanneer

-

Momenteel woedt een pr-campagne om de afkeer voor EU-belastingen te milderen. Zelfs pro-EU-journalisten minimaliseren de belasting-tsunami die volgt op tal van beslissingen omtrent klimaatverandering, minimumbelastingen voor multinationals, enzovoort. De immense schuldenput die de EU graaft voor de Green Deal en het coronaherstelfonds NextGenEU zou geen probleem zijn. Alleen blijkt geen enkele belasting genoeg op te brengen om de nieuwe EU-schulden mee af te betalen.

Geniepige eurodevaluatie

De schulden die de EU aanging zijn stilaan zorgbarend. Zelfs de door de Europese Centrale Bank (ECB) aangejaagde inflatie zal die schulden niet opeten. Bij inflatie reduceert de waarde-vermindering van geld immers de schulden die genoteerd zijn tegen de oude hogere waarde van het geld. De prijsstijgingen bij inflatie zorgen voor meer omzet (op papier en dus nominaal), en dus voor meer belastinginkomsten. Eigenlijk is het dus een geniepige devaluatie van de euro.

De terugbetaling start pas in 2028 en duurt tot 2058. Dat geld hebben de EU-lidstaten nu niet en zullen ze van 2028 tot 2058 ook niet hebben.

Niettemin blijven die schulden immens. De eerste en belangrijkste put bestaat uit een onbestaande geldpot van 750 miljard euro die de staatshoofden en regeringsleiders eind 2020 overeenkwamen als corona herstelfonds. De Europese Commissie moest dat geld lenen op de internationale kapitaalmarkt. De terugbetaling start pas in 2028 en duurt tot 2058. Dat geld hebben de EU-lidstaten nu niet en zullen ze van 2028 tot 2058 ook niet hebben. Die piste is dus al afgesloten.

MEER BELASTINGEN

Naar ‘goede’ traditie zou men ook de schulden met nieuwe schulden kunnen terugbetalen. Met als gevolg een Europese schulden-unie zoals het federale België. Iets wat vooral zuidelijke lidstaten wel zien zitten, maar wat een horrorscenario is voor bepaalde noordelijke lidstaten. Daar is budgettaire discipline geen loze belofte en daar zien ze de sterkte van de euro liefst niet verder afnemen. Dus rest enkel de derde optie: EU-belastingen met eigen inkomsten voor de EU. Fijn voor de regeringen, minder fijn voor burgers en bedrijven in de EU.

De Europese Commissie zoekt dus naarstig nieuwe eigen middelen vanaf 2023. Zo voerde de EU al een taks op Europees niet-gerecycleerd plastic in. Maar die dient niet om de coronaput te vullen. Saillant detail is dat de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning (BOSA) die miljoenen euro betaalt omdat de gewesten het niet eens geraken en zo duikt die eventuele plastictaks dus toch op in de Belgische belastingen en begroting.

CO2-taks

De voorzitster van de Europese Commissie Ursula von der Leyen en de commissaris voor Begroting Johannes Hahn dokterden drie nieuwe manieren uit om de EU-leningen terug te betalen. De eerste oplossing voelt de burger nu al in zijn energiefactuur. Het Europees systeem voor emissiehandel (ETS), dat CO2-rechten verkoopt om geen Europese CO2-taks voor de industrie te moeten invoeren, zou uitgebreid worden naar woningen en auto’s.

Dat een ton CO2 van tien euro naar 100 euro steeg en zo de elektriciteitsprijzen deed ontploffen, baart de EU blijkbaar geen zorgen. Die prijsstijging was het gevolg van manipulaties door de Europese Commissie om meer inkomsten te genereren onder het mom van de strijd tegen klimaat verandering. En dat ETS momenteel een motor van de verarming van de bevolking in de EU is, deert de Commissie niet.

De hypocrisie van deze visie is stuitend. De EU eist daling van CO2-uitstoot, maar kan zich die budgettair niet veroorloven als ze afhankelijk is van handel in CO2-rechten via ETS. De burger betaalt.

Een kwart van die ETS-inkomsten moet in de EU-zakken belanden. Momenteel is dat 9 miljard euro per jaar, maar naarmate de prijs van CO2-rechten stijgt tot de 175 euro per ton die de Europese Commissie vooropstelt, zou dat enorm kunnen toenemen. Zelfs dan zal het ontoereikend blijken. Mocht het ETS effectief de uitstoot van CO2 verminderen, dan zouden de inkomsten zelfs hard kunnen tegenvallen. Maar daar rekent de EU niet op. De hypocrisie van deze visie is stuitend. De EU eist daling van CO2-uitstoot, maar kan zich die budgettair niet veroorloven als ze afhankelijk is van handel in CO2-rechten via ETS. De burger betaalt.

CO2-heffing

Een andere belasting is een CO2-heffing om het concurrentieel voordeel dat industrie buiten de EU heeft, te beperken. Dus komt er een CO2-invoertaks ter compensatie van concurrentieel nadeel van het peperdure ETS. Door de te kopen extra CO2-rechten worden Europese industriële producten steeds duurder ten opzichte van dezelfde producten buiten de EU.

In het oude systeem zat er een mechanisme in ETS dat dit moest ondervangen door het uitkeren van CO2-rechten aan de industrie (exclusief de energiebedrijven) op basis van CO2-efficiëntie in vergelijking met andere bedrijven. Maar door het steeds verminderen van die CO2-rechten en de stijgende prijzen dreigt de industrie in de EU uit de markt geconcurreerd te worden.

Die CO2-heffing aan de EU-grens kreeg de naam Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Het CBAM is een zwaar twistpunt met o.a. de Verenigde Staten en China. CBAM is natuurlijk eigenlijk een invoerheffing met protectionistisch doel, maar dan gerechtvaardigd door de strijd tegen de klimaat verandering.

EU-btw

Dus kiest de Europese Commissie voor iets wat volgens de Europese verdragen eigenlijk onmogelijk is. Namelijk het invoeren van een soort btw op multinationals. Een omzetbelasting van vijftien procent. De Commissie stelt het voor alsof dit hetzelfde is als de minimumbelastingvoet die binnen de G20 en de OESO afgesproken werd.

Dat laatste is niet helemaal waar. Internationaal werd afgesproken dat bedrijven minimaal vijftien procent winstbelasting dienden te betalen. Op die manier zou het fiscaal shoppen en het overhevelen van de winsten naar belastingparadijzen kunnen ophouden. Allemaal om GAFAM (Google, Amazon, Facebook, Apple en Microsoft), of multinationals zoals Starbucks, te dwingen om eerlijke belastingen te betalen in de landen waar ze de omzet genereren en dus ook de winst eigenlijk vandaan komt.

Ironisch genoeg bleken GAFAM-bedrijven een recordjaar qua lobbyen achter de rug te hebben in Brussel. De fameuze digitaks op hun activiteiten is dankzij die inspanningen ondertussen van de baan. Big tech behaalde in alle stilte eind 2021 een overwinning. De digitale EU-btw is dus een noodoplossing en onrealistische wensdroom.

Nu meent de Europese Commissie met al die nieuwe belastingen 15 à 17 miljard euro per jaar te oogsten. Verre van voldoende om de aangegane schulden af te betalen. Ze hebben immers tussen de 50 en 70 miljard euro per jaar nodig.

In al deze gevallen zullen rijkere EU-landen disproportioneel betalen voor een de facto schuldenunie.

Dus zal twee derde van die schulden op een andere manier moeten worden gefinancierd. Vanaf 2024 wil de EU dan ook extra belastingen invoeren. Dit kan gaan van vliegtuigtaks, een CO2-taks op auto’s, belastingen op centrale verwarming met fossiele brandstoffen, een CO2-taks op de gasrekening van de EU-burgers, tot extra bijdragen van de lidstaten. In al deze gevallen zullen rijkere EU-landen disproportioneel betalen voor een de facto schuldenunie.

Rule of Law

De Europese Commissie rekent hierbij op het Europees Parlement dat al een controversiële klimaatwet goedkeurde. De bal ligt dan in het kamp van de Europese Raad en de Raad van de EU waar regeringsleiders en ministers hun fiat moeten geven. Enkel lidstaten zoals Polen lieten al weten hun veto te stellen. Het afnemen van het stemrecht van Polen of Hongarije op basis van de zogenaamde Rule of Law-procedure wordt dan een cruciale actie van de EU om toch met unanimiteit te kunnen stemmen over EU-belastingen.

Lode Goukens

CORONA, DELTA, OMIKROM

& CENSUUR VRIJE

STRICT PERSOONLO-IJKE COMMENTAAR

*

Even de vele horror verhalen van de Geallieeerde Overwinnaars (onder ader over de bergen vergane lijken in Ausswhich van de Russen die al niet veel beter waren! die dat ‘ontdekten’

aan kant zettend – in ieder geval hebben wij er in de Begrafenis Industrie wel de crematoria aan overgehouden – vallen de verschillen tussen het Hiter Regime en het EU Regime stilaan weg. Allen het voorlopig ontbrekend wapengekletter doet nog de wenkbrauwen fronsen. Deze keer geen verkorte Blitzkrieg à la Belge, maar een wuergende woke invasie van miljoenen kontheffers in hun zelfbekostigde mosketen die als vergifigde paddestoelen uit onze Vaderlandse bodem schieten.

Anders gezegd: de Aleppo toestanden moeten nog komen. De ‘teruggekeerde IS Legioenen zijn er bijna klaar voor.

En dus moet door het Regime de aandacht worden afgeleid, van Bloed en Bodem naar de Portemonnee….

We zijn er wel mee. Nog maar een paar dagen ver in het Nieuwe Jaar, of het oude liedje herbegint.

Kassa! Kassa! Kassa!

Is het, sedert Vlaanderen als Zelfstadfige Staat niet meer bestaat, ooit anders geweest?

*

 

Digithalys


Geen opmerkingen:

Een reactie posten