zondag 17 oktober 2021

500703 – BIITEN DE ONDERBOREKENLOL VOL bLAUW VAN BART DEPAUW, WAT HEEFT DE TEEVEE ONS BJGEBRACHT OVER DE AANSLEPENDE REGERIGSVERKLARING?

 

 

.

Zaterdag 16 oktober 2021

*

REGIME, PULP-PRS EN JANK-TEEVEE, TROUWE VOLGEMIGEN VAN

DE RATTENVANGER VAN HAMELN: RECHT NAAR DE VERNIETIGONG…..

*

INLEIDING: EIGEN MENING.

OVERGENOMEN TEKSTEN ZIJN

INSPIRATIE BRONNEN

*

500703 BIITEN DE ONDERBOREKENLOL VOL bLAUW VAN BART DEPAUW, WAT HEEFT DE TEEVEE ONS BJGEBRACHT OVER DE AANSLEPENDE REGERIGSVERKLARING?

 

I N H O U D

Wat te denken over de geestelijke vermogens va    n al die zogezegde Pubieke Organisaties, die wel de Buger de doom uit de ogen kosten, als die er in gesloten gelederen in slagen om pal naast de feiten te kiken?

Regeriongscrisis? M’n voeten, Gérard!

*

Het libido van Maaike Cafmeyer en ’n buslading of tien andere ‘actrices’ waarvoor de doorsnee West-Vlaming het woord ‘wepel’ gebruiikt, d.w.z. zich gedragen als ’n tuchrtige koe die zonder onderbreking radeloos op zoek is naar alle mogelijk bestande stueren. Om spelletjes mee te doen, en tussenin carrière te maken.

Ach, die ‘amuusementswereld’ toch: bij de ULB zelfs openbare zedenscgennis voor de lol van een schachtendoop. De Franse superieure beschaving staat niet voor niets aan de wereeldtop en Bruxèl moet toh altijd beter doen dan La Ville Lumière zelf.

Terwijl elders de messen in het rond vliegen, erger dan bij de Negers.


http://blog.seniorennet.be/guvaal/

*

 ME TOO !

*Om mijn blog mee up to date te houden ben ik ook verplicht het plaatselijk nieuws te volgen. Dat gebeurt meestal onder voorbehoud, want wat ze daar vertellen klopt niet altijd met de waarheid of is alleen reclame voor de eigen winkel..

Zo was er donderdagavond op het Tv-nieuws heel wat te vertellen. De afloop van de besprekingen over de federale beleidsverklaring waarover bijna anderhalve dag non-stop werd gepalaverd. De zoveelste terreurmoorden door een geradicaliseerde moslimbekeerling in Noorwegen. Het einde van Alitalia*. Het werd een afknakker.

Zowel VRT als VTM wijdden de helft – de eerste helft dan nog – van hun Tv- journaal alleen aan de rechtszaak tegen Bart De Pauw. Dát was hun nieuws. Nu ga ik me daar niet over uitspreken, maar ergens zijn er grenzen.

Ik kan begrijpen dat, als er daar iets mispeuterd werd, dit gebeurde in de wereld van ‘ons kent ons’ van Tv en entertainment en er daarvoor bij die zenders meer dan normale interesse zal zijn, maar wat hebben buitenstaanders te maken met wat men in de volksmond ‘hoeren en boeren’ noemt en men normaal in ‘de boekskens’ gaat zoeken. Het heeft veel weg van ongezond voyeurisme.

---

Van Alitalia gesproken, Na Sabena houdt ook dat staatsbedrijf het dus voor bekeken. We zullen er ons straks alleen nog de moppen over herinneren zoals bv wat de naam zou betekenen‘Always Late in Take-off, Always Late In Arrive’ of nog: ‘Airplane Landed In Tokyo, All Luggage In Amsterdam’

Misschien herinnert men zich nog wel die over Sabena: ‘Such A Bloody Experience Never Again’, of van het Britse BOAC, nog een verdwenen luchtvaartmaatschappij: ‘Better On A Camel.’

Bij de nog bestaande is er die over het Portugese TAP: een goeie:‘Take Another Plane’.

 

WIE JEF OOK ZAL OPVOLGEN, ER IS NOOD AAN EEN FRISSE WIND BIJ COLRUYT

*

©Károly Effenberger

Piet Depuydt Jens Cardinaels

*

Vandaag om 02:00

*

Is de opvolging van Jef Colruyt nabij, nu de groeiformule waarmee zijn winkelketen 30 jaar furore gemaakt heeft ernstig onder druk komt? En wie zijn dan de mogelijke troonopvolgers? ‘Het lijkt het best bewaarde bedrijfsgeheim.’

-

Jef Colruyt, de CEO en voorzitter van de winkelketen Colruyt, wordt maandag 63. Een verjaardag als een ander, ware het niet dat bij de groep uit Halle al jaren de ongeschreven regel geldt dat directieleden op hun 62ste stoppen om verjonging aan de top mogelijk te maken.

Maar het is onduidelijk of de roerganger van de beursgenoteerde supermarktgroep - die voor iets meer dan de helft in handen is van zowat 150 Colruyt-telgen verspreid over vijf generaties - eraan denkt af te treden. ‘Daar zullen we over communiceren als de tijd rijp is’, zei hij twee weken geleden op de algemene vergadering. Een jaar eerder klonk het zelfs nog zo: ‘Sorry, jongens, jullie hebben er geen zaken mee. Ik ben heel bewust bezig met mijn opvolging, maar in die keuken mogen jullie niet binnen.’

-

Jef Colruyt was 26 toen hij in 1984 aan zijn eerste job begon bij Colruyt. En hij moest nog 36 worden toen hij tien jaar later van zijn vader Jo te horen kreeg dat hij hem zou opvolgen. ‘Ik weet niet of ik dat zal kunnen’, zei hij toen. ‘Als je denkt dat je het kunt, moet je stoppen’, was het antwoord van zijn vader. Drie maanden later stierf Jo Colruyt en moest Jef aan de bak.

Profiel Colruyt Group

Omzet (2020): 9,9 miljard euro.

Brutobedrijfswinst (ebitda): 850 miljoen euro (8,6 procent van de omzet).

Nettowinst: 416 miljoen euro (4,2%).

Marktleider: Met een marktaandeel van 31,3 procent de populairste keten van België, voor Ahold Delhaize (Albert Heijn en Delhaize) en Carrefour. Verloor door de coronacrisis voor het eerst sinds 2013 marktaandeel.

Activiteiten: Bestaat uit de supermarktketen Colruyt, de buurtwinkel OKay, later aangevuld met Spar, de biosupermarkt BioPlanet, de versmarkt Cru, de babywinkel Dreambaby en de speelgoedketen DreamLand. Onlangs werden de fietsenwinkelketen Bike Republic (ex-Fiets!), de kledingwinkel ZEB en de fitnessketen JIMS overgenomen. Investeerde eerder in de online apotheek Newpharma en de onlineondergoedverkoper MyComfort24.

Personeelsleden: 30.000.

De groep groeide onder het bewind van Jef uit tot de grootste supermarktketen van België. Met zijn lage prijzen stak het familiebedrijf concurrenten als Delhaize en GB/Carrefour voorbij. Maar het tij lijkt te keren. Vorig jaar daalde het marktaandeel voor het eerst in jaren. Bovendien verwacht het bedrijf dit jaar een ‘beduidend lagere’ winst te boeken dan vorig jaar.

De verhoogde concurrentie speelt de winkelketen parten. Nadat Aldi en vooral Lidl hun pijlen de voorbije jaren al met succes op Colruyt gericht hebben, ligt het bedrijf vandaag vooral wakker van nieuwe concurrenten uit Nederland. Albert Heijn en Jumbo zijn op oorlogspad. Met spectaculaire promoties - 1+2 gratis of zelfs 1+5 gratis - vreten ze aan de almacht van Colruyt. Want als gevolg van die straffe kortingen moet Colruyt zijn prijzen fors verlagen. De keten belooft zijn klanten de laagste prijs. Dat gaat ten koste van de winstmarge.

"Wanneer het personeel Jef vraagt wanneer hij met pensioen gaat, dan antwoordt hij dat hij niet tot zijn 70ste zal blijven zitten. "

Colruyt-kaderlid

Tegelijk moet de marktleider miljoenen investeren in digitalisering. Colruyt heeft met Collect&Go de grootste onlinesupermarkt van het land, en die is ook winstgevend. Maar Colruyt doet geen dure thuisleveringen, wat Delhaize, Albert Heijn en Carrefour wel doen. Dit najaar nog wil Colruyt met thuisleveringen beginnen. De vraag is of de groep dat op een voor de klanten aantrekkelijke - lees: goedkope - en voor het bedrijf winstgevende manier kan doen. Als de thuisleveringen van Colruyt bij de klanten niet in de smaak vallen, dan dreigt Colruyt hen te verliezen. Verliest Colruyt er geld mee, dan komt de winst en de beurskoers nog harder onder druk te staan.

-

De manier waarop de retailer onder het bewind van de huidige CEO 30 jaar furore maakte, staat ernstig onder druk. ‘Colruyt heeft een model uit het verleden’, zegt Stefan Van Rompaey van het winkelvakblad RetailDetail. ‘Met grote winkels, waar grote gezinnen komen, met grote auto’s en grote voorraad- en diepvrieskasten. De keten vindt minder aansluiting bij de stedelijke jongeren en singles. Er zijn wel initiatieven als Cru, BioPlanet en OKay. Maar dat zijn nog nicheketens.’ Tijdens corona verloor Colruyt veel klanten aan de buurt- en stadswinkels van Delhaize en Carrefour.

Amazon

Het bedrijf worstelt ook met hoe het zijn sterke punt - de laagsteprijzen belofte - moet vertalen naar de digitale wereld. De webshops van Colruyt negeren kortingen van stenen winkels. Colruyt verlaagt er alleen zijn prijzen als een andere webshop dat ook doet. Het houdt daarbij geen rekening met buitenlandse webwinkels als Amazon en Bol.com. ‘Nochtans maakt de consument geen onderscheid tussen binnen- en buitenlandse webwinkels. Heeft een jong gezin nood aan pampers en vindt het die het goedkoopst bij Amazon? Dan bestellen ze.’

-

Colruyt zegt dat zijn laagsteprijs garantie hoe dan ook overeind blijft. Al menen waarnemers dat de retailer de concurrentie niet altijd aankan. ‘Het valt me op: als Albert Heijn een forse korting op een product geeft, is dat bij Colruyt geregeld plots tijdelijk niet te verkrijgen’, zegt Van Rompaey. ‘Colruyt zegt dat dat toeval is, maar ik weet het niet zo.’

"Jaren geleden zou een CEO die niet tot de familie behoort minder voor de hand hebben gelegen, maar nu acht ik het wel mogelijk. "

Luc Rogge

Ex-directielid Colruyt

Het maakt dat de opvolging van Jef ‘talk of the town’ is geworden, zelfs onder anciens en voormalige directieleden. ‘Ik heb een immense bewondering voor hoe Jef de groep leidt’, zegt Jan Pelgrims, vier jaar aankoop directeur bij de franchiseketen Spar en vandaag CEO van Alvo, een koepel van zelfstandige supermarkt uitbaters. ‘Maar als hij doet wat hij van zijn mensen vraagt, dan verwacht ik een wissel aan de top. Wanneer? Hier zet ik mijn joker in.’

-

Ook gewezen Colruyt-directielid Luc Rogge, die in 2014 met pensioen ging na 24 jaar dienst en die nog chef van Jef was toen die als jongeling in de verpakkingsafdeling werkte, sluit een stoelendans niet uit. ‘Jef een beetje kennende zou het kunnen dat hij binnen de kortste keren zegt: ‘Ik stop ermee. Tijd voor de aflossing van de wacht.’ Ik denk dat zelfs het scenario van een niet-familiale of externe CEO niet uitgesloten is.’

-

De vraag is dan wie de uitverkorene is. ‘Ik heb hem al eerder horen zeggen dat het niet noodzakelijk een familielid moet zijn’, zegt Rogge. ‘Jaren geleden lag dat misschien minder voor de hand, maar zoiets lijkt me niet onlogisch. De firma is ook zo groot geworden dat het goed zou zijn dat de functies van voorzitter en CEO ontdubbeld worden. Jef kent de winkelketen als zijn broekzak. Een schoonmoeder voor anderen zal hij niet zijn. Hij is daarin gegroeid. Hij kan erover waken dat de boel aaneen blijft hangen.’

Risicoavers

Dirk Van den Berghe (58) werd onlangs aangetrokken voor een zitje in de raad van bestuur van Colruyt. De toptransfer deed de geruchten over de opvolging van de CEO niet stoppen. Oost-Vlaming Van den Berghe was CEO van Delhaize tot hij in 2014 opstapte om CEO te worden van Walmart Canada. Daar maakte hij indruk, en twee jaar later werd hij benoemd tot de regionale voorzitter van Walmart Asia en tot topman van Walmart China. Hij maakte er de disruptie in de retailwereld vanop de eerste rij mee en vervulde ook bestuursfuncties bij de onlinespelers Flipkart en JD.com, op Alibaba na de grootste Chinese e-commercegroep

 

*

HUMOR EN SATIRE IN WOKETIJDEN

*

Johan Sanctorum heeft zijn slotboek over vrije meningsuiting klaar. Na de media en de politieke correctheid bekijkt hij dit keer humor en satire in woketijden. Hoe bijtend mag spot nog zijn?

‘Al lachend zegt de zot zijn waarheid’, luidt de volkswijsheid. Dat klopt. Maar op de Charlie-redactiekantoren hebben ze in 2015 de andere kant van de medaille leren kennen. Zodra humor stout wordt, tegen heilige huisjes schopt of taboes negeert, beseffen we wat die waarheid waard is…

Een geraffineerd epos

Malpertus is in het epos ‘Van den vos Reynaerde’ de thuishaven van de sluwe vos. Een middeleeuwse tekst die toen ook al verwonderlijk genoeg een echte roman was: een fictief, afgerond verhaal waarin alles met elkaar verband heeft en dat als dierenverhaal de ideale vorm was om de lezer een spiegel voor te houden. De tekst is afwisselend humoristisch, bijtend en gelaagd vanwege de dubbelzinnigheid, zeker op seksueel vlak. Een geraffineerd epos, dat de feodale samenleving pijnlijk schetst.

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR

*

Even eerst ‘n klein atmosferisch mistverband doen opklaren. De WOKE–WEERLD gebruikt, uiteraard met de beste bedoelingen, de afkorting BDW. Dat staat volgens hen - taalkundig één grote flater - voor Boven De Wolken.

Bedoeld wordt: interesse opwekken voor ouderparen met doodgeboren kinderen.

Tiens tiens, die WOKERAARS toch. Zichzelf zo in nesten werken door ineens toch in een ANDER LEVEN te geloven. Leven nà de dood, dat is toch ouderwetse Christelijke quatsch….

-

Wat de echte BDW, de Grote Lieder van het Grootste Vlaams Partijtje ooit, daarover dnekt?

Die denkt helemaal niets, want die leeft zelf ook met het hoofd in de wolken. Tricolore wolken, zelfs.

-

Onleefbare menselijke foetussen? Tja, dat is ,nu eenmaal het leven.

God geeft. God neemt. Godes name zij geprezen. Zo stond het ooit ( 22/o9/’64) op het (verloren gegane) bidprentje van ons 1ste kindje. Ampr de tijd om als Johanna-Maria gedoopt te worden.

Na al die jaren zijn zowel het gehele gewezen stedelijke begraafplaats als de kraamkliniek zelf moeten wijken voor hoogbouw. Tot haast Boven de Wolken. Waar baartoe mijn vaderhart zo verlangend naar uitziet.

*

Maar het Leven, net als BDW, gaat gewoon door. Richting ZELFBESTUUR.

Hoop doet leven…..

*

Digithalys

Geen opmerkingen:

Een reactie posten