zaterdag 18 september 2021

* 500678 – VERDRAG BAN MARAKESH VOOR DE EERSTE KEER TOEGEPAST IN EUROPA IN HET VLAAMS PARLEMENT

 

.

VRIJDAG 17 SEPTEMBER 2021


*


500678 – VERDRAG BAN MARAKESH VOOR DE EERSTE KEER TOEGEPAST IN EUROPA IN HET VLAAMS PARLEMENT

 

I N H O U D

De prijzen gaan naar omhoog, het leven voor de gewo,ne burger, wordt onbetaalbaar en de mondiale oorlogsdreiging wordt met de dag nijpender.

Eerst gaat de wereld-economie onder druik, en die wordt daarna vrijgesschoten met scherp.

Maar voor de Nieuwe Heersers van dit Kloteland, zij het de facto geworden zijn omdat zij met hzt allegaartje van hun rest-partijtjes de Macht hebben gestolen, en zij die hen steunen, wordt het met de dag vrolijker. Gewoon ooit partij-lid vn Blauw! te zijn geweest, om net als

LA Kaouakibi

de hele dag door, naakt in ned, de Liefde te kunnen bedrijven tegen een vaste maandwedde van € 6.000 netto.

Zij en haar toetje, zouden zij werkelijk de enigen zijn die erin geslaagd zouden zijn werkelijk URBAN te gaan?

Zelfs de Blauwe Bazen krabben zich het hoofd om dat den Volke e kunnen uitleggen.

Maar goed, de Eeuwige Wereldvrede moet nu eenmaal een projs hebben. En die zijn wij, als Vlamingen dapper aan het bijeen scharrelen, met het bloed van onder onze nagels: ooit wotdt het Pact van Marakesh de losprijs voor het voortbestaan van deze Planeet.

Dat alles zich daarenboven afsspeelt in Antwerpen, voor de voeten van ’n soort Partijleider die maar niet wil begrijpen dat zijn tijd voorbij is.

*

http://blog.seniorennet.be/guvaal/

*

Een dure winter?

*

Er is dezer dagen nogal wat te doen over de prijzen van gas en elektriciteit. Die blijven maar stijgen, vooral door een tekort aan het eerste, waarmee ook het tweede wordt geproduceerd. Gas kan men zo maar niet maken, elektriciteit wel. Door de relance na de Covid-19 epidemie, waar men zo stilaan hoopt vanaf te geraken, is er echter grote vraag naar gas – vooral in China - waardoor hier tekorten dreigen en de prijzen blijven stijgen.

Of dat alles nog niet erg genoeg is, dreigt er in Europa nog een extra probleem bij de komen. In Noorwegen, dat de grootste Europese producent van gas en olie is, zijn er verkiezingen geweest, waarbij de mogelijkheid bestaat dat er een linkse regering komt, bestaande uit de eerder gematigde Arbeiderspartij en enkele kleinere linkse partijen die de Noorse productie van zowel gas als olie willen stilleggen. Alhoewel de opbrengst van gas en olie meer dan 40% uitmaakt van de Noorse export en voor 200.000 banen zorgt, zou dat voor Noorwegen zelf niet veel uitmaken. Zij zitten daar op een superspaarpot, nadat men er besloten had de opbrengsten van gas en olie uit de Noordzee niet onmiddellijk uit te geven, maar te beleggen om ook latere generaties ervan te laten genieten. Sinds enkele jaren vloeit er nauwelijks nog oliegeld naar het fonds, wel in de omgekeerde richting. In de eerste helft van dit jaar ging er 14 miljard euro oliegeld naar de Noorse begroting.

Uit klimaatoverwegingen willen enkele kleinere linkse partijen, mochten ze deel uitmaken van de volgende Noorse regering, nu de productie stilleggen, wat Noorwegen zelf niet veel armer zal maken. Het fonds heeft aandelen in zowat alle belangrijke Europese bedrijven. Voor landen die zelf weinig of geen olie hebben, zal het echter betekenen dat de prijzen voor de olieproducten nóg hoger zullen komen te liggen. Helemaal geen prettig vooruitzicht. Het zou wel eens een dure winter kunnen worden.

---

Als het met die gasprijzen de spuigaten blijft uitlopen, zal dat een reden te meer zijn om hier niet meer met gascentrales te beginnen. Buiten het feit dat ze te vervuilend zijn, gaan ze dan ook nog teveel verbruikskosten hebben, mét daarbij het risico dat ze wel eens zonder gas zouden kunnen komen te zitten .

Herfst 2021

*

Ik heb het vaccin voor mijn reguliere griepprik besteld en zal dat gezet krijgen zodra mijn huisarts mij dat aanraadt. Dat doe ik al sinds 1995 en sindsdien heb ik geen griep meer gehad. Dit jaar zijn er ook de 2 Covid-19 prikjes bijgekomen en hoop ik daarmee het najaar en de winter door te komen. Ik heb ook besloten mijn mondmasker te blijven dragen waar dat aanbevolen blijft, al wordt het zo stilaan een mission impossible.

Vandaag komt het beruchte veiligheidscomité nog maar eens samen en wordt er weer godweetwat beslist. Daarover uitweiden heeft nu geen enkele zin en zelfs daarna zal God en klein pierke er weer zijn zeg over hebben, want het zal nooit voor iedereen goed zijn. In het verdeelde en ingewikkelde land dat België is, zal het nooit lukken een duidelijke uitleg of toepassing geregeld te krijgen. ‘Elk voordeel hep se nadeel’, wist Johan Cruyff al en elke regio een specifiek probleem.

Enige positieve noot in de corona kakofonie is dat de ziekenhuis opnames weer zakken. Ook al gebeurt dat zachtjesaan, het gevaar van een volgende golf n.a.v. de buitenlandse vakanties lijkt beperkter dan gevreesd. Hoop doet leven en wie leeft zal zien (dat laatste letterlijk).

 

VLAAMS MINISTER VAN OMGEVING ZUHAL DEMIR WEIGERT DE MILIEUVERGUNNING VOOR DE GASCENTRALE IN DILSEN-STOKKEM, TERWIJL DE GASCENTRALE IN SERAING WEL ZIJN VERGUNNING OP ZAK HEEFT.

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). ©BELGA

*

Demir weigert vergunning gascentrale Dilsen-Stokkem, centrale in Seraing komt er wel.

Vandaag om 16:58

*

De Duitse energiereus RWE mag geen op gas gestookte elektriciteitscentrale bouwen in het Limburgse Dilsen-Stokkem. Nadat de provincie Limburg de vergunning had geweigerd, doet Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) dat nu in beroep ook. Dat vernam De Tijd.

'De stikstof uitstoot van de centrale in Dilsen-Stokkem is vergelijkbaar met die van twintig megastallen', zegt Demir. 'Je moet geen raketgeleerde zijn om te beseffen dat er betere ideeën zijn dan een grote vervuilende gascentrale op wandelafstand van Europees beschermde topnatuur. Ook aan meerdere basisregels van onze ruimtelijke ordening voldoet het project niet. De enige juiste keuze in dit dossier was dan ook om de omgevingsvergunning te weigeren.'


*

Geen enkele gascentrale al zeker van vergunning

RWE heeft nog niet gereageerd op de beslissing. In principe kan het Duitse bedrijf nog naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen stappen. De kans dat dat gebeurt is klein, want wellicht is het dan te laat om nog in aanmerking te komen voor Europese subsidies via het zogenaamde CRM-mechan

Pieter Lambrecht

*

El Kaouakibi

*

Monard Law rekent €30.000 alleen al om te onderzoeken wie El Kaouakibi überhaupt kan ontslaan.

foto: ©Belga

*

El Kaouakibi ontslag mag iets kosten, meerbepaald € 30.000, alleen al voor juridisch onderzoek

Neemt Open VLD geen enkele verantwoordelijkheid?

*

Nieuws - 17/09/2021 - -

Sihame El Kaouakibi verlengt haar ziekteverlof in het Vlaams parlement tot eind november 2021. Haar vorig ziektebriefje verliep op 31 augustus, maar haar behandelende arts heeft haar dus een verlenging gegund. Dit betekent dat haar parlementaire wedde blijft doorlopen, zonder dat ze voor haar langdurige aanwezigheid gesanctioneerd kan worden. Dit gegeven stoot de bevolking, maar ook de parlementairen reeds geruime tijd tegen de borst.

Waarom geen controlearts?

Aangezien een parlementslid geen gewone werkgever is, blijkt het niet zo eenvoudig om aan deze situatie iets te veranderen. Niemand kan een controlearts op de vermeend langdurig zieke El Kaouakibi afsturen. Nochtans roepen haar verschijningen in het publiek vragen over de geldigheid van het afwezigheidsattest. Op het doktersbriefje zou wel staan dat het de patiënt is toegestaan de woning te verlaten. Door dit manoeuvre mag het parlementslid maandelijks een dikke € 5.000,00 (€ 81.106,62 bruto per jaar) op haar rekening laten bijschrijven.

Onderzoek uitbesteed aan Monard Law

Het uitgebreid bureau van het Vlaams parlement, bestaande uit het bureau aangevuld met de fractievoorzitters, had eind juni al een opdracht gegeven aan het Monard Law om de situatie te onderzoeken. Het gerenommeerde advocatenkantoor zoekt nu uit wat er binnen het unieke statuut van de volksvertegenwoordiger mogelijk is om aan deze situatie een einde te maken. De parlementsleden zitten verveeld met het ogenschijnlijke misbruik van het statuut en zouden daar graag een mouw aan passen. Maar dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

geen evidente oefening, omdat een volksvertegenwoordiger niet in een klassieke werknemers-werkgever-relatie zit

Ellen Van Orshaegen, woordvoerster van Vlaams parlementsvoorzitter Liesbeth Homans (N-VA), verduidelijkt waar de problemen zitten. ‘We verwachten van Monard Law een antwoord op de vraag wat we als parlement kunnen doen om op een juridisch sluitende manier een controle-arts te sturen. Dat is geen evidente oefening, omdat een volksvertegenwoordiger niet in een klassieke werknemers-werkgever-relatie zit. Daarnaast hebben we ook de vraag gesteld om daar een stappenplan aan te koppelen waarmee we aan de slag kunnen, zodra er een oplossing wordt gevonden.

Wat kunnen we doen indien een controlearts tot andere bevindingen komt dan de behandelende arts? Wat kan het parlement ondernemen indien er finaal en juridisch sluitend wordt geoordeeld dat er sprake is van misbruik? De antwoorden op die vragen verwachten we eind deze maand, zodat we aan het begin van het nieuwe parlementaire jaar in het uitgebreid bureau kunnen bespreken welke stappen we gaan ondernemen.’

Orde der Artsen kan ingrijpen

De behandelende arts heeft nu het ziekteverlof van mevrouw El Kaouakibi verlengd. Dat doet meerdere wenkbrauwen fronsen. Is er geen mogelijkheid om die arts tot de orde te roepen?

‘Het is niet aan het Vlaams parlement om daarin stappen te ondernemen. Dat is een zaak voor de Orde der Artsen. Ik neem aan dat zij dit dossier met enige aandacht volgen, gezien het toch regelmatig in de media aan bod komt. De verantwoordelijkheid voor een onderzoek naar die arts ligt niet bij het Vlaams parlement. Maar ik kan me voorstellen dat het afleveren van deze ziekteattesten voor een publiek figuur vragen oproept.’

Is het bekend wie de faciliterende geneesheer is en mogen wij ook weten over wie het gaat?

‘Op het ziektebriefje staat natuurlijk vermeld over welke arts het gaat, maar dat valt onder het medisch geheim en de privacywetgeving. Daar kan ik verder niet op ingaan. Die gegevens meedelen zou toch een paar bruggen te ver gaan. Ik hoop dat u dat kan begrijpen. Die info kunnen we in geen geval vrijgeven.’

Geen hiërarchische overste

Alle begrip hiervoor, maar het gaat natuurlijk niet om de eerste de beste werknemer. Mevrouw El Kaouakibi is verkozen door het volk en wordt ook rijkelijk betaald om haar functie als parlementslid uit te oefenen. Indien een gewone werknemer zo lang afwezig is en overal opduikt op persconferenties en andere publieke plaatsen, zou die ter verantwoording worden geroepen. Is hierover al met mevrouw El Kaouakibi gesproken?

‘Neen. Ook daar rijst de vraag wie dat gesprek dan zou moeten voeren. Parlementsvoorzitter Homans is geen werkgever en heeft dus niet de bevoegdheid om hierover iemand aan te spreken. Zij is niet de hiërarchische verantwoordelijke en heeft hiervoor geen mandaat.’

‘De enige die dit had kunnen doen, was eventueel de partijvoorzitter, maar mevrouw El Kaouakibi zetelt sinds april als onafhankelijke. De heer Lachaert (Open VLD, WM) was dus tot dan de enige die mevrouw El Kaouakibi tot de orde had kunnen roepen. Ondertussen zitten we in een aparte situatie waarin er geen enkele hiërarchische verantwoordelijke meer is.’

‘Net daarom heeft het uitgebreid bureau de opdracht gegeven aan Monard Law om op zoek te gaan naar een manier waarop we binnen de structuren van het Vlaams parlement een mouw kunnen passen aan deze toestand.’

€30.000

Kan de juridische dienst van het Vlaams parlement zich niet over deze vraag buigen?

‘Het gaat hier om een zeer complexe juridische opdracht. Vandaar dat er gekozen werd voor een kantoor gespecialiseerd in arbeids- en medisch recht.’

Mogen we weten welk bedrag er werd uitgetrokken om dit onderzoek te financieren?

‘Jammer genoeg kan ik die informatie overeenkomstig artikel 13, 2 van de wet op de overheidsopdrachten niet geven. De offerteprijs is een vertrouwelijk aspect van de offerte die niet mag worden meegedeeld aan derden. Ik kan die concrete vraag dus niet beantwoorden.’

Een bron uit het Vlaams parlement liet ons weten dat het €30.000 euro zou kosten om een advocatenbureau te laten onderzoeken wie Kouakibi tot de orde kan roepen.

Een bron uit het Vlaams parlement liet ons weten dat het €30.000 euro zou kosten om een advocatenbureau te laten onderzoeken wie Kouakibi tot de orde kan roepen.

Filip Dewinter: geen risico om de mist in te gaan

Filip Dewinter (Vlaams Belang), als ouderdomsdeken ondervoorzitter van het bureau van het Vlaams parlement, geeft meer uitleg bij de keuze van het bureau om de opdracht uit te besteden. ‘Het bureau wou het advies inwinnen van een objectieve derde. We hebben de vraag gesteld of de juridische dienst dit niet op zich kon nemen , maar uiteindelijk bleek die niet genoeg gespecialiseerd te zijn in arbeidsrecht. We zijn dan op zoek gegaan naar een kantoor dat over de nodige competenties beschikt om de opdracht tot een goed einde te brengen. Dat heeft even geduurd, waant die zijn niet dik gezaaid.’

Het voltallige bureau was het met deze beslissing eens?

‘Zeker. We willen een advies dat goed onderbouwd is. We willen zeker zijn dat we niet de mist in gaan. Daarom leek de aanstelling van een gespecialiseerd kantoor ons de beste oplossing. Deze zaak gaat een enorme precedentwaarde hebben. Daarom is het belangrijk om geen risico te nemen en de juiste expertise los te laten op dit dossier.’

‘Een parlementslid heeft geen gewoon werknemersstatuut. Wij oefenen een mandaat van de kiezer uit en krijgen daarvoor een vergoeding. Maar het parlement is niet onze werkgever, evenmin als de staat. Eigenlijk zijn de kiezers onze werkgevers. De kiezer oordeelt wie verkozen wordt en bepaalt bij de volgende verkiezingen wie dat vertrouwen nog waard is. Maar hoe regel je dat in de tussentijd? Dat is de grote vraag.’

Vrijheid en onafhankelijkheid van parlementslid niet in gedrang brengen

Moet dit überhaupt geregeld worden? Dit is zuur, maar toch uitzonderlijk. Het is zelden een goed idee om uitzonderlijke situaties in regels te gieten…

De onafhankelijkheid en de vrijheid van spreken van het parlementslid mogen niet in het gedrang komen

‘Het is een moeilijk verhaal. We moeten inderdaad opletten dat we het kind niet met het badwater wegsmijten. De onafhankelijkheid en de vrijheid van spreken van het parlementslid mogen niet in het gedrang komen. Wanner je een werkgever – een patroon, als het ware – boven je hebt staan, zit je met een andere relatie waarin de vrijheid die een parlementslid geniet in het gedrang kan komen. De vrijheid om niet op te dagen en foert te zeggen, maakt daar deel van uit. Ik verwijs in dezen naar de leden van Sinn Féin in het VK die verkozenen hebben in het Lagerhuis maar principieel niet komen opdagen. Dat is een politiek signaal waar hun kiezers achter staan. Die mogelijkheid moet behouden blijven.’

‘Maar het geval El Kaouakibi is van een andere orde. Zij maakt puur misbruik van het mandaat omwille van financieel gewin. Zij geeft geen politiek signaal. Dit exces mag je niet onbestraft laten. Maar hoe je dit technisch moet aanpakken, is maar zeer de vraag…’

Open VLD moet moreel gezag laten gelden

Open VLD heeft van oktober 2020 tot april 2021, wanneer mevrouw El Kaouakibi de eer aan zichzelf hield en uit de partij trad, de tijd gehad haar tot de orde te roepen, vangen we op in de wandelgangen…

Dewinter: ‘Daar is een verklaring voor. Bij Open VLD was men in die periode van ruim een half jaar blij dat mevrouw El Kaouakibi niet kwam opdagen. Zo konden er geen lastige vragen worden gesteld door parlementsleden of journalisten die haar in het parlement een microfoon onder de neus konden duwen. Dat kwam hen goed uit. Nu huilen ze mee met de wolven, maar zij hebben destijds hun verantwoordelijkheid ontlopen.’

    ‘Ik kan u meedelen dat ik bij de opening van het parlementaire jaar op 27 september, waarbij ik als langst zetelend parlementslid de vergadering voorzit, van de gelegenheid gebruik ga maken om mevrouw El Kaouakibi op te roepen om de eer aan zichzelf te houden en ontslag te nemen. Maar ook diegenen die voorheen haar politieke entourage vormden wil ik aanmanen hun verantwoordelijkheid te nemen: mijnheer Bart Somers, mevrouw Gwendolyn Rutten en mijnheer Willem-Frederik Schiltz, fractieleider van Open VLD en tevens Antwerpenaar.’

 

‘Zij kunnen niet zomaar de handen in onschuld wassen. Zonder de Open VLD had mevrouw El Kaouakibi niet in deze positie gezeten. Zij mogen de kop niet in het zand steken en kunnen haar onder druk zetten om haar mandaat ter beschikking te stellen. Ze hebben steeds de mond vol van politieke deontologie. Nu is het aan hen om hun moreel gezag te laten gelden. Zo kan die schandvlek op het parlementaire blazoen worden uitgewist, want elk parlementslid wordt hier door geraakt. De volksvertegenwoordiger wordt nu voorgesteld als profiteur en geldwolf, terwijl het natuurlijk mevrouw El Kaouakibi is die ons ambt te schande maakt. Daar mag zo stilaan een einde aan komen.’

Winny Matheeussen

 

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR

*

Zonder (liefst on-bloeige) spontane Machtsgreep door Het Vrije Volk zijn we dus gedoemd tot 2024 vooraleer die geile bokken en meiden de laan kunnen worden uitgestuurd. Wat niet wil zeggen, dat ondertussen de nodige inbeslagnames niet kunnen worden voorbereid. Als het teen de Vlamingen ging, zoals na de Bevrijding, kwamen daar zelfs erxecutuepalen bij. Zoals bij Dr August Borms, of Leo vindevogel, waarvan topt op het moment van kogel, de Parlementaire Onschendbaarheid nog niet werd opgeheven.

*

 

Digithalys

Geen opmerkingen:

Een reactie posten