vrijdag 13 november 2020
. 500393 DEZE DONDERDAG 12 NOVEMBER 2020 KORTIJK KWIKSTAARTEN EN POEN SCHEPPEN
.
.
DONDERDAG 12 NOVEMBER 2020
INHOUD
EEN ANDER WOORD VOOR ONDRWERPING SLUPT AL 60 JAAR DOOR ONS TAALGEBRUIK MAAR MAG NIET GEBRUIKT WORDEN IN HET OPENVAAR DOMEIN
MINISTER VAN QUICKENBORNE EN DE SPOOKJACHT OP ‘ISLAMOFOBEN’
Hoe men zich van vijand kan vergissen
In de nasleep van de gruwelijke moord op de Franse leraar Samuel Paty kondigde president Emmanuel Macron een grote schoonmaak aan in het netwerk van moslim organisaties die grossieren in anti-westerse retoriek. Hun haat-taal leidt uiteindelijk tot echt, fysiek geweld, en dat is ook het bewuste oogmerk: een destabilisering van de democratische structuren, overgaand in een Jihad, een heilige oorlog die komaf maakt met die decadente scheiding tussen kerk en staat, om een islamitische theocratie te installeren.
Dat is het ultieme scenario, maar alle enquêtes bij moslim-populaties in Europa bevestigen het suprematisme van de sharia op de seculiere wetten. Het is een nagel waar rechts en het Rassemblement National (RN) al jaren op kloppen, maar de dreiging werd steeds onder de mat geveegd, tot Macron voelde dat bij de publieke opinie het gevoel ontstond ‘genoeg is genoeg’.
De Moslimbroeders in Europa
In Frankrijk hebben de verdedigers van de seculiere staat, de fameuze ‘laïcité’, zich decennia lang verkeken op de islam, als was het een stukje religieuze folklore. Erger nog: ook na januari 2015, moment van de bloedige aanslag op de Charlie-redactiekantoren, ebde de verontwaardiging weg en ontstond er een nieuw klimaat van zelfcensuur: het heette dat je de moslims vooral niet mocht bruuskeren, daar zou alleen maar heisa van komen. Meteen werden islamofobie en racisme onder één noemer geplaatst, met de moslim in de eeuwige slachtofferrol en het salafisme als rechtmatige uiting van identiteit. Dat moest fout lopen.
Systematisch heeft de linkerzijde zich schuldig gemaakt aan het pamperen van dit extremisme, onder het mom van tolerantie. Jean-Luc Mélenchon, leider van de extreemlinkse partij la France insoumise (LFI), stapte een jaar geleden nog mee op in een betoging tegen de ‘islamofobie’. Ook de linkse studenten-bond UNEF was van de partij. Organisator: het en “France Collectif contre l’islamophobie’ (CCIF).
Fundamentalistische organisatie
Aan deze vereniging heb ik onlangs nog een column gewijd. Ze is ontstaan in de schoot van de beweging der Moslimbroeders, een in 1928 in Egypte opgerichte fundamentalistische organisatie die streeft naar de stichting van een Islamitische Staat onder het motto ‘Allah is ons doel, de Koran is onze grondwet, de Profeet onze leider, strijd onze weg, en dood voor Allah onze hoogste aspiratie’. Begin de jaren 60 streek de beweging in Europa neer en werd ze vooral actief in Frankrijk, Duistland en Groot-Brittannië.
Het door de overheid gesubsidieerde CCIF profileerde zich naar buiten uit zich als een ‘deftige’ organisatie van vredelievende moslims die pleitten voor verdraagzaamheid en godsdienstvrijheid. Tot het hoofd van Samuel Paty op de straatkeien terecht kwam, en de fatwa tegen de leraar uit die middens bleek te komen.
Spokenjacht
Ik vond het nuttig om die historiek nog eens in herinnering te brengen, omdat kersvers Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne afgelopen dinsdag zijn beleidsverklaring bracht, waarin de strijd tegen haattaal en islamofobie een speerpunt vormen. ‘Dat leidt tot polarisering die we kunnen missen in dit land’, luidde het. In het licht van de recente gebeurtenissen in Frankrijk is dat bepaald schokkend: een liberale minister die hét alibi van het moslimextremisme (‘islamofobie’) overneemt, en het probleem van de ‘haat’ in het kamp van de critici en verdedigers van de rechtsstaat brengt.
Desalniettemin houdt Minister Van Quickenborne zich vooral bezig met een spokenjacht
Onlangs werden twee minderjarigen uit de Oostkantons opgepakt omdat ze een aanslag planden in naam van IS. Ze haalden de mosterd bij de recente aanslag in Wenen waar vier mensen het leven lieten, maar men moet er niet aan twijfelen dat de brainwashing vooral verliep via lokale vertakkingen en via de sociale media verspreide haatberichten. Desalniettemin houdt Minister Van Quickenborne zich vooral bezig met een spokenjacht op lieden die zich daar ongerust over maken en dat ook ventileren. De islamofoben dus.
Linkse weldenkendheid
Het woord op zich is een stigma. Het alludeert op een irrationele angst, zoals men pleinvrees (agorafobie) of het tegengestelde, een angst voor gesloten ruimtes (claustrofobie) kan hebben. Via de linkse weldenkendheid is de term islamofobie binnen het politiek correcte taalgebruik geslopen, waarmee een politieke mening als het ware gemedicaliseerd wordt, als gold het een aandoening. Helaas, weet nu ook Emmanuel Macron, gaat het niet om een ingebeelde ziekte maar om een reëel publiek gevaar van de eerste orde. Je kan met een machete bewerkt worden, of je familie kan omkomen bij een terreuraanslag, maar als je je verontwaardiging uit, doe je aan ‘haatpraat’. Zou men Marc Van Ranst ook van virofobie durven beschuldigen?
De voornemens van Quickie zijn bepaald ambitieus: hij wil de vrijheid van mening inperken en desnoods de grondwet veranderen, zodat overtredingen voor een gewone correctionele rechtbank kunnen komen, wat de drempel veel lager legt dan de door de grondwet voorziene assisenprocedure. Notoire islamcritici als Wim Van Rooy wacht dan hetzelfde lot als Éric Zemmour in Frankrijk: een politiek incorrecte opinie-maker die men het zwijgen wil opleggen door hem juridisch op te jagen en financieel leeg te schudden via dure procedures. Overigens een favoriete strategie van het CCIF.
Vrijheid, een oud vel dat het post-moderne liberalisme dringend wil afstropen
Andermaal: voor een liberaal politicus een opmerkelijk standpunt. Burgemeester Van Quickenborne ontpopte zich echter ook al tot de gangmaker van de ‘smart city’ in zijn eigen Kortrijk, waar in samenwerking met provider Proximus elke beweging van elke burger in real time kan opgevolgd worden. Vrijheid, een oud vel dat het postmoderne liberalisme dringend wil afstropen.
Quid de ‘gematigde islam’?
Blijft het idee van de ‘gematigde islam’ en de grote verklaringen van ‘progressieve imams’. Ze worden als verraders en afvalligen beschouwd binnen de grote meerderheid van de moslims. Overeenkomstig de Koran moeten ze gedood worden. Met de zogenaamde vredelievende islam te propageren los je het probleem helaas niet op. Uitgerekend Oostenrijk heeft al lang een wet die de islam ‘erkent’. Dat Islamgesetz dateert uit 1912 (!) en werd afgekondigd om de integratie van moslim-soldaten in het keizerlijke leger van het Oostenrijks-Hongaarse rijk te bevorderen. In 2015 werd de wet door de toenmalige centrumlinkse regering gemoderniseerd en verscheen het model van een ‘Oostenrijkse islam’ in de beleidsverklaring.
Heeft dat de multiculturele harmonie opgeleverd waar links van dagdroomt? Integendeel, Oostenrijk ontpopte zich steeds meer tot een belangrijke basis voor de radicale islam, net als reactie tegen deze poging tot Europeanisering. We krijgen dan deze paradox: hoe meer de overheid de islam probeert te ‘integreren’, des te meer wakkert dit onveiligheid en terreur aan. Het Oostenrijkse antiterreur-agentschap waarschuwde onlangs voor ‘een exploderende radicalisering van de salafistische scene in Oostenrijk.’ Het Wenen van Mozart en Johan Strauss wordt nu onveilig gemaakt door sharia-patrouilles die vrouwen aanspreken op hun kledij en homoseksuelen lastig vallen. Geen progressieve imam die nog kikt.
Vrije meningsuiting
Willen we dàt, mijnheer de minister? Zullen we dat woord ‘islamofobie’ maar even spaarzaam gebruiken, en erkennen dat de haat niet primair uit de rechts-kritische hoek komt, maar vanwege de sharia-propagandisten en hun voetvolk zelf? Wees nu eens een echte liberaal en ga voor het kernwoord dat in de naam van uw ideologie zit: ‘vrijheid’. De vrije meningsuiting moet onverkort gehandhaafd blijven, het is dat wat ons wezenlijk onderscheidt van elke totalitarisme.
‘Haat’ tegen wat ons onderdrukt heeft een naam: rebellie en vrijheidsliefde
Vrijheid van godsdienst is voorwaardelijk, en hangt af van de mate waarin een religie het samenlevingscontract respecteert. Dat zou niet eens een zaak van links versus rechts mogen zijn, maar van elementair politiek gezond verstand. Pogingen en tactieken om op een of andere manier het sociaal contract en de bijbehorende democratische spelregels te vervangen door religieus fundamentalisme, moeten vooral niét rekkelijk bejegend worden. ‘Haat’ tegen wat ons onderdrukt heeft een naam: rebellie en vrijheidsliefde. Leve de Geus, zoals het in de Tijl Uilenspiegel van Charles De Coster klinkt, en zoals het op menig cantus van vooral liberale studentengroepen werd gezongen.
Het is nu wachten op felicitaties vanuit Turkije, Marokko, Koeweit en Pakistan aan de Belgische regering voor haar moslim-lievende verklaring. Helaas, slechte afzetmarkten voor ons Belgisch bier. Als al de vorige argumenten niet helpen, dan misschien deze. Vergis je je niet desastreus van vijand.
Acta Sanctorum - Johan Sanctorum
CENSUUR VRIJE * ommentaar
Traag maar zeker keert de tanker in de goede richting, weg van de afgrond van het einde der tijden.. Steeds meer lezen we zowat overal, dus ook hier, zij het op een eerder bescheiden schaal, al vele jaren uit getrompetterd wordt. Heel het oude Avondland is in de graap – onder de verlokking? – van zelfvernietigers ide onder het voorwendsel de wereld te willen verbeteren, vooral bezig zijn om zichzelf in de watten te wentelen.
Een goed voorbeeld is de naar Kortrijk afgezakte konkelfoezelaar bij uitstek, het aalvlugge Kwieke vinCENTJE Quickie. Achter de rug en in den donrkeren wollige Declercq van de Tsjeven in zijn anus gegrepen om deze met ballen en al niet alleen het Stadhuis uit te werken, maar om hem meteen zijn minisrer-wedde af te snoepen. Ach, van goeden huize, en toch een goedgelovige lamzak, om zich in de luren te latzn leggen door een geslepen jonge vos die een ander gaatje zocht….
Kazakdraaier, ex-vriend van Bert-den-Bleiter: hij had immers de foute rode vriendjes die het al vroeg doorhadden dat Kortrijk aan het islamiseren was. Wij zagen het rmet eigen ogen onder onze neus gebeuren, de vrijdag namiddag op de koffie zijnde bij Schoonmama op dat o zo vertrouwde Kerkplein waar Oma zicj zo erg beklaagde dat er haast niemand meer daar naar de Mis of het Lof kwam. Het waren lijk mieren die overal kwamen uitgekropen, uit de omliggende straatjesn steegjes en pleintjes van de wijde omgeving der voorstad.. De moskee was daar namelijk om het hoekje. Toen schreven we ergens 2004-2005. Op straat alleen donkee ‘nieuwelinfgen’, de eigen mensen bleven binnen.
Het was zo zei onze Opa, veel erger dan onder de Duitsers… Wat in zijn logica neerkwam op… ik maakhet einde daarvan toch niet meer mee…
In Mechelen zit er nog zo ene die het via allerlei achterbaksheid al even ver gebracht heeft als de derde in Oostende. Den Bleiter zelf, de derde van dat duviels drietal, is ondertussen uitgeteld, wanrt bij de Sossen in Bruxellabad in tranen ten onder gegaan.
En dan is er nog iets.
Die Moslim Broederschap, al in de jaren stilletjes ontstaan in Egyte.. En wete nog naar waar de vorige nieuwe President Elect van de USA op bedevaart trok? Dat was zelfs kort voor of na dat die de Nobelprrijs voor de Vrede had veroverd nog vòòr jjij ook maar één nieuwe oorlog was begonnen…
Ja Ja, ons Barckske en de Moslim Broederschap: het was wereldnieuws waar vooral de VRT niet kon over zwijgen…
Ach, mijn ellbeogen doen er haast pij van. Maar die pijn en dat voorgevoelen lossen niets op…Straks komt iedereen nog voor de Jugepee die nog zijn mond durft opendoen
zonder de Profeet te loven, te bidden en te danken…
Enne à propos, al die lege ouderwetse kerkboowsels, waarvan hhet onderhoud de Gemeenschap en dus ook de Moslim Gemeenschap stukken van mensen kost… Waarom gaan die niet in rook op tegen de vlakte? Om op de vrijgekomen ruimte parkings aan te leggen met van die handige bordjes zoals die nu overal in het stadsbeeld komen…
Een goed voorbeeld, zoals naar gewoonte, zagen we reeds in Parijs, met de Notre Dame. Vanzelf zo maar van ouderdom in de fik gegaan.
Was vroeger als waarschuwing al in ’t klein gebeurd in Anzegem, hier vlakbij….
Maar wie maalt daar om? Buiten een paar ouide kwezels, die nu ook al niet meer aan hun trekken komen bij de Nonnen daar. Omdat er geen nonnen en zelfs gene Pastoor meer is….
Jan Ja, Quickie, de vooruitgang is niet meer te stoppen, hé… Maar wij, we weten beter. Zij maar gerust. Wij vinden wel het gat van de timmerman, Uw uitgang wel….
*
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten