zondag 25 oktober 2020
....
500326
ZONDAG 25 OKTOBER 2020B
INHOUD
OVER EEN HISTORISCH ‘MONIKKEN-WERK’ DAT OP HET 2de HOOGTEPINT VAN DEZE CHINESE PEST NIET BETER OPTIJD KON KOMEN
BROEDERS EN BISSCHOPPEN MET VUILE MANIEREN
ZWARTE KAPPEN
*
Jan Pauwels ISBN 9789059089884
Het verleden is een schatkamer aan verhalen. Maar je moet die goed kunnen brengen. Want dat verleden heeft wel eens de ellendige gewoonte opgesloten te zitten in stoffige en droge archieven. Wie die kunst verstaat is Jan Pauwels.
Met nu al een tweede boek over de fratsen en strapatsen van de Vlaamse kerk in de 17de eeuw.
Gemengd klooster
Denk vooral niet aan een geeuw. Neen. Wacht. Het eerste boek van Jan Pauwels was Gekroonde hoofden over de … euhm ‘gebeurtenissen’ in en rond het Dendermondse klooster Maria Troon. Het was een gemengd klooster. Verder moet ik u daar geen tekening bij maken. Pauwels vertelde dat verhaal, dat in de archieven zit, vanuit een bijzonder perspectief: anti-chronologisch. Zo bleef de spanning erin.
echte personages
De auteur deed meer dan het relaas geven van het klooster. Hij betrok er de clash bij tussen verschillende strekkingen in de Vlaamse kerk van die tijd. Ook de charlantans die er ronddwaalden kregen een plaats. Zo werd het een tijds-document, en bovendien heel levendig geschreven. Pauwels hield zich aan de feiten, maar verzon er de inkleding bij, waardoor figuranten uit archieven echte personages werden.
Onhandelbare bisschop
Datzelfde procedé heeft hij nu gebruikt voor zijn tweede roman ZWARTE KAPPEN. Waarschijnlijk heeft hij bij zijn opzoekingswerk in de archieven zodanig veel materiaal gevonden dat er genoeg was voor meer dan één boek. Fijn. Ook dit is een heerlijke historische roman.
Een heerlijke cocktail
In ZWARTE KAPPEN lopen twee verhalen doorheen. De Gentse bisschop Triest heeft de handen vol met de nieuwe Brugse bisschop Servaas De Quinckere. Ze kennen elkaar goed. Triest was eerst bisschop van Brugge en De Quinckere zijn medewerker. Maar de nieuwe Brugse monseigneur is een ongeleid projectiel, een intrigant, een populist en een valse vrome. Een heerlijke cocktail, zeker aangelengd met de godsdienstoorlog die half zijn bisdom in de ban houdt.
Mevrouw van de bisschop
Als toppunt van schande brengt hij zijn huishoudster mee naar officiële gelegenheden en eist voor haar een plaats als zijn vrouw. Of hij zendt haar als zijn afgevaardigde. Zowel De Quinckere als zijn huishoudster zijn gewone volksmensen, niet van adel of de beter klasse en ook dat maakt de problemen enkel erger. Het gevolg is veel diplomatiek geschipper en minder diplomatieke optredens. En daaruit blijkt dat meneer en mevrouw de bisschop wel wat geheimen hebben.
Tot in Rome toe wordt er gevraagd om in te grijpen. Maar de Borgia’s die er de dienst uitmaken blijken toch niet zo wakker te liggen van de aanhouderij van een bisschop. Al zijn de brieven wel bewaard.
De eer van de kerk
Het is in deze tijd misschien wat confronterend om te zien hoe de kerk ook toen heel bezorgd was over haar imago. De reflex om, wat er ook gebeurt, eerst te kiezen voor de kerk en haar imago heeft in onze tijd wel wat brokken gemaakt in persoonlijke levens. Toen bleek het niet anders.
Bisschop Triest en zijn rechterhand Cornelis Ooms proberen op te treden tegen de bisschop. Laverend tussen wat kan, wat ze willen en wat ze moeten. Triest was een adellijke bisschop met sympathie voor de theoloog en Ieperse bisschop Jansenius.
‘Zue Oester-Voetnota 13)
Ook dat komt in het boek voor. Wie een beetje de geschiedenis kent, weet dat Antonius Triest daar later voor in de problemen zou komen. Hij werd vanuit Rome geschorst omdat hij het werk van Jansenius niet wou veroordelen. Dat zit allemaal on-uitgesproken mee in het verhaal verwerkt.
Broeders met ‘vuile manieren’
Parallel loopt het verhaal van de broeders Alexianen van Gent, wier zwarte kappen de naam geven aan het boek. De overste van de Alexianen houdt zich niet echt strikt aan de regels van zijn congregatie, om niet te zeggen totaal niet.
financiële en seksuele uitspattingen
Die congregatie is er om het vuile werk te doen in de stad: het begraven van de doden, pestslachtoffers en het verzorgen van zieken en krankzinnigen. Voor dat werk worden ze vergoed. De overste in Gent gaat zich evenwel te buiten aan financiële en seksuele uitspattingen. Hij is gekend in alle herbergen en bordelen in Gent. Omdat het een Orde is, waar vooral mannen uit de lagere, analfabete, regionen van de bevolking intreden én het vuile werk doen, opereren ze onder de radar. Een broeder Alexiaan die ’s nachts op stap is, is normaal. Je mijdt die, je weet nooit van welk werk hij terug komt. Doden zijn er altijd en pestdoden moesten begraven worden, ook ’s nachts.
Zwangere weduwe
Maar toch eist ook het gedrag van broeder Michiel de aandacht van de bisschop op. Aanklachten van de familie van een weduwe die door de broeder bezwangerd is, doen natuurlijk geen goed aan de reputatie van de Alexianen. En zo komt er een onderzoek, waarvan ook nu weer de archieven bewaard zijn.
De kerk in Vlaanderen in de zeventiende eeuw blijkt een rommeltje. Pauwels beschrijft Zwarte Kappen zelf enerzijds als een schelmen-verhaal, anderzijds als een spionage-intrige en nog weer elders als een politieroman. Met heerlijke personages maakt hij oude archieven tot een levendig verhaal.
Het is vurig te hopen dat Pauwels nog enige jaren in kerkelijke archieven kan snuisteren. Wie weet welke schatten komen er zo nog boven.
Pieter Bauwens
CENSUUR VRIJE Commentaar
PESTLIJDERS….
Wat verschuil, tussen toen en nu? Toen kwamen epidemiën gewoon uit het Nabije Oosten. Nu, honderden jaren later, komen ze uit het Veere Oosten. Vroeger per boot, nu per vliegtuig. Maar wel even dievelings. Het is nog maar de vraag. Want een officiële oorlogsverklaring voor de verovering van de wereld-handelsmarkt is er nog altijd niet. Het probleem zit dys veel dieper dan in de medische sector..…
Vergeten we daarbij vooral niet dat die landen van… herkomst onder dezelfde Rode Knoet zitten waarnaar onze Progressieve Elite ook naar hunkert. Het is dus niet heel (Politiek) Correct om daarover teveel ‘golven te maken’. Vooral niet op, de FAKE NEWS Sociale Media.
Dus blijft het over een uut-d-e-had-gelopen ‘griepke’ gaan dat door onze eigen domme schuld tot een wereldramp is uitgegroeid.
Een ander opvallend verschil?
Een van de Zeven Werken van Barmhartigheid. ‘Zieken verzorgen en doden begraven…
Nee hoor de soort die vroeger dat vuile werk opknapte bestaat al llang niet meer. Hadden we ook nu nog maar van die Gentse Parers Alexianen…
Alhoewel… Vroeger strafbaar, thans haast goed voor een Leopoldsorde… Zoals dat ‘bezwangeren’ door Broeder Michel van toen … nu schering en inslag is. Ni vu ni connu. ‘n Vluggertje tussendoor in een verduisterd vereenzaamd dokters-kabinet. Want morgen kunnen we allemaal dood zijn..
Aorès nous, le déluge ?
DIGITALIA
TNOTA’S en OESTER-NPTEN
N°13 CORNELIUS JANSENIUS
(bisschop van Ieper) - Cornelius Jansen (1585-1938)President van het Hollands College.
Was een Rooms-Katholiek priester, bisschop en theoloog in de Zuidelijke Nederlanden. In zijn hoofdwerk stelde hij, vertrekkend van de kerkvader Augustinus van Hippo en ingaand tegen de jezuïeten, dat de mens door prédestinatie is overgeleverd aan Gods Genade en niet uit vrije wil kan bijdragen aan zijn redding of verdoemenis, omdat ook zijn wil onvernietigbaar is voorbeschikt. Postuum werd dit jansenisme, dat ook een politieke component had, herhaaldelijk veroordeeld door de Kerk.
*
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten