*
.
*
.
*
INLEIDING
Wat niemand voor
mogelijk had gedacht, namelijk dat de Rode Brievenbussers op zekere dag, als
bij toverslag, efficiënt zouden zin geworden, is ondertussen al zodanig
normaal, dat niemand er nog een kwaad woord over weet. Ze zijn zelfs met hun
uithangbord BPost per direct net als Alice in Wonderland helemaal in het
digitaal tijdperk aanbeland. Duizenden kilo’s post waren er trouwens niet meer
per postkoets te verhandelen: Internet was kepie- en personeelloos, papierloos,
veel sneller dan een facteur die een
pint zag staan, drie zaken die onder de Rode Hand ondenkbaar waren geweest.
Pakbonden waren daarbij machteloos. En aldus geschiedde het, dat BPost,
winstgevend, dat wel, zelf herleid is
tot… krantenjongens en pakjesdragers. Op die manier valt er nog een klein
vaantje hoog te houden…..Ja Ja, de vooruitziendheid van de progressieven,
nietwaar: deze keer heeft ‘hun tijd’ niet geduurd….maar wel mits veel bloed,
zweet en tranen, omdat in Coburgia ‘besturen’ eigenlijk wil zeggen de dingen
ondergaan, in plaats van ze te voorzien. Maar de Rode Manitou’s wilden (met
andermans geld) blijven hun briefdragers hun loon laten verdienen als
voetgangers, dan hun eigen ogen te geloven hielden voor de digitalisering.
En nu is met Het
Spoor, hun tweede Rode Burcht aan de beurt om neergehaald te worden, waarna de
pakbonden zelf een stille dood zouden moeten sterven, heel eenvoudig omdat
hun ‘protegees’ niet meer van dezelfde
deeg zijn als 100 jaar geleden, toen bijna niemand kon lezen of schrijven. Hun
‘syndicaal werk’ heeft zichzelf inderdaad door de digitalisering grotendeels
buiten de markt geprijsd.
Het socialisme als
geheel heeft de tekenen des tijds nog nooit gesnapt. Daardoor juist is het in
zijn huidige vorm, een misplaatst reliek uit het verleden.
Pssst
Wil AUB noteren, dat
deze laatste alinea ingegeven is door wat Erdogan overkomt in het Sultanaat
Turkije: zijn Rijk is uit, omdat Het Volk, Koerden Armeniërs, Jezedi’s, kortom
20% van de totale bevolking, mondiger is geworden. Weeral die moderne
digitalisering! Dedju, wat moet Hitler in d hel razend zijn, dat zijn opvolger
zo stom is! In zijn tijd zou dat nooit gebeurd zijn!
Of al deze
fantastische dingen nog op tijd zullen komen om ons, Vlamingen, eindelijk zoals
de Zwitsers de Vrijheid te geven, durf ik betwijfelen. Precies omdat onze
Leiders altijd iemands ‘volgelingen’ willen blijven. Altijd de nek buigen voor
Vreemde Mogendheden! Het zijn dan ook geen ‘doenders’, maar ‘zullers’ die hopen
dat ‘het hun tijd zal duren’….
*
MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia
bij
*
NMBS kan met 1.300
spoormannen minder
Als de NMBS even efficiënt
wordt als haar Europese collega’s, kan ze de treinen met bijna 1.300
treinbestuurders en -begeleiders minder laten rijden. Een uitgebreidere versie
van de benchmarkstudie, die De Standaard kon inkijken, rekent gedetailleerd
voor hoeveel de NMBS aan efficiëntie kan winnen.
Cornu presenteerde twee weken
geleden al de grote lijnen van die studie aan het grote publiek. De
uitgebreidere studie, die voorgesteld werd aan de raad van bestuur, brengt
helder in kaart hoe de NMBS efficiënter kan worden en meer inkomsten kan
vergaren.
De NMBS telt vandaag ruim
3.000 voltijdse treinbestuurders en ruim 2.500 treinbegeleiders. Maar als de
NMBS haar efficiëntie opkrikt, dan kan het met een pak minder. Uit de
benchmarkstudie van McKinsey, waarvan de redactie nu ook een uitgebreidere
versie kon inkijken, blijkt dat vergelijkbare Europese treinoperatoren dezelfde
kilometers afleggen met 21 procent minder bestuurders en 24 procent minder
begeleiders. Als de NMBS een gelijkaardige efficiëntie aan de dag zou leggen,
zou ze evenveel treinen kunnen laten rijden met bijna 700 bestuurders en 600
begeleiders minder.
Snelheid verhogen
De NMBS is echter niet van
plan om rijdend personeel af te danken. Integendeel, de NMBS werft op dit
moment volop aan. Maar de efficiëntiewinst is dan ook niet eenvoudig te
behalen. Treinen rijden in ons land trager dan in het buitenland. Daardoor legt
het personeel minder kilometers af. De snelheid is mede door de vele werken aan
het spoor moeilijk te verhogen. Als de NMBS zijn treinpersoneel even efficiënt
zou inzetten als de Europese collega’s, kan 53 miljoen euro bespaard worden.
Wachttijd
Het efficiënter inzetten van
treinpersoneel is ook een optie. Doordat treinbestuurders vaak moeten wachten
op hun volgende rit, zitten ze op een werkdag meer uren stil dan andere
Europese collega's.
Uit de studie blijkt dat in de
werkplaatsen en de administratieve diensten een nog grotere efficiëntiewinst te
boeken is. De onderhoudskosten van de NMBS liggen 22 procent hoger dan
gemiddeld, de overheadkosten 28 procent.
Meer inkomsten
Kleine winsten zijn te boeken
door bijvoorbeeld minder biljetten aan het loket te verkopen. Daar is immers
meer personeel voor nodig. Verder kunnen inkomsten opgekrikt worden door de
prijs van abonnementen met 80 procent te verhogen en de rittenrpijs te
verdubbelen. Erg waarschijnlijk zijn deze prijsstijgingen niet, gezien de
regering daar haar fiat voor moet geven.
*
*
UITLEIDING
Ondergetekende weet
dat, om Het Spoor en ‘de cheminots’ zoals die zichzelf met de aan de Witte
Brigade toekomende fierheid noemen, het hard en onbarmhartig zullen spelen. Net
als bij na de Bevrijding, zullen ze even gemakkelijk over lijken gaan
als de wielen van hun locomotieven over de sporen.
À propos: U weet toch
dat de trein altijd over twee soren beschikt tussen twee stations. Logisch, een
voor elke richting. Maar waarom rijdt elke trein op het linker spoor? Dat schept een band, zoals U weet: Links is voor heb de
toekomst, en rechts, daar komen alleen
maar ongelukken van. De gewone wegcode is dus zeer verwarrend voor mannen van Het
Spoor. Ik zie dus de wegcode nog eerder aangepast aan het Spoor, dan het Spoor
aan de normale gang van zaken in de ondernemerswereld.
Ondertussen zult U
wel begrepen hebben, dat échte ‘cheminots’ van diep beneden de luiheids- en armo-grens
komen, ze allen alleen de taal van Marianne spreken, en allen rasgenoten zijn
van Le Beau Léon.
Ach ja, ten tijde van
de tjoeke-tsoeke stoomlocomotieven was dat beulenwerk. Maar nu moeten ze zelfs
al lang ‘niet meer aan ‘een wieleke draaien’ De trein rijdt en stopt vanzelf.
Om de ‘Geleiders’ wakker te houden is de ‘dodemansknop’ uitgevonden, die ze om
de 60 seconden moeten indrukken. Dat is, buiten naar de vogeltjes buiten en de
mooie vrouwtjes kijken buiten hun gazet lezen, het ‘werk’ van ieder van de 8
uur dat ze ingeklokt hebben, hun voornaamste bezigheid…. Al kan het natuurllijk
dat ze de hele tijd ‘van wacht’ zijn geweest in het stationsbuffet, voor geval
van een of ander dringende niet gemelde afwezigheid van een collega. Twee
weddden voor het werk van één. Maar volgers de syndicaten moet dat zo.
JaJa, de cheminots
moeten er heel wat voor doen, om om al die extra voordelen te verdienen En
zeggen, dat dit allemaal betaald wordt volgens de Rode Catecismus: met het geld
van anderen….
*
In eer en geweten, de volle waarheid, geheel de waarheid en niets anders
dan de waarheid.
(Get)
Digitalia
*
EINDE
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten