*
Maandag 30 maart
Zon 7u24-20u11
H Johannes
Climacus
*
2495 - MOLLIGE MAGGIE KRIJGT GALANTE WAALSE
CONCURRENTIE
*
De
nutteloze scheepsllift van Strépy (Haibaut)
.
*
INLEIDING
Enkele blogs geleden
zwaaide ondergetekende nog met het wierookvat richting Mevr. Galant (MR) voor
de mestvork waarmee ze de beerput der NMBS te lijf wilde. Het geval echter van
de Vliegende Treinen die onderhouden worden in loodsen zonder sporen naartoe, bleef
spijtig genoeg onderbelicht. Ons aller goede vriend http://blog.seniorennet.be/guvaal/
kwal daar deze morgen uitvoerig op terug. Waarbij we vooral onthouden dat ‘Het
spoor’ jaarlijks zo’n 4
miljard wordt gesubsidieerd, in vergelijking met de subsidies voor de 4 Vlaamse
havens (Antwerpen, Zeebrugge, Oostende en Gent) die de laatste 10 jaar amper
samen goed waren voor 4 miljard. Een totaal rekensommetje dus van 30 miljard steun
tegenover Het ‘geld-verslindend) Spoor tegenover 4 miljard voor hard werkende
en welstand brengende haven-infrastructuur….
Mevr. Galabnt pakt
inzake ‘Verkeersveiligheid’ nu eindelijk de koe bij de horens. Al haalde ze
daarvoor de mosterd bij onze Noorderburen.
Dat mens is als
Minister van ‘Overheids Bedrijven’ dus een geluk bij een ongeluk…
*
MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia
bij
*
Minister Galant richt
Instituut voor Accidentologie op
Mobiliteitsminister
Jacqueline Galant (MR) richt een Instituut voor Accidentologie op. Het team van
verkeersexperten krijgt straks alle ruimte om ongevallen te analyseren en zo
ons rijgedrag, onze wegen én onze voertuigen een pak veiliger maken. Dat
schrijft Het Laatste Nieuws maandag.
Onderzoeken
van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) hebben zich steeds
grotendeels beperkt tot het verzamelen van puur statistische gegevens. Veel
doelgerichte oplossingen levert het werk van de experts daardoor zelden op.
Daarom
werkt minister Galant nu volop aan een wettelijk kader dat zogeheten
‘accidentologie’ mogelijk maakt. Concreet geeft ze onderzoekers veel meer
vrijheid. Zo kunnen ze allicht gemakkelijker pv’s inkijken, met slachtoffers
praten en ter plaatse analyses uitvoeren. Tot nog toe zijn alleen agenten,
hulpdiensten en wegenwachters toegelaten op de plek van een ongeval.
De minister
haalde de mosterd in Nederland. Op het kabinet-Galant willen ze voorlopig geen
details kwijt over de Belgische aanpak.
UITLEIDING
Al jaren zegt het
gezond verstand, dat bij alle dodelijk ongevallen op de weg (en ook elders),
bij alleongevallen met gekwetsten en bij alle haperingen waar de stoffelijke
schade boven bbvb € 1.000 gaat, dat er een grondig onderzoek moet volgen,
waarvan de resultaten openbaar gemaakt worden. Zodat het Grote Publiek iedere
keer met de neus op de feiten gedrukt wordt. En er in de media minder aandacht
wordt besteed aan infantiel volksvermaak, muziekfestivals, de voetbaluitslagen
of de cyclocross. Moet onderzocht en zoveel mogelijk minutieus gereconstrueerd worden:
het rijgedrag op het ogenblik van de botsing, de lichamelijke toestand (drugs,
alcohol), GSM-gebruik (te reconstrueren op de zendmasten), het tijdsgebruik (en
misbruik), de technische toestand van het voertuig (de voertuigen), was de
verkeersbelasting+de verzekering betaald (werpt een beeld op van de
persoonlijkheid van de bestuurder), enz. Privacy geldt niet meer van zodra het ‘Openbaar
Domein’ in beeld is gekomen, daar geldt alleen het Algemeen Belang, de
rij-ervaring van anderen is de leerschool van iedereen. En zeker als het gaat
om ‘leefloners’ of ‘leeglopes’ zijn zelfs de middlen van bestaan belangrijk…
Ook de statistieken
over (Verkeersongevallen’ zouden een nieuwe indeling moeten krijgen. Zodat de
week-end doden na de vele fuif-dagen en nachten, niet meer in een pot nat
gestopt worden met de brave huisvader. En wie weet, zouden de
verzekeringsmaatschappijen daar niet het meest baat bij hebben…. Want ook hier
geldt het adagio, dat kennis rijkdom betekent. Rijkdom vooral in het voordeel
van de bona fide-chauffeur….
Ik zou zeggen: geef
maar buzze, Mevrouw Galant!
*
Op
een eeuwig zwijgen en door niemand verder te vertellen……
(‘Get) Digitalia
*
EINDE
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten