zondag 29 maart 2015

2494



*
Zondag 29 maart
Zon 7u26-20u10
H Bertold
*
*
Vandaag Palmenzondag. Morgen begint dus de Goede Week, waarin het Lijden, de Dood, maar ook de Verrijzenis van de Heer wordt herdacht. Dit is niet alleen een bijna vergeten geloofsovertuiging, maar ook en misschien vooral een cultureel hoogtepunt in onze Westerse Cultuur. Omdat ze, in tegenstelling tot de ons opgedrongen kanker-pietrol godsdienst van de Wrede,,  Hoop uitdrukt.
Voor mensen van mijn generatie roept het herinneringen op lijk aan ons Ma, die van de Vroegmis thuiskwam met een paar takjes gewijde palm, die ze dan, op een stoel staande, boven elk deurgat boven de ‘chambran’ wilde steken. Een betere bescherming tegen ongeluk en ziekte bestond er niet, wist ze…. En ze is er zeer oud mee geworden!  
Hoe ver de aftakeling van het voorvaderlijk Geloof reeds is gevorderd, kunt U nagaan aan de belangstelling die deze Kerkelijke Hoogdagen nog genieten in de media. Want mocht er ook maar één Moslim zich hierdoor beledigd voelen, dan zou het ‘dreigingsniveau weer eens naar 3, ja zelfs 4 kunnen oplopen. En daarvoor is er toch geen geld meer?!
Tenzij wij de trom roeren en ieder van ons, op zijn plaats, een kleine persoonlijke Kruistocht begint. Zodanig dat wij ooit weer met een gerust gevoel op het vliegtuig, op de trein, op de bus, in het winkelcentrum kunnen zijn, zoals (bij manier van spreken) ‘vòòr de oorlog’. Want nu ligt Het Beest met kwijlende muil op de loer achter iedere straathek.
*
2494 - HET DEKSEL DEr WAALE RODE BEERPUT  OP EEN KIER GEZET.
*
.
*
INLEIDING

De lezer weze gewaarschuwd: verder lezen Kan zijn gezondheid schaden, ja zelfs in bepaalde gevallen leiden tot razernij waarbij het schuim op de lippen komt.
‘De Kracht der Verandering’, maar dan in ’t Fransoos, zijnde le Mouvement Reformateeur (MR) werkt daar Blijkbaar beter dan in Vlaanderen. Aandacht dus voor DE Minister van Overheidsbedrijven, deze galante Dame, Mme Jaqueline Galant, wiens charmante foto U hierboven vindt. Hoogst verwonderlijk op onderhavige radicaal Vlaams gezinde blog, lovende woorden te vinden voor een Franscouillons politica. Ze mag van mijnentwege gerust nog een paar versnellingen hoger schakelen, zodat het onderste van de rode beerput in de ‘Overheidsbedrijven’ boven komt.
Het woord ‘Overheidsbedrijf’ zelf is trouwens een contradiciop in terminis, een camouflage-net over een enorme pot vetbetaalde postjes waar vriendjes kunnen in gedropt worden. Moesten al die ‘diensten’ als privé-ondereming gerund worden, ze zouden geld kunnen opbrengen, in plaats van  jaar na jaar na jaar geld te kosten. Zonder nog te spreken over  kwaliteits-verbetering en beroepsfierheid.
Kortom, De Tijd is te pruimen, enfin, toch af en toe, zoals deze keer met dit artikel over onze tsjoeke-tsjoeke treintjes.
*

MIDDENSTUK
Onder voorname dankzegging
overgenomen door Digitalia bij
*
Galant: ‘Het is afgelopen met de uitwassen van de PS'
*
‘Het moet afgelopen zijn met de verspillingen bij de NMBS. Die zijn vooral het werk van de PS’, zegt minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR).
Deze week maakte u bekend dat er een onderzoek komt naar de NMBS. Waarom?
Jacqueline Galant: ‘Er komt een audit naar de dochterbedrijven van de NMBS. Het gaat om drie dingen: het budget, de financiële risico’s en de manier van werken. Nu is dat niet duidelijk. Maar ik zeg er meteen bij: we denken dat het drie tot vier maanden zal duren vooraleer we een helder beeld van de dochterbedrijven hebben. Ik ben eigenlijk verwonderd dat mijn voorgangers het nooit nuttig hebben gevonden zo’n audit te vragen.’

Als u dat doet, is het omdat er iets scheef loopt? Wat precies?
Galant: ‘Ik heb zoals iedereen de brief van CEO Jo Cornu gelezen. Daarin staan verontrustende feiten.’
Verspillen de spoorwegen geld?
Galant: ‘Ja. En het is dringend tijd dat de NMBS zich terugplooit op haar kerntaak: het binnenlands vervoer. Ze is nu te hard actief in het buitenland. En dat werkt niet. Op een busstation in Jamaica na draaien alle buitenlandse projecten met verlies.’

    De NMBS heeft een werkplaats in Ottignies, maar de sporen liggen er niet. De treinen raken er niet binnen.

In welk kamp bevindt u zich in het oorlogje dat woedt tussen NMBS-CEO Jo Cornu en voorzitter Jean-Claude Fontinoy?
Galant: ‘Ik heb beiden nog eens gewezen op de grenzen van hun job en hen gevraagd zich niet met elkaars job te bemoeien. De CEO beheert het bedrijf. De voorzitter zit voor.’

Gedraagt de ene zich volgens u verantwoordelijker dan de andere?
Galant: ‘Nu hebben beiden nog mijn vertrouwen. Vooral de CEO, omdat ik als voogdijminister het vaakst met hem moet samenwerken. De voorzitter zie ik minder.’

Cornu en Fontinoy zijn zeventigers. Zijn ze te oud om de spoorwegen te leiden?
Galant: ‘Ze hebben ervaring. Maar in april stel ik een hervormingsplan voor om de spoorwegen te moderniseren. Voor wie zich niet achter het plan schaart nemen we maatregelen.’

Komt dat hervormingsplan neer op een besparingsplan?
Galant: ‘Ja. Ik heb dat nooit verstopt. We willen dit bedrijf redden door te besparen. Ik mag dan een liberaal zijn, maar ik zal de eerste zijn om deze onderneming te redden. Alleen om de spoorwegarbeiders hun beroepstrots terug te geven. Het wordt dringend tijd dat we het management verbeteren en de dialoog herstellen. Vooral tussen de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel. Er gebeuren hallucinante dingen.’

Welke hallucinante dingen?
Galant: ‘De NMBS heeft een werkplaats in Ottignies, maar de sporen om er te geraken liggen er niet. Resultaat: 4 miljoen euro in de vuilnisbak. De treinen kunnen er niet binnenrijden.’

‘Ander voorbeeld: het station van Luik. Het heeft een fortuin gekost, maar er zijn geen kantoren voor de spoorwegmensen. Het resultaat: de NMBS moet aan de overkant kantoren huren. Met die verspillingen is het afgelopen. Met de uitwassen van mijn voorgangers, vooral de PS, is het afgelopen. Ik wil een gezond beheer, rationele beslissingen en een performante dienstverlening.’

    Op een busstation in Jamaica na draaien alle buitenlandse projecten met verlies.

Maar uw besparingen dreigen net een strop rond de nek van de spoorwegen te leggen.
Galant: ‘Helemaal niet. Het is een kans. Het wordt tijd dat de NMBS moderniseert en wakker wordt. Een ander voorbeeld: de ICT bij de spoorwegen wordt door 500 mensen gedaan, van wie de helft externe consultants. Op een bepaald moment moet je snoeien.’

U spreekt over Luik, maar er moet ook budget worden gevonden voor een ander megaproject: het station van Bergen.
Galant: ‘We kijken wat we kunnen doen, maar het is een project dat ik nooit zou hebben opgestart. Er zijn problemen. Ik wil er eerst meer zicht op krijgen.’

U vreest dat de uitgaven de pan uit rijzen?
Galant: ‘Ja, ik maak me daar zorgen over. Het zijn zotte uitgaven. Ik was daarentegen bij de inhuldiging van het station van Doornik: dat was wel een intelligente keuze.’

Nog even over de regering zelf. Didier Reynders zegt dat de ruzies tussen de N-VA en CD&V de ploeg schaden. Volgt u hem?
Galant: ‘Er zitten in de regering sterke persoonlijkheden om de tafel, maar de sfeer blijft constructief.’

De media kloppen het dus op?
Galant: ‘Ja en ik betreur dat. Het zou beter zijn meer aandacht te besteden aan wat in Wallonië gebeurt. Elke beslissing die de regering er neemt, is een catastrofe.’

U viseert gewoon de socialisten.
Galant: ‘Ik zag vorige week nog Laurette Onkelinx als een zottin uithalen naar minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block. De socialisten slagen er niet in kalm te worden. Ze zijn te lang aan de macht geweest en slagen er niet in de bladzijde om te draaien.’

UITLEIDING

Cruella Onkelynx publiekelijk een ‘zottin’ durven noemen, verdient een medaille voor moed en zelfopoffering en een bank vooruit. Alleen: met de Riberaren weet men nooit ver vooruit. Het kan dus best, dat ze, net als de BDWërs, Tsjevenmanieren beginnen krijgen om aan de macht te blijven. Let op mijn woorden!
In ieder geval dreigt de megalomane droom van Olio di Poepo als een pudding in elkaar te zakken. Nu de plaatselijke NMBS-verantwoordelijken wegens onbekwaamheid op straat zwieren, en daar een houten barak optrekken, nadat alle kosten uit de partijkas van de PS zijn terugbetaald… Ik hop dus vurig, dat het Coburgmisbaksel nog minstens tot die dag zal blijven bestaan…
Weet U, van houten barakken gesproken als ‘voorlopig’ stationsgebouw, dat de textielstad Waregem tot een stuk in de jaren ’80, dit is meer dan 40 jaar na de oorlog heeft moeten behelpen? Ondergetekende heeft er jarenlang genoten van de nostalgie van het uitzicht, die bijna een verre herinnering was aan ‘de Verwoeste Gewesten’ in mijn vaderstad Ieper. Scheef was de poorte deure van oudheid geweken, zaalrugde ’t dak van de scheure – boven de veusten blommen gesprongen, blommen van buit’n en blomme”n van bin’n…..
*
Op een eeuwig zwijgen en door niemand verder te vertellen……
(‘Get) Digitalia

*
EINDE
*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten