.
*
3165 - SCHRIJVERS EN
DICHTERS (van de bevoorrechte soort) ONDER ELKAAR
*
Op Blog 2926 van 10/2015 pleegde ik reeds een bijdrage over deze tempel: The
Jane Donze
*
INLEIDING / GROTE
SPRONG VOORWAARTS
*
Ja, inderdaad, vrienden! Van een heel speciale bepaalde bevoorrechte
soort die onder elkaar samen de grootheid van wat eens ‘de Patrick’ was, hebben
uitgemaakt. ’t SCHELDT biedt ze ons aan op een op ‘n heel gewoon alledaags
schenkblad voor gewone alledaagse mensen.
Maar ik ga hier niet elk week voor iedereen ‘t SCHELDT
propageren, hé. Goed voor nog deze ene keer en dan gaat de blok er op. Via
Tinternet kunt U dan in huis nemen wie of wat U wilt. U, die zoveel dichter bij
A verblijft, zult er geen spijt van krijgen want voor mij, 1500 Km verder is
het iedere week een verademing.
De Hofdichter van de week daar citeert zo maar, los uit de
mouw (zie hieronder) mijn strokt persoonlijke eigen voorkeur inzake échte
Vlaamse woordkunstenaars. Maar de
doorslag daarbij gaf wel de beeltenis van die Hemmelinkx, voornaam Kristien. Een
soort van Zwarte Weduwe, zoals U weet. Of als U wilt, Het sPook van de Bourla. Zeg
nooit luidop in haar nabijheid haar ‘Cristian
Name’, want dan slaat ze over in een Perpetuum Mobile. Zoals die wippende
pop uit een of ander horror-verhaal. Tais-toi et sois belle is blijkbaar
niet aan haar besteed. Jammer voor heem de mensheid.
Enfin, ik bracht U deze lijnen met een bijbedoeling die U
helemaal onderaan zult ontdekken. Gewon even op de tanden bijen!
*
*
MIDDENSTUK / VENSTER OP DE WERELD
*
Links of Rechts? Dit is Kristien Hemmerechts, zo Slinkx als ze iin A’pen is.
De stadsdichter en de
helleveeg
Een groot
kenner van poëzie kunt u Homo Criticus niet noemen. En dat hoeft ook niet. Maar
totaal ignorant is hij evenmin.
Als HC in 30
seconden zijn twee favoriete gedichten zou moeten melden, dan zijn dat: De
tuinman en de dood van Pieter Nicolaas van Eyck en Het huwelijk van Willem
Elsschot. Waarom? Wel, hierom. De tuinman en de dood is een kippenvel-vers over
de onontkoombare dood. Uit Het huwelijk stammen de gevleugelde woorden ‘Tussen
droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren’ en wel om een
verlepte echtgenote dood te slaan en een jonger exemplaar te nemen. Homo
Criticus vindt het dan ook zeer terecht dat ‘Tussen droom en daad…’ is verkozen
tot mooiste onvergankelijke zin.
Wat Homo
Criticus echter even ergerlijk vindt als – of nog erger dan - een haar in de
boter of een vlieg in de soep is het gedrag van de jonge snaak die als
kersverse stadsdichter van Antwerpen een bedrag van 5000 euro vangt om een keer
of twaalf wartaal uit te kramen. Oordeelt u zelf. ‘Vanavond regent het hard als
oorlog, maar ik kus alle dagdromende straatsoldaten. Ze transformeren in
gevlekte padden die eeuwig tapdansen rond lantaarnpalen.’
Als het dan
toch over amfibieën moet gaan, geeft Homo Criticus de voorkeur aan het zoenen
van kikkers tot er een prins of prinses verschijnt.
Maarten
Inghels dus, een soort van jongere versie van oerstadsdichter Tom Lanoye. Plots
kende half Vlaanderen hem, nadat hij op Knack.be alle Latijnse dichters uit
Wikipedia had uitgesmeerd én in één messentrek burgemeester Bart De Wevers
puberale dichtkunsten tot frut had gekapt. Zo rond zijn twintigste had De Wever
een eigen gedicht voorgelegd aan Herman de Coninck voor in zijn literair
tijdschrift. Die vond de beeldspraak rond een ‘nachtspiegel’ niet geschikt,
want een nachtspiegel was toch een pispot. En ‘als je bloed plast, moet je naar
de dokter’.
In 1990,
toen Bart De Wever 20 was, mocht Maarten twee (2) kaarsjes uitblazen. Hoe komt
hij dan nu aan die kattebel van de
Coninck?
Homo
Criticus zal het u zeggen. Dat komt recht uit de archieven hemmerechtsvan
onlustige en rancuneuze weduwe Kristien Hemmerechts. Het (Pieter) De
Coninckplein mocht niet worden omgedoopt tot Herman de Coninckplein? Dan zal de
helleveeg van de Cogels Osylei haar protegé ten stadhuize sturen met een
potteke adders, schorpioenen en gevlekte padden.
Onder welke
naam zouden beiden hun tafeltje in The Jane reserveren?
Homo
Criticus
*
UIT LIJDING – MORAAL
v/h VERHAAL
*
*
Zoals U duidelijk kon zien op Blog 2926 van amper 3 maand
geleden, toen ze de ‘Doze’ nog moesen opfrissen, en deze relatief nieuw was,
spreekt Homo Criticus van ‘The Jane’, dus duidelijk nà amputatie van de
achteraan bengelende doos. Nu pas begrijp ik hun uithangbord: twee op hun
achterwerk zittende vrouwspersonen die aldus de littekens van de amputatie
verstoppen.
Maar wees gerust: aan (vuil)dozen zal daar geen gebrek zijn.
Want op hun www leest men als eerste volzin: Jane zit daar nu, zonder ‘doze’?
Zo mag ze tenminste in de vroefgere Kerk komen zonder dat de Hemel op haar kop
valt. De ‘Intruïtus’ op de voorliggende spijskaart is zo al heiligschennend
genoeg om de drempel laag genoeg te houden voor de ‘anders gelovige’ Nieuwe Belgen.
Food is our religion. Daarom staat de keuken in The Jane op de plaats van
het altaar.
Zer spitsvondig! Helemaal om te gieren, nietwaar? Om U en
iedereen krom te lachen. Spijtig dat Slinxe nieuwe liedjes nooit lang duren….
*
*
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten