zondag 28 november 2021

500743 – DANK ZIJ HET KLIMAAT AKKOORD VAN GLASGOW, KAN HET

 

.

ZONDAG 28 NOVEMBER 2021

*

LACHTAERT WORDT ER UIIT GETRAPT

EN DE OPEN VLD WORDT

‘UITGEFASEERD’

*

500743 – DANK ZIJ HET KLIMAAT AKKOORD VAN GLASGOW, KAN HET BLAUWE MONSTER NU EINDELIJK ‘UITGEFASEERD’ WORDEN

*

I N H O U D

Het nieuwe woord ‘Uitfaseren’ danken we feitelijk de Chinezen die in Glasgow de klimmat-verstoring door fossiele brandstoffen maar niet wilden inzien. Stopette, zonder meerkon niet, ermee stilletjes aan ophoucen wel. Uitfaseren dus.

Er staan blijkbaar voor nà dit weerkeind machtige zaken in de sterren geschreven. Waardoor dit Kloteland eindelijk zal leren in de pas te lopen.

Snuif de sfeer hieronder, en net alsd na een portie friet-met-mpselen voor wie uitgehongerd was, zult U smachten naar nog….

http://blog.seniorennet.be/guvaal/

*

DE OVERBODIGE KANTONS

*

In mijn blogs ga ik ervan uit dat dit België in zijn huidige vorm niet kan blijven bestaan en dat we best – op zijn laatst na de verkiezingen van 2024 – tot een gesprek zouden komen tussen de vier gewesten: Vlaanderen, Wallonië, Brussel en de Duitstalige Oostkantons over hoe het verder moet. Wat die laatste regio betreft, stond er in de weekeindeditie van De Standaard een interessant artikel Van de hand van Klaas De Brucker, transporteconoom KU Leuven, campus Brussel.

De heer De Brucker gaat ervan uit dat we de Duitstalige Oostkantons best terug aan Duitsland zouden geven. Daartoe behoorden ze historisch al tot het verdrag van Versailles uit 1919, na WO I, toen België de streek kreeg als oorlogsbuit. Er wordt wel eens gezegd dat de Oostkantonners tegenwoordig de beste Belgen zijn. Ze worden hier gewoon gepamperd en kosten België enorm veel geld, in de eerste plaats door het aantal extra ministerposten, parlementsleden en ambtenaren die we er moeten betalen. Daarbij komen dan nog de vertaalkosten van de federale overheid en de provincie Luik, waarbij alle wetten en alles wat ermee samenhangt moet worden vertaald naar het Duits.

En daar houdt het niet bij op. Toen dat stukje Duitsland in 1919 bij België werd gevoegd was er het probleem van de spoorlijn Keulen – Luxemburg die meermaals over de nieuwe staatsgrenzen liep. Om te vermijden dat de trein daar telkens zou moeten stoppen, werd dat hele spoorwegtraject Belgische grondgebied. Vandaag de dag is het nog een wandel- en fietspad, maar blijft het nog steeds een Belgische enclave in Duitsland, inbegrepen het voormalig station en stationsplein van Monschau.

Tenslotte heeft Vlaanderen bij die Oostkantons niets te winnen. In de discussie over Brussel-Halle/Vilvoorde koos toenmalig minister-president Karl-Heinz Lambert voor de francofone versie, dus tégen Vlaanderen. Als na de verkiezingen van 2024 de kans zich voordoet zouden we dat stukje Duitsland best terug aan Duitsland moeten geven, waar het thuishoort.

 *

BEDRIJVEN SCHAKELEN OM NAAR ELEKTRISCHE LEASEWAGENS

Werknemers van Carglass kunnen al een elektrische wagen leasen. Twijfelaars kunnen een elektrische Volkswagen uittesten.

©Reuters

**

Alle nieuwe leasewagens moeten vanaf 2026 rijden op elektriciteit. Veel bedrijven bereiden die omslag nu al voor. Ze passen een mouw aan de hogere aankoopprijzen van elektrische wagens.

De fruit- en groentehandelaar Greenyard schakelt volledig over naar elektrische leasewagens. Elke personeelslid dat een nieuwe leasewagen krijgt, kan alleen kiezen uit modellen die rijden op elektriciteit. De oude leasewagens op brandstof verdwijnen in de komende jaren als de leasetermijn afloopt.

De essentie

Vanaf 2026 moeten alle nieuwe leasewagens elektrisch zijn.

Veel bedrijven beginnen nu al aan de omslag. Ze stuiten op enkele uitdagingen.

Zo vonden ze een oplossing voor het feit dat elektrische wagens duurder zijn in aankoop.

Dat euvel lossen bedrijven op door het leasebudget te verhogen, al schakelen de meeste over naar een systeem dat het volledige kostenplaatje van een auto in rekening neemt. De verbruikskosten van een elektrische auto liggen heel wat lager dan van een klassieke.

Met de maatregel neemt Greenyard een aanloop naar 2026. Dan moeten alle nieuwe leasewagens elektrisch zijn. De omschakeling begint al in 2023, wanneer auto's met een verbrandingsmotor een deel van hun belastingaftrek verliezen.

Greenyard is niet het enige bedrijf dat in actie schiet. 'Veel bedrijven hervormen hun leasingbeleid, zodat werknemers ook een elektrische auto kunnen nemen. In 2023 zal de grote omschakeling beginnen', zegt Frank Van Gool, de directeur van Renta, de Belgische belangen organisatie van autoverhuurbedrijven.

Totale kostenplaatje

Bedrijven die elektrische auto's in hun leaseaanbod willen opnemen, moeten inspanningen doen. Een uitdaging is de aankoopprijs van elektrische wagens. Die ligt hoger dan die van auto's op diesel of benzine.

Jens Cardinaels

Nieuwsbrief Nr 163 - November 2021

*

  1. TEKOS ECHO

**

 

EUROPEES RECHT VERSUS NATIONAAL RECHT – IN CASU POLEN

*

Net zoals vorige maand Hongarije kop van jut werd voor de EU is het nu de beurt aan Polen om tot grootste zondenbok van Europa te worden getorpedeerd. Aanleiding van de frontale aanval was de uitspraak van het Pools Grondwettelijk Hof (PGH) dat zich vragen stelt bij de automatische voorrang van het EU-recht op het Pools recht.

 

Het is geenszins onze bedoeling het politieke regime in Polen te bewieroken. Maar net zoals we in onze vorige Nieuwsbrief de berichtgeving in West-Europa over Hongarije en zijn zogenaamde ‘anti-homowet’ hekelen stoort ons de verslaggeving in de mainstream media over Polen mateloos. Uit louter ideologische gronden bedient men zich schaamteloos van halve waarheden en hele leugens om de feiten bewust verkeerd voor te stellen.

Waar gaat het over? In de Westerse pers werd door journalisten, academici en politici beweerd dat het Pools constitutioneel Hof (PGH) heeft beslist dat de Poolse Grondwet altijd voorrang heeft op het Europees recht. Dit was volgens hen niet meer dan een oorlogsverklaring tegen Europa en haar grond-beginselen. Trouwens men heeft het steeds over Europa als men eigenlijk de EU bedoelt. Maar dit even terzijde.

Lode Goukens docent 'Europese en wereld instellingen' aan de Thomas More Hogeschool is één van de weinige academici die de ideologische vooringenomenheid van de politiek correcte pers probeert te doorprikken door de feiten voor zich te laten spreken. Hij benadrukt dat in werkelijkheid het PGH nergens geformuleerd heeft dat het Pools recht sowieso voorrang geniet op het Europees recht. Alleen heeft het PGH geoordeeld dat een deel van de Europese verdragen zich op bepaalde onderwerpen niet verdragen met de Poolse grondwet. EU-recht kan slechts boven nationaal recht gaan, als de EU daarbij binnen de haar door de lidstaten verleende bevoegdheden blijft. Indien de EU die grenzen overschrijdt kan EU-recht nooit boven nationaal recht gaan. Ook volgens Boudewijn Bouckaert erkent Polen expliciet de superioriteit van het Europees recht maar alleen daar waar het bevoegdheden betreft die uitdrukkelijk in EU-verdragen zijn overgedragen. Hij benadrukt daarbij dat Europa geen staat of een superstaat is, maar een verdrags organisatie met weliswaar belangrijke maar begrensde (!) bevoegdheden.

David DzjaïzIn interviews volgend op de beslissing van de Polen vielen politici, academici en journalisten in de West –Europa over elkaar om duidelijk te maken dat het voorrangsrecht van de EU op het nationaal recht een wet van Meden en Perzen is. Maar waar baseert men zich op? Laat ons daarom terug gaan naar de recente geschiedenis.

in Luxemburg bestond wel. Al in 1964 oordeelde het Hof dat Europees recht David Dzjaïz schetst in zijn boek ‘slow democracy’ hoe rechtspraak onder de EU paraplu duidelijk ontspoord is geraakt. In het klassieke internationaal recht gold een door de nationale staat ondertekend Europees verdrag nog niet direct voor de burgers van dat land. Daartoe diende de staat dat verdrag eerst om te zetten in nationale wetgeving, dus door een wet door het parlement heen te loodsen. Maar in 1963 ging het Hof van Justitie van de EU (HVJEU) met het Van Gend & Loos-arrest in tegen de internationale jurisprudentie door te stellen dat Europese verdragen direct op burgers van toepassing zijn (1). Een jaar later ging het HVJEU met het Costa/Enel arrest nog een stap verder (2). Daarin oordeelde het Europees Hof dat vanaf dat moment alle Europese juridische voorschriften voorrang hadden op de nationale wetgeving, dus ook op de grondwetten. Een nationale wet die niet strookte met het Europees recht kon genegeerd worden. De Europese verdragen werden hiermee tot een soort aan alle nationale democratieën opgelegde constitutie die zelfs boven hun hoogste wetten prevaleerde terwijl alle fundamentele teksten van de democratie toch stellen dat de soevereiniteit uiteindelijk bij de natie ligt.

Terug naar Polen. Volgens professor Marc De Vos (Itinera) raakt de Poolse paleisrevolutie een open zenuw in de constructie van de Europese Unie. “De Unie is het eindresultaat van verdragen die Europese landen sinds de jaren vijftig in golven hebben afgesloten. Bij elk verdrag staan de verdragsluitende landen een deel van hun soevereiniteit af aan Brussel. Geleidelijk aan kreeg de Unie zelf de bouwstenen van een rechtsstaat: een verkozen parlement, de benoemde Europese Commissie als feitelijke regering, een Europese rechtbank in Luxemburg. De Europese Unie is een proto-federale staat. Eén zaak ontbreekt echter: een duidelijke keuze, vastgelegd in de constitutionele verdragen van de Unie, over de hiërarchische verhouding tussen de Unie en de lidstaten. Bij de start van de Europese eenmaking bestond daarover geen politieke eensgezindheid, misschien zelfs niet het politieke inzicht. Het Hof

Herman Michiel stelt eveneens dat de prioriteit van het Europees recht niet werd afgekondigd door staats- of regeringsleiders na een democratische beslissing van de volksvertegenwoordiging of na een referendum maar door niet verkozen juristen van het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. Dus niet meer dan enkele rechters in Luxemburg! Er is in de Europese annalen nergens sprake van een verdrag van de gedeelde soevereiniteit… (12/5/2020 in Ander Europa). automatisch voorrang moet hebben op nationaal recht (supra, Jan S). Op dat beginsel van primauteit stoelt de hele architectuur van Europa. Het is eigen aan federale staten dat de federale grondwet de verhouding tussen de federale staat en de deelstaten regelt en in een mechanisme voorziet om conflicten te beslechten. In de Europese Unie is er nooit een afspraak gemaakt. De lidstaten hebben hun grondwet niet hoeven aan te passen” (Knack 27/7/2021).

 

Het principe ‘Europees recht’ boven ‘nationaal recht’ werd niet vastgelegd in het verdrag van Rome noch in een van de andere Europese verdragen. Er is een poging geweest om het te laten opnemen in het mislukte EU grondwet maar het werd in het Lissabon verdrag niet opgenomen (UNHERD).

Journalist Bart Haeck bevestigt dat de discussie beslecht werd door rechters, niet door politici (de Tijd 21/10/2021).

Marc De Vos wijst er op dat Polen niet alleen staat in zijn houding. De 2 hoge rechtscolleges in Frankrijk (Conseil d’ Etat) en Duitsland (Bundesverfassungsgericht), twee gezags getrouwe EU leden stellen de laatste jaren meer en meer vraagtekens te hebben bij de werking van het Hof van Justitie... Het VK is vertrokken uit de EU mede uit misnoegen over de ongecontroleerde en oncontroleerbare Europese rechtspraak die de nationale soevereiniteit op zijn kop zet….

Het Duits Grondwettelijk Hof had in eerdere arresten al meermaals beslist dat het behoud van een echte democratie vereist dat er voldoende bevoegdheden op nationaal niveau blijven en dat de bevoegdheid van de Europese instellingen begrensd wordt door onder meer het subsidiariteitsbeginsel (geen zaken die de lidstaten zelf beter kunnen doen) en het evenredigheidsbeginsel (dit betekent dat de EU voor de verwezenlijking van haar doelstellingen alleen die acties onderneemt die nodig zijn, en niets meer dan dat). Deze beginselen werden ingeschreven in de herziene Europese verdragen (Verdrag Van Lissabon). Matthias Storme benadrukte dat naar aanleiding van het massaal opkopen door de ECB van overheids obligaties het Duits Grondwettelijk Hof (op 5/5/2020) een sterk statement liet horen aangaande de begrenzing van de aan de EU overgedragen bevoegdheden. De Europese instellingen en meer bepaald de Europese Centrale Bank en het Hof van Justitie weigerden de dialoog met het Hof. En waar was toen de verontwaardiging bij de overige 26 lidstaten bij politici, academici en in de pers?

Conclusie:

De heksenjacht tegen Polen heeft in wezen weinig of niets te zien met principes over welke rechtspraak voorrang heeft. Dit is niet meer dan een drogreden. Waar het eigenlijk over gaat is dat Polen en Hongarije, als de meest uitgesproken voortrekkers van de Visigrad-landen zich op politiek, ethisch en godsdienstig vlak weigeren te conformeren aan de links liberale oekazes van de Europese Commissie en andere niet verkozen organen van de EU.

De verwijten tegen de Polen staan bol van hypocrisie. Zo was een uitspraak van het Pools grondwettelijk hof over de aanscherping van de abortusregels volledig in de lijn met de opvatting van de meerderheid van de Polen die katholiek zijn. En dat zint de links-liberale oligarchen van de EU niet.

Wat men maar niet wil begrijpen is dat de bevolking van de Oost-Europese landen vindt dat de seksuele opvoeding van hun kinderen aan de ouders toekomt en niet aan een door de overheid gepromote gender ideologie. Terwijl men in de Westerse pers kritiek heeft op de LGTBQ-vrije zones in Polen omdat dit symbool staat voor homo haat is het wel degelijk in de West-Europese hoofdsteden waar homo seksuelen dagelijks het slachtoffer van anti-homogeweld veelal door moslim extremisten. Maar door de weldenkenden wordt ostentatief naar de ander kant gekeken.

Een andere kritiek op Polen is dat de benoeming van rechters in het Hooggerechtshof in Polen de scheiding der machten uitholt… Wat een bizarre redenering. Ook in verschillende Europese landen worden rechters benoemd of voorgedragen door politici. Dat geldt bijvoorbeeld in Duitsland voor de allerhoogste rechters van het Bundesverfassungsgericht. Die politieke benoemingen zijn nooit aanleiding geweest de rechtsstaat in Duitsland in twijfel te trekken. En is het Grondwettelijk Hof in België niet een schoolvoorbeeld van politieke inmenging: Van de 12 leden worden zes leden benoemd uit (ex-)politici. En in Europees verband zijn politieke benoemingen nu juist regel geworden. De rechters in het Hof van de EU in Luxemburg worden benoemd door de verschillende regeringen van de 26 lidstaten.

David Engels stelt terecht dat toen Polen tot de Unie toetrad het ervan overtuigd was dat dit project gebaseerd was op het gedeelde respect voor fundamentele sociale instellingen zoals de klassieke familie, privé-eigendom, de nationale identiteit of de westerse beschaving. De Europese elites hebben zich echter steeds meer gericht op radicale linkse ideeën zoals multi culturalisme, gender theorie, LGTBQ ideologie, globalisme, schulden cultuur en westers masochisme.

Lode Goukens stelt terecht dat de EEG als voorloper van de EU steeds meer afgegleden is van een vrijhandels organisatie van soevereine staten naar een dirigistische en centralistische club. We zouden er kunnen aan toevoegen dat haat en onverdraagzaamheid tegen andersdenkenden de vaste ingrediënten geworden zijn van hun ideologische receptuur.

Jan Sergooris

(1)De Nederlandse onderneming Van Gend en Loos werd bij invoer van goederen vanuit Duitsland geconfronteerd met een invoerheffing. Dit was volgens Van Gend en Loos een door het EEG-Verdrag verboden verhoging van douanerechten.

(2) Costa Enel ging over een Italiaan met aandelen in een eleketriciteits maatschappij die zich onterecht bejegend voelde door de nationalisatie ervan.

CORONA & CENSUUR

VRIJE COMMENTAAR

*

Zijne Hoogwaardige Exellentie Minister Blootgat (VDBroecke, van ‘Vooruit- met- de- Geit’) als circus-artiest op de Teevee, tekens die getackeld wordt door de Hoernaliste van Dienst. De lol kan niet op, ware die lol niet zo dodelijk.

Maar voortaande op De Schandaard, de gazet uit het Antwerps Hoerenkwartier, gaan er stemmen op om het in 1920 gestolen Duits grondgebied Eupen-Malmedy gewoon weer af te stoten. België barst uit elkaar en dus beleven we dat nog in levenden lijve misschien lang voor Mei 2024….

De Blauwe Vogelverschrikkers weg, te schande gezet door hun allerlaatste Voorteitter, de Vlamingen, die toch al de meerdherid hadden in aantal, eindelijk Baas in Eigen Huis.

Het is allemaal haast teveel om in een adem uit te ademen….

Er zal dus toch iets van aan zijn, dat de Familie Seks & Coburg politiek asiel zal moeten aanvragen in Gotha, waar die oorspronkelijk vandaan kwamen..

God-nog-aan-toe, en waar moet ons Betteke dan op zoek gaan naar een Koninklijke Gemaal?

Ach, allemaal zorgen op het sterfhuis. Want zie, aan de horizon wenkt Geert Wilders. Om samen, de Brexit achterna, het zinkend schip te verlaten, onderweg naar veiliger oorden…

God save the Queen!!!

*Digithalys

Geen opmerkingen:

Een reactie posten