*
*
1981 - OVER HET OUDSTE EN BLOOTSTE BEROEP
TER WERELD
*
.
Anke
Van der Meersch, jong, mooi, blank en gestudeerd,
komt
er rond voor uit….
*
INLEIDING
Neen,
dit stukje gaat niet over wat U denkt.
Wat niet
al lachend kan gezegd worden is de waarheid niet.
Over
het waarheidsgehalte van wat volgt, steek ik mijn hand niet in het vuur. In authentiek Italiano zegt
men over zoiets: ‘Si non è vero, è ben trovato’. Maar al lezend kan men soms (zoals ik) overtuigd
geraken. Algemeen menselijk gezien, moet een onschuldig iemand niets verbergen.
En trouwens, de rol van elk kledingstuk is om functioneel (of mooi) te zijn. Hoofddoeken of lange alles
verhullende tabbaarden horen dar volgens mij duidelijk niet bij.
MIDDENSTUK
Onder voorname
dankzegging
overgenomen door
Digitalia bij
*
Hoofddoek
waar komt het vandaan.....
Wanneer
je dit leest zul je glimlachen als we een muslima zien op straat.....
Volgens Muazzez Ilmiye Cig ligt de oorsprong van de
islamitische hoofddoek bij Soemerische prostituees. De Turkse archeologe stoelt
haar bewering op historisch onderzoek. Daaruit zou blijken dat het dragen van
de hoofddoek uit de cultuur van de Soemeriërs stamt. Zo’n 5000 jaar geleden
droegen prostituees daar in tempels een hoofddoek.
Je kunt wel raden dat de uitlatingen van de
92-jarige vrouw in Turkije als de spreekwoordelijke rode lap op de stier werden
onthaald. Een advocaat uit Izmir legde prompt een klacht neer, maar de rechter
sprak deze week de vrouw vrij. Er valt soms ook goed nieuws te rapen in
Turkije.
De kranige oude tante moest naar eigen zeggen
ontzettend lachen toen ze ontdekte waar het gebruik van de hoofddoek vandaan
kwam. “Je moet dat aan de mensen vertellen in Nederland”, zegt ze in
NRC-Handelsblad. “Het symbool van islamitische eerbaarheid komt uit de wereld
van de prostitutie”. “Je zou je schamen je hoofd te bedekken als je eens wist
waar dat gebruik vandaan kwam”, schrijft ze in een boek en zegt ze tegen jonge
moslimvrouwen en -meisjes.
In de ogen van Cig werd de hoofddoek dus niet
gebruikt om “de eer van de vrouw te beschermen” maar als een herkenningsmiddel
voor prostituees. De archeologe maakte de Turkse revolutie van Atatürk nog mee.
Het Arabische schrift werd afgeschaft en Atatürk maakte komaf met de strenge
kledingsvoorschriften van de islam. Jongens en meisjes gingen samen naar school
en op klasfoto’s uit die tijd is geen hoofddoek of niqaab te bekennen.
“Het zijn mannen die vrouwen vandaag dwingen om een
hoofddoek te dragen”. Muazzez Cig maakt zich dan ook zorgen over de dreigende
islamisering van Turkije. Premier Erdogan heeft een voorgeschiedenis als
fundamentalistische hardliner en zijn regering heeft zich naar eigen zeggen tot
doel gesteld “de godsdienst te redden”.
Cig schreef een brief aan de vrouw van de premier.
“Ik droomde dat ik van de trappen afliep van het mausoleum van Atatürk in
Ankara. Ik zag de premier met zijn echtgenote omhoog lopen. De echtgenote was
modern, zonder hoofddoek. Zou het niet fantastisch zijn, als U die echtgenote
was?” Cig wacht nog altijd op een antwoord. Volgens de oppositie zit de
hoofddoek op het hoofd van mevrouw Erdogan gelijmd.
En dàt Turkije willen wij dan kost wat kost Europa
binnenloodsen !
Bob
Camps
*
UITLEIDING
Dat Eskimo’s, zowel mannen als vrouwen, in de barre
Poolcirkel zich met warme pelsen buitenshuis al eens warm induffelen, vindt
iedereen normaal. Daar is zelfs geen enkel
‘Geloof’ voor nodig, alleen een beetje gezond verstand.
Dat bommengordels, slagersmessen, kapmessen voor
onthoofding en Kalasjnikovs al eens onder wijde kledij verborgen worden: tot
daar aan toe. Maar dan zijn het meestal mannen, die dat doen, en geen mietjes.
Om alle mistoestanden te voorkomen, zou dergelijke
maskerades moeten verboden worden, net als peniskokers of beschilderingen met
oorlogskleuren. Ze verstoren het straatbeeld en maken dat onze steden, ja zelfs
het kleinste dorp met nog meer dan voldoende parkeergelegenheid, het uitzicht
krijgen van vreemde beangstigde achterbuurten in verre landen, waar de
onveiligheid troef is.
Het is de kledij der samenzweerders, die wachten op
een gelegenheid om hun slag te slaan. Het maakt alle katjes, zelfs bij
klaarlichte dag, donker en gevaarlijk. Het zijn schimmen die haaks staan op
onze modieuze beschaving. Ze zijn een vervloeking voor het oog.
Het wordt al helemaal gek, als in onze zwembaden de
lichten moeten worden gedoofd, omdat boerka’s met daarin spookgestalten
onzichtbaar moeten gemaakt worden. Boerka’s zijn de treiterende waarschuwing
voor onze Eva’s voor wat hen te wachten staat, als de Islamisering niet
teruggedrongen wordt.
Misschien één uitzondering om de bedekking van kop
tot teen, zelfs onder de oksels, te verplichten, en dat is (om begrijpelijke
redenen) voor ‘Dames’ zoals Freya uit de Ros-Rode achterbuurten van Gent. Voor creaturen
als Magische Maggie zou zoiets zelfs een zegen zijn….
*
Op een eeuwig zwijgen
en nergens en door niemand verder te vertellen.
(Get) Digitalia
*
EINDE
*
Geen opmerkingen:
Een reactie posten